2020-04-05, 19:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Det är intressant att notera hur polariseringen I den här listtråden är precis som samhället I övrigt. Det paradoxala I det hela är att jag tror att de allra flesta I slutändan vill vårt lands bästa, trots det så käbblas det om allt. Alla vill vara herre på täppan I diskussionen.

Hur vi än vrider och vänder på det hela, så vet vi fortfarande inte det slutgiltiga utfallet i Sveriges strategi. Det vi dock vet så här långt är följande (Några axplock):

1) Vi har fler döda i sviterna av Coronaviruset än resten av Norden tillsammans.

2) Vi har fler som intensivvårdas p.g.a. Coronaviruset än resten av Norden tillsammans.

3) De tre storstadsregionerna som har drabbats hårdast av coronaviruset har ur sina pandemiplaner plockat bort kravet på att de ska hålla lager av skyddsutrustning. Givetvis vill ingen ta ansvar.

4) Vi vet att vår “humanitära stormakt” nyligen gav ett extra anslag på 100 miljoner kronor till FN för att motverka smittspridningen i sårbara länder och områden, istället för att lägga pengarna på skyddstsutrustning till vår egen sjukvård som är I skriande behov.

5) Den 31:a mars startade folkhälsomyndigheten en “referensgrupp” bestående av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin. Det var så dags så, vad I helvete gjorde man innan?

6) Regeringen införde förbud mot besök på äldreboenden. Samtidigt skulle man flytta in coronasmittade på ett äldreboende i Göteborg, där det “endast” skulle delas entré. Hur tänkte man där? Var inte de äldre vi skulle skydda?

7) Vi vet att riksfyllot Stefan Löfven mitt i virusspridningen gästade MSB som nästan gjorde I brallan, då man stolt fick visa statsministern hur lätt det är att montera ihop en översvämningsbarriär. Hur det skulle ha någon inverkan på att stoppa viruset vet förmodligen endast MSB & Löfven.

8) Sågspånet Johanna Sandwall, Krisberedskapschef på Socialstyrelsen bekräftade att det inte finns något lager av skyddsutrustning på en nationell nivå, och konstaterade sedan torrt att “ vi har varit sena på bollen.” (Beträffande beställningar från leverantörer runt om I världen)

9) I EU så ligger Sverige i botten per capita när det gäller antal sjukhusplatser & respiratorer, vilket gör folkhälsomyndighetens strategi helt vansinnig.

10) Vi vet att folkhälsomyndigheten (Anders Tegnell) hävde ur sig en hel rad av felaktiga påståenden:

* Att viruset inte smittar “effektivt”
* Att det inte sprids i sjukvården
* Att viruset inte skulle spridas utanför Kina
* Att det inte skulle få en stor spridning i Sverige
* Att få smittas utomhus eller i offentliga miljöer
* Att munskydd inte hjälper ett dugg
* Att begränsa sina sociala kontakter inte gör någon skillnad
* Att viruset skulle vara nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet
* Att viruset inte sprids under inkubationstiden
* Att det inte fanns någon spridning överhuvudtaget I Alperna och Sydeuropa
* Att smittsamhetsgraden är som vanlig influensa
* Att elever och personal som hade rest i områden där coronaviruset spreds inte behövde stanna hemma
* Att vi I Sverige skulle ‘peaka’ den 6:e mars
* Att det inte skulle bli en ”klassisk” pandemi, utan att viruset endast skulle ”hoppa” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien

11) Avslutningsvis så kom Thomas Lindén, Avdelningschef vid Socialstyrelsen med den här pärlan, och den sammanfattar enligt mig hur vi I Sverige har skött det här. “Jag har inte en sån tydlig bild av hur verkligheten ser ut.”

Tar man ovanstående axplock I beaktning, så är det oerhört svårt med handen på hjärtat säga att man så här långt har skött viruspandemin på ett förtroendegivande sätt. Det krävs en rejäl uppstyrning och i slutändan ett tjänstemannaansvar.

Bra sammanfattat! Det verkar dock som att folket just nu tycker att myndigheter och regeringen har gjort ett bra arbete.

Vi får väl se hur det ser ut när stormen lagt sig, kommer ansvar utkrävas?
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Du måste vara planetens mest optimistiska människa. Vad tar du för läkemedel?

Vad menar du? Planar ur i Italien och Spanien å flertalet andra. Inte ens 40k fall idag, vilket är hälften från tidigare dagar.

