2020-04-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerribleTyrant
Korrekt, istället för att skapa en buffertzon där man har karantän för inkommande så valde man att prata om social ansvar. Smittans utbredning hade effektivt stoppats upp vid gränsen om vi inte hade fega politiker. Då hade svenskarna kunnat gå till jobba utan rädsla för smitta. Visserligen kommer den antagligen komma ut i populationen ändå, men man minskar hastigheten på det.

Kom gärna in och prata på Flashbacks Discord. https://discord.gg/a6RKGhg

Vad snackas där som inte är med här?
Varför krångla till det liksom?
Citera
2020-04-05, 19:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Finns foliehattar som i början av tråden satt och jiddrade om att det inte skulle vara 5 personer döda under hela 2020 i Sverige också.

Tag fram några sådana inlägg då.

Vad tycker du om de inlägg som talar om 50000 döda. Verkar det realistiskt. Vad tycker du om bunkringen?
Citera
Medlem
Finland kan dom (Rapport nu). Riktiga skyddskläder, damn, där tar sig inget virus in.

Vi har varit med om värre i Finland, säger presidenten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Kommer Sars, Mers, Covid och Svininfluensan alla från laboratorier menar du? Varför denna attraktion till de krångliga förklaringarna. Måste det verkligen vara så svårt? Pesten, spanska sjukan...pandemier har alltid existerat. Förr trodde galenpannorna på att det var trollkonst eller typ judarnas fel. Idag tror de på laboratorier.
Jag trodde inte heller på det, men sen såg jag en youtubevideo som jag ej kan hitta nu.
Men det är ett spår iallafall. Labbet skulle ligga 200 m från marknaden.
Citera
2020-04-05, 19:39
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det verkar dock som att folket just nu tycker att myndigheter och regeringen har gjort ett bra arbete.

Glöm dock inte att desinformationsmaskineriet är i full gång, en paradgren hos våra politiker - 76 procent av svenskarna har förtroende för Folkhälsomyndigheten, enligt propagandainfluerade undersökningsföretaget Novus. Samma Novus som delar lokaler med stjärtfilurerna på RFSL (Sveavägen 59). Ett par hundra meter längre bort finns uppdragsgivarna på Sveavägen 68.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Antagligen träffade TT's beräkningar ganska rätt. Tegnells fantasier trumfar yttrandefriheten nu!

Helt uppenbart är det så! Man fördröjer, strular till det, fastnar i lagparagrafer etc. Allt för att spendera så lite pengar som möjligt på att motverka epidemin och hjälpa de människor som blir allvarligt sjuka.
Sedan har vi den "svenskkinesiska" bokförläggaren där vi måste visa en hård linje.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det vore förvånande om måndagens siffra ligger under 500.

Jag tror iskallt på 499.
Citera
Medlem
"Norske myndigheter mottok 31. mars en anmodning om å bistå Italia med koronakrisen. Nå sendes 19 leger og sykepleiere til Lombardia-regionen, der over 8.000 mennesker har mistet livet."
https://www.nrk.no/norge/sender-norsk-personell-til-italia-for-a-bista-i-koronakrisen-1.14974115

"Etter flere uker med testing har Janusfabrikken i Bergen fått sin første bestilling på gjenbrukbare munnbind av ull. Mandag starter de produksjonen."
https://www.nrk.no/vestland/janus-har-fatt-ordre-pa-tusenvis-av-gjenbrukbare-munnbind-1.14974050

"FHI anbefaler i dag bruk av munnbind på personer med mistenkt eller bekreftet Covid-19 under transport til eller fra helsetjenesten, kommer det frem av instituttets nettsider."

"FHI skriver at det ikke finnes systematiske oversikter som viser beskyttende effekt av munnbind på antatt friske personer i befolkningen, hverken mot covid-19 eller andre virale luftveisinfeksjoner. Derfor anbefaler de ikke bruk av munnbind hos friske personer, understreker FHI."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e89f0c73a156400186804eb

Angående siste avsnitt: Tenker ikke FHI på at hvis hele befolkningen hadde brukt munnbind eller masker, så hadde de som er smittet beskyttet andre mot å bli smittet? Mange kan jo være smittet uten å vite at de er smittet.

Jeg håper at de snart anbefaler alle å bruke munnbind eller beskyttelsesmasker.
Senast redigerad av POlROT 2020-04-05 kl. 19:49.
Citera
2020-04-05, 19:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vad menar du? Planar ur i Italien och Spanien å flertalet andra. Inte ens 40k fall idag, vilket är hälften från tidigare dagar.

Vad missar jag?

Nu är det 50k+ så går undan ;-) Tex USA kommer med många ganska sent på kvällen så lär öka mer. När Indien/Pakistan/Afrika kommer igång så kommer tempot gå upp. Förutsatt att nån skänker billiga tester till dem förstås.
Citera
2020-04-05, 19:40
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Alltså... jag provar igen; Den källa du visat är INTE ett bevis för att det mörkas. TT har dessutom reviderat de rubrikskapande siffrorna som du citerade i ditt första svar till mig.
Om du vill visa på att avsiktligt mörkas så får du nog hitta något bättre än att FHM SJÄLVA skriver upp dödstalen allteftersom de rapporteras in, saker dubbelkollas osv. Begriper du ens vilken process det är i ett land som Sverige allt detta? Hur många som skulle behöva aktivt vara med i denna "mörkning"?
Och tydligen fattar du inte heller detta med bevisbörda... "Din" källa visar alltså INTE på någon mörkning. Alltså ska DU visa på någon källa som visar aktivt mörkande. Order från politiker, tjänstemän osv. Inte att du tror dig veta att det sker när allt talar emot det.

Men jags er i andra inlägg att du fortfarande inte ens begriper varför FHM:s och c19:s siffror skiljer sig åt, så du är nog en lost cause.

Nu börjar jag på att tvivla på din intelligensnivå. Jag bad dig om en källa som säger att döda inte mörkas men du har fortfarande inte förstått min fråga. Du får gå tillbaka och läsa inläggen igen så kanske du kan snappa upp exakt vad jag menar. Tips, titta utanför din låda.
Citera
2020-04-05, 19:41
Bannlyst
Men Gud, den här muppen är störd på riktigt. Varför ska det alltid låta som om allt gå bra?
Låter alltid typ: "ska ni äta godis får ni borsta tänder sen". Han är fan kriminell.

https://www.dn.se/sthlm/tegnell-skulle-vara-mer-bekymrad-om-det-regnade-och-folk-umgicks-inomhus/
Citera
2020-04-05, 19:41
Medlem
Angående Italiens ”vändning”, och att ge deras nedstängning cred för det.

Som ni kanske minns är ”antalet döda” arean under kurvan. Och den arean är ungefär lika stor oavsett om man plattar till kurvan. Det enda som händer är att man förskjuter toppen i tiden.

Så att Italien vänder nedåt är inte ett resultat av att man stängt skolor och restauranger, utan det är ett resultat av att man nått ett kritiskt antal smittade, dvs. partiell flockimmunitet.

Det betyder inte att nedstängningen har varit onödig. Tack vare nedstängningen har man undvikit att den här toppen inträffade någon vecka tidigare, eller så, med mycket större koncentration, och på så sätt har man undvikit att fler människor dött i brist på vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in