2020-04-05, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Aj.. fan 50% av de som blir inlagda dör ju.

Nej.

Av de som intensivvårdas, vilket är en mindre andel av de som läggs in.
Citera
2020-04-05, 23:27
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag är nykter.
Gå tillbaka till inlägget jag kommenterade.
Asgarv och skratt över att vi var bäst med våra supergener. Att det är komiskt att vi som gör minst lyckas bäst.
Och jag såg ingen ironi.

Ännu en som inte förstår sarkasm
Citera
2020-04-05, 23:28
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Vad kul med fler av oss! Vi kanske skulle ordna en träff? NÄÄ

Sex är ju dock nice, samt nån att värma sig med framför tvn. Problemet kommer när folk börjar öppna käften, eller får känslor och behov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst man kan kritisera regeringen (eller egentligen riksdagen som stiftar lagar) även om det här är fel tråd (det finn ju en politikdel i forumet, detta är en vetenskapstråd).

Men jag blir så trött på IDIOTER som uttalar sig i starka ordalag om saker som de uppenbarligen inte har en susning om.

Jag röstar inte på nåt av regeringspartierna. Inte heller på oppositionen men väl på ett av regeringens stödpartier.

Men jag tycker att regeringen har skött sig OK 8men kanke inte mer). Jag har srivit i tråden att jag tycker Tegnell varit saktfärdig men jag tror att vi reder ut det här.

De var snabba med att ändra smittskyddslagen (t o m under en helg) och de har gett 100 miljarder till regioner och kommuner.

Det tror jag är viktigare än signalpolitik.

Men att bekämpa en smitta kan väl ändå inte anses vara signalpolitik? Vi är ju liksom sist på bollen i det här. Jag har väldigt svårt att förlika mig med vissa saker, som att man går ut och påstår att vi skyddar våra äldre. Det är ju världens största lögn, tvärt om har man skapat perfekta förutsättningar för coronan att få fäste på alla våra äldreboenden. Jag förstår kanske på sätt och vis hur du menar, men jag tycker faktiskt man kan säga rätt mycket om ett land baserat på hur det behandlar de svagaste grupperna i samhället.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Aj.. fan 50% av de som blir inlagda dör ju.

Han ser ganska sliten ut, så vi får väl se om han överlever det hela...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Beredskapen är god sa svetsarn! (Vi glömmer inte)

Nej det är den inte: https://www.mabra.com/iva-sjukskoterskan-matilda-vi-bedriver-krigsvard/
Citera
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Kineser är ett smutsigt och äckligt folk. Vackra kvinnor? Absolut inte. Blandar du ihop med japanska kvinnor?
Kinesernas hygien, matkultur och djurhållning är därutöver vidrig.

källa?
Har bott i Kina.

Kan bara hålla med, reste runt i kina i ett par månader som ung och kan beskriva Kineser med ett ord: ouppfostrade. Spottar och svinar överallt, har absolut inget hyffs i kroppen.
Citera
2020-04-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Om jag fattat det hela rätt och vi skulle ha Italiens dödstal så skulle vi ha ca 150 döda pr dag. Känns inte helt avlägset med tanke på att inga direkta restriktioner finns i nuläget, samt att det knappt brutit ut i Sverige än.
Vi ligger faktiskt före Spanien i fas. det talar till vår fördel. Jag tror vi som mest kommer ha 100 döda. Menest troligt är att peaken hambar på 75
Citera
2020-04-05, 23:29
Medlem
Nu hamstras det masker. Radion hade ett inslag om hur snabb man måste vara för att inte missa en deal. Amerikaner är värst. De har kidnappat leveranser och omdirigerat till USA har det rapporterats. Inget får stå i vägen.

About two weeks ago, Illinois officials tracked down a supply of 1.5 million potentially life-saving N95 respirator masks in China through a middleman in the Chicago area and negotiated a deal to buy them.

One day before they were expecting to complete the purchase, they got a call in the morning from the supplier informing them he had to get a check to the bank by 2 p.m. that day, or the deal was off. Other bidders had surfaced.

Realizing there was no way the supplier could get to Springfield and back by the deadline, Illinois assistant comptroller Ellen Andres jumped in her car and raced north on I-55 with a check for $3,469,600.

https://chicago.suntimes.com/coronavirus/2020/4/3/21207488/coronavirus-illinois-medical-supplies-wild-west
Citera
2020-04-05, 23:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framkommer i SVT Rapport att svenska myndigheter vägrar köpa in skyddsutrustning från Kina. Misstänkte det att man gör så.

Här är inslaget:
https://www.svtplay.se/video/25935880/rapport/rapport-5-apr-18-00-5?start=auto

Det är helt uppenbart att Regeringen i nuläge behöver ha mer makt och oberoende av bromsande myndigheter omgående kunna fatta nödvändiga beslut.

Annat exempel:
Så som läget är i dag så lär vi inte heller kunna hindra ett nedsmittat Kryssningsfartyg som nekas hamntillstånd i andra läder, att lägga till i svensk hamn.
Citera
Bannlyst
Citat:
Media har troligtvis fått order från regeringen att försöka sprida ljusglimtarna i denna pandemi så mycket det går.
Dels för att folk ska hålla sig lugna men också för att ha fortsatt förtroende.

Ja vette fan. Till en viss gräns. Men om det exploderar blir det ju värre? Om det imorgon redovisas 200 döda, då kommer de troligtvis säga att det inkluderar döda under helgen.
Men oavsett det. Hur länge kan man lägga på locket? Om det börjar blir 200-300 om dan på vardagar, då blir det kaos vill jag tro. Vad hjälper det att hålla in information ett tag? När det sedan blir värre? Eller så försöker de bara vinna tid. Vet inte till vad men ändå.
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Han ser ganska sliten ut, så vi får väl se om han överlever det hela...

Vart visas bild ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in