Vad missar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
EPIC
Västvärlden har sedan länge påbörjat medeltiden 2.0 IQ faller, födelsesiffrorna faller, framstegen uteblir, urinblåsan var sprängfull och det krävdes bara ett nålstick av Coronaviruset för att bubblan skulle spricka. Medeltiden 2.0 kännetecknas av "morons with gadgets". Kina tar över förvaltningen av västvärlden, inga framsteg inom några områden. Ett tusenårigt kulturellt, socialt och teknologiskt mörker sänker sig.
........................................

Skapa en automatisk exponentiell tillväxttrend i EXCELL
NYA DÖDA PER DAG
Fredag 51 nya döda enl c19.se
Lördag 33
Söndag 37 döda enl. c19.se men 30 enl https://platz.se/coronavirus/ ???
Måndag 100 döda enl Excell
Tisdag 85
Onsdag 99
Torsdag 114
Fredag 133

Nästa fredag eller lördag passerar vi totalt 1 000 döda enl Excells matematiska tillväxtfunktion baserat på ingångsvärden från 31 mars - 5 april (enl c19.se)

10 000 döda nås enligt Excell omkring 26 april

Se även AB utmärkta grafer som jämför Sverige med norden och flera andra viktiga länder. Uppdateras dagligen men vissa siffror släpar efter. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Senaste veckorna har det varit en tredubbling av antalet bekräftade dödsfall - per vecka. Så fredag eller lördag borde väl kunna stämma, om takten håller i sig.
Citera
2020-04-05, 19:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
<klipp>
11) Avslutningsvis så kom Thomas Lindén, Avdelningschef vid Socialstyrelsen med den här pärlan, och den sammanfattar enligt mig hur vi I Sverige har skött det här. “Jag har inte en sån tydlig bild av hur verkligheten ser ut.”

Tar man ovanstående axplock I beaktning, så är det oerhört svårt med handen på hjärtat säga att man så här långt har skött viruspandemin på ett förtroendegivande sätt. Det krävs en rejäl uppstyrning och i slutändan ett tjänstemannaansvar.

bra inlägg!

Han sa också något i stil med (i samma veva som din pärla).

Jag måste ha kvalitétssäkrade svar innan jag svara på den frågan.

Citera
2020-04-05, 19:34
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det låter inte så farligt ändå att vänta i 1 timma. En jag känner fick i somras ta sig till sjukhuset med hjälp av anhörig då de inte kunde skicka någon transport inom rimlig tid. Denna hade också benbrott.

i sthlm har jag aldrig fått vänta mer än 15-20 min,har åkt mycke ambo hehe

jag hade aldrig kunnat ta mig till sjukhus utan bår, tog mig en timme att kravla till ytterdörren,fick fentanyl och morfin i hallen.
Citera
2020-04-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Ah. Ber om ursäkt, borde förstått bättre.
Låt mig förklara så jag tror du förstår.

Det finns foliehattar här inne som tror att 100 tusen svenskar kommer att dö av detta.
(Jag vet, koko)

En annan tomte räknade antal avlidna mot antal friskförklarade och kom fram till 1 på 13 i vår huvudstad.

Dessa ler vi åt , och hoppas innerligt att dom inte jobbar på bank, eller är lärare i matte.
än mindre ska dom hålla på med kalkyl, vara chefer, handläggare , uppdragsansvariga, eller ens bli förtrogna med att läsa en beskrivning.

Troligtvis skulle dom t.o.m kunna välta en ICA-butik bara genom att sitta i kassan, om dom får 2 veckor på sig.

Det vet du och jag.

Skoj.

Finns foliehattar som i början av tråden satt och jiddrade om att det inte skulle vara 5 personer döda under hela 2020 i Sverige också.
Citera
2020-04-05, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vad menar du? Planar ur i Italien och Spanien å flertalet andra. Inte ens 40k fall idag, vilket är hälften från tidigare dagar.

Vad missar jag?

Söndag. Vänta tills imorgon
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Lika många smittade bland dom 1000 slumpmässigt utvalda denna veckan som förra veckan.

Tack Sir89.

Ja men det säger ju oss att CFR kommer ju inte gå ner med den testningen som de ökat upp enligt Anders Tegnell denna vecka? Snarare upp, då vi har mer döda nu.

