2020-04-05, 16:49
Medlem
Bergamotts avatar
Det låter som om Tegnell och FHM förbereder sig på att börja använda bortförklaringen "högre anmälningsbenägenhet" (eller vad man nu ska kalla motsvarigheten för covid-19) vid kommande jämförelser med dödligheten i våra grannländer.

Tegnell i Expressen

"Vi samkör alla fall och ser om de dyker upp i dödsregistret, vilket man inte kan göra i alla länder. Det är Sverige och några länder till som kan det. Därmed kommer förmodligen vår dödsstatistik vara högre och bättre än något annat land skulle jag vilja påstå."

Så vi ska vara glada över att vi får höga dödstal, för det betyder att vi är bra på att mäta, inte att vi har varit dåliga på att skydda befolkningen. Om man vill tolka det lite cyniskt.
Citera
2020-04-05, 17:12
Medlem
HerrMannlichtManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergamott
Det låter som om Tegnell och FHM förbereder sig på att börja använda bortförklaringen "högre anmälningsbenägenhet" (eller vad man nu ska kalla motsvarigheten för covid-19) vid kommande jämförelser med dödligheten i våra grannländer.

Tegnell i Expressen

"Vi samkör alla fall och ser om de dyker upp i dödsregistret, vilket man inte kan göra i alla länder. Det är Sverige och några länder till som kan det. Därmed kommer förmodligen vår dödsstatistik vara högre och bättre än något annat land skulle jag vilja påstå."

Så vi ska vara glada över att vi får höga dödstal, för det betyder att vi är bra på att mäta, inte att vi har varit dåliga på att skydda befolkningen. Om man vill tolka det lite cyniskt.
Sjukt intressant med tanke på att Sverige använde minst tester per capita.
Citera
2020-04-05, 18:06
Medlem
Skrattade gott när jag läst Johan Carlsson. "Facit är inte antalet människor som dör av coronaviruset.". Nä, inte för Johan. Men för resten av svenska befolkningen kanske som förlorar mor,far och så vidare.. Verkar som att FHM insett att de skitit i det blå skåpet, och tar höjd för att antalet döda kommer att eskalera, men bäddar för att det "är ok". Ingen som jobbar där och kan komma mer inside-information?
Citera
2020-04-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Halmgubbar, halmgubbar. Ingen har påstått att AT själv leder Sveriges smittskyddsarbete. När man pekar ut honom som byråkrat så är det just för att peka på systemet och "värdegrunden" kring honom.

Hobbyepidemiolog, haha ja då är väl vi på samma nivå, även om du hänger i fhms kjolar som om de skulle ge dig tyngd. Tror du att världens enda experter på epidemiolog finns i fhm? Du verkar ganska begränsad i ditt sätt att tänka. Lite sossigt sådär

Långlivad på jobbet. Ja som sagt jobbar jag inte på fhm. Än. Men snart!
Halmgubbar?

Det var du som skrev: "Vilka pandemier har han lett Sverige genom" och en hel del annat där det framstår som att du tror att Tegnell är någon form av diktator.

Och "experter på epidemiolog"? Menar du kanske experter på epidemier?

Nej, du ska inte jobba på FHM snart. För det behöver du en utbildning, även om du kanske inte förstår det själv.
Citera
2020-04-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det var bekräftade fall.
Naturligtvis förstår jag att det är bekräftade fall.

Min invändning gällde ditt fetade dödstal som du ställde mot antalet fall och jämförde samma typ av siffror från andra länder. Något som slår väldigt snett, då antalet döda är faktiska siffror medan antalet bekräftade fall inte säger någonting alls. Om man endast har testat misstänkta fall får man oerhört mycket lägre siffror än om man har testat många fler än så.
Citera
2020-04-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Min invändning gällde ditt fetade dödstal som du ställde mot antalet fall och jämförde samma typ av siffror från andra länder. Något som slår väldigt snett, då antalet döda är faktiska siffror medan antalet bekräftade fall inte säger någonting alls. Om man endast har testat misstänkta fall får man oerhört mycket lägre siffror än om man har testat många fler än så.

