2020-04-05, 18:09
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Den parametern, nya smittade, är inte en rättvisande parameter. I bästa fall är den en fingervisning om trend, men utan att väga in antal utförda test samt antalet testade personer per patientgrupp (eller annan kopplad data om sammhällsspridningen på de testade, t.ex ålder och annan indelning i sådana som testats pga. att de sökt för besvär kontra de som testats trots att de inte uppvisat symptom).

Sen har du helt rätt i att det är med färre smittade vi får stopp på en eventuell sjukvårdskris.
Att få stop på den här versionen av viruset borde kräva ett vaccin eller allmän immunitet efter överlevd smitta.
Naturligtvis fungerar antalet nya smittade så länge man inte byter sätt att arbeta på. Dvs folk väljs ut på samma sätt. Förstår man inte det kanske man inte skall vara med i denna tråd.
Citera
2020-04-05, 18:09
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Finns ett spel nu också som heter Plague inc där du kan döpa ett virus till vad du vill. Kostar pengar om du vill det ( premium)
De hostar till och med i spelet. Min granne visade mig spelet, hans son hittade det.
Du får smittosiffror och dödssiffror.

Vilka sjuka människor det finns på denna jord.

Nja, spelet är ganska lärorikt faktiskt. Min personliga uppfattning är att all ökad kunskap om pandemier och deras spridningsmekanismer är av godo.
Citera
2020-04-05, 18:10
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Där ser man. Folk är inte riktigt kloka.
Hostade de då också eller har man lagt till det ljudet nu.

Tror det alltid funnits med. Ingår ju liksom i hur människor smittas.
Citera
2020-04-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kommer kicka ännu bättre i både Spanien/Italien i slutet av veckan när deras lockdown vecka två i mars får ännu större effekt.

Karantän funkar.

Flockimmu är lika med Megadeath.

Det är väl klart som fan att karantän kan ni ska smittspridningen men det som är intressant är ju vad som händer när de inte vill sitta i karantän längre.
Citera
2020-04-05, 18:11
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag fick vänta 1 timme på ambulans i sthlm. telefonisten ringde upp efter 45 min och bad om ursäkt men det berodde på att trycket på ambulanserna är väldigt hög pga corona körningar enligt han.

jag hade ett allvarligt och fruktansvärt benbrott som opererades akut, ca 5 dagar sen.
Det låter inte så farligt ändå att vänta i 1 timma. En jag känner fick i somras ta sig till sjukhuset med hjälp av anhörig då de inte kunde skicka någon transport inom rimlig tid. Denna hade också benbrott.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Fast det verkar ju lite muppigt och dumt i huvudet att önska att andra människor blir sjuka eller till och med avlider. Även om de har en annan uppfattning av situationen än du har?

Nope, inte alls. De önskar att människor dör. Så de förtjänar själva att gå under.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag säger att det kommer att visa sig när året är slut då man kan jämföra om det dött fler. Du verkar tro att man kan rädda snälla tant Agda 90 år som fått covid-19. Tyvärr är det nog svårt. Personer i den åldern klarar oftast inte en sådan påfrestning.

Det är många som dör i Sverige varje år som sagt. 90000 är det registrerade genomsnittet. det är inte jag som säger det. Det är fakta och jag postade länken till dig tidigare, men du kanske inte klarar att läsa siffror? Bland dessa 90000 är huvddelen äldre +80. Det är också just denna grupp som är överrepresenterad när det gäller döda i covid-19.

Det är ju det jag inte gör. Jag räknar med antal döda 2020 minus genomsnittsvärdet. Då får man det antal som kan sägas härröra till covid-19. Om det inte blir en stor differens indikerar de att de flesta som dog i covid-19 var personer som annars skulle dött i något annat. Det är sådana som inte går att rädda.

Om du inte ser genomsnittet döda kommer du inte att kunna se om det dog fler eller inte. Var så säker på att det kommer att finnas ett stycke i Sveriges officiella statistik som explicit behandlar covid-19.

Det är här du går vilse. Det går inte att rädda sådana som är sköra och som skulle ha dött någon gång under året även utan covid-19. Huvuddelen som dör i covid-19 tillhör dessvärre just den gruppen