Önskar att någon ställer just de frågorna till honom, vad han anser om Sveriges CRF, nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Det är intressant att notera hur polariseringen I den här listtråden är precis som samhället I övrigt. Det paradoxala I det hela är att jag tror att de allra flesta I slutändan vill vårt lands bästa, trots det så käbblas det om allt. Alla vill vara herre på täppan I diskussionen.

Hur vi än vrider och vänder på det hela, så vet vi fortfarande inte det slutgiltiga utfallet i Sveriges strategi. Det vi dock vet så här långt är följande (Några axplock):

1) Vi har fler döda i sviterna av Coronaviruset än resten av Norden tillsammans.

2) Vi har fler som intensivvårdas p.g.a. Coronaviruset än resten av Norden tillsammans.

3) De tre storstadsregionerna som har drabbats hårdast av coronaviruset har ur sina pandemiplaner plockat bort kravet på att de ska hålla lager av skyddsutrustning. Givetvis vill ingen ta ansvar.

4) Vi vet att vår “humanitära stormakt” nyligen gav ett extra anslag på 100 miljoner kronor till FN för att motverka smittspridningen i sårbara länder och områden, istället för att lägga pengarna på skyddstsutrustning till vår egen sjukvård som är I skriande behov.

5) Den 31:a mars startade folkhälsomyndigheten en “referensgrupp” bestående av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin. Det var så dags så, vad I helvete gjorde man innan?

6) Regeringen införde förbud mot besök på äldreboenden. Samtidigt skulle man flytta in coronasmittade på ett äldreboende i Göteborg, där det “endast” skulle delas entré. Hur tänkte man där? Var inte de äldre vi skulle skydda?

7) Vi vet att riksfyllot Stefan Löfven mitt i virusspridningen gästade MSB som nästan gjorde I brallan, då man stolt fick visa statsministern hur lätt det är att montera ihop en översvämningsbarriär. Hur det skulle ha någon inverkan på att stoppa viruset vet förmodligen endast MSB & Löfven.

8) Sågspånet Johanna Sandwall, Krisberedskapschef på Socialstyrelsen bekräftade att det inte finns något lager av skyddsutrustning på en nationell nivå, och konstaterade sedan torrt att “ vi har varit sena på bollen.” (Beträffande beställningar från leverantörer runt om I världen)

9) I EU så ligger Sverige i botten per capita när det gäller antal sjukhusplatser & respiratorer, vilket gör folkhälsomyndighetens strategi helt vansinnig.

10) Vi vet att folkhälsomyndigheten (Anders Tegnell) hävde ur sig en hel rad av felaktiga påståenden:

* Att viruset inte smittar “effektivt”
* Att det inte sprids i sjukvården
* Att viruset inte skulle spridas utanför Kina
* Att det inte skulle få en stor spridning i Sverige
* Att få smittas utomhus eller i offentliga miljöer
* Att munskydd inte hjälper ett dugg
* Att begränsa sina sociala kontakter inte gör någon skillnad
* Att viruset skulle vara nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet
* Att viruset inte sprids under inkubationstiden
* Att det inte fanns någon spridning överhuvudtaget I Alperna och Sydeuropa
* Att smittsamhetsgraden är som vanlig influensa
* Att elever och personal som hade rest i områden där coronaviruset spreds inte behövde stanna hemma
* Att vi I Sverige skulle ‘peaka’ den 6:e mars
* Att det inte skulle bli en ”klassisk” pandemi, utan att viruset endast skulle ”hoppa” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien

Glöm inte den gången han sa att viruset inte smittar i kollektivtrafiken, däremot hade man sett att det kunde smitta i kyrkan.

En av mina personliga favoriter.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Vi gnäller om Mellon. Här har vi 100000 människor som träffades för att byta virus med varandra.. Bra jobbat

https://www.scmp.com/news/asia/south-asia/article/3078479/fears-massive-pakistan-coronavirus-outbreak-after-100000
Citera
2020-04-05, 19:37
Medlem
Hade önskat ett personligare tal av konungen.
Citera
2020-04-05, 19:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tror talet mest är riktat mot människor i hans egen ålder, vi yngre bryr oss inte så mycket om kungligheter. Många äldre har stor respekt för honom, det hans säger lugnar nog många gamla i dessa tider.

Fint tal.
Jag trodde att han riktade sig till hela svenska folket och inte enbart till gamlingarna.
Där ser man vad man kan tro fel.
Tycker ändå att Kungen skulle kunna prata från sitt hjärta. Ska det vara svårt.
"Fint läst" kanske man skall säga. Undra vem som har skrivit det åt honom mån tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in