Det var inte antalet testade, det var inte misstänkta utan bekräftade .
  • Sydkorea har 10237 bekräftade och 183 döda
  • Israel har 8046 bekräftade och 46 döda
  • Sverige har 6803 bekräftade och 401 döda

Sverige testar minst av dom
  • Israel 10443
  • Sydkorea 8996
  • Sverige 3654
Senast redigerad av TonyDR 2020-04-05 kl. 20:47.
Citera
2020-04-05, 21:48
Medlem
Citat:
Det var inte antalet testade, det var inte misstänkta utan bekräftade .
  • Sydkorea har 10237 bekräftade och 183 döda
  • Israel har 8046 bekräftade och 46 döda
  • Sverige har 6803 bekräftade och 401 döda

Sverige testar minst av dom
  • Israel 10443
  • Sydkorea 8996
  • Sverige 3654
Jag förstår precis vad du skriver, men vad är din poäng?

Givetvis har vi ett stort mörkertal i antalet smittade. Det gäller även samtliga andra länder. Det enda talet vi kan vara säkra på är antalet döda i Sverige och övriga Europa.
Citera
2020-04-05, 22:17
Medlem
5evers avatar
Citat:

Tegnell i Expressen

Alltså.. vi kan väl jämföra med andra länder hur läget är idag.
Som källa använder jag c19.se för dödsstatistiken och wikipedia för befolkningssiffrorna.

Land, Antal döda totalt, befolkningsmäng, döda per 1'000'000
Sverige, 428, 10'333'000, 41.4
Danmark, 179, 5'823'000, 30.7 (SE ligger 35% över döda/capita)
Norge, 71, 5'368'000, 13.2 (SE ligger 214% över d/c)
Finland, 28, 5'527'000, 5.1

Summeringar för NO, DK, FI:
Antal döda: 278 (SE ligger 54% över den totalen)
Befolkning: 16'718'000
Döda per miljon: 16.6 (SE ligger 149% över den totalen)

Sverige är med god marginal sämst i Norden, endast Danmark ser ut att kunna jämföra sig med oss.

Sen bör vi komma ihåg att en lite tuffare influensasäsong skördar lite över 1000 människor.
Citera
2020-04-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag förstår precis vad du skriver, men vad är din poäng?
Poängen var att det dör många i Sverige.
Citera
2020-04-05, 23:05
Medlem
DJ.Ausoniuss avatar
Citat:
Poängen var att det dör många i Sverige.

Nu ska vi inte haka upp oss på det problemet. Facit kommer efter fyra till fem år, det har herr eminens i FHM, Johan Carlson sagt.
Senast redigerad av DJ.Ausonius 2020-04-05 kl. 23:55. Anledning: Kommatering är viktigt på Flashback
Citera
2020-04-05, 23:24
Medlem
Rebelxs avatar
Från början så försökte väl de köra med nån sorts taktik för att hålla befolkningen lugn, inte orsaka panik.

Sen så vägrar man erkänna att man kanske inte hade så bra koll på bitarna och låter i sann politikeranda hellre allt gå åt skogen än tappa ansikte.
Ingen behöver någonsin ta något ansvar ändå för sina beslut och räknar kallt med att boskapen snart glömt bort allt.

De visste från början att de misslyckats med att ha någon som helst beredskap för en händelse som denna (eller någon alls eventuell händelse) och hade inget annat val än att chansa att det löser sig av sig självt istället i slutändan.
Citera
2020-04-06, 06:40
Medlem
Citat:

Tegnell i Expressen

Inte oväntat.

Sveriges dödstal kommer vara extremt mycket högre per capita än våra grannländer, pga FHM och Tegnells urusla strategi.

Man kommer kommer köra med strategin du skriver; "Vi är bättre än alla världens länder på att hitta alla fallen, därför ligger vi högst".

Desinformationen från Tegnell, FHM och Regeringen kommer att vara omfattande. Riktigt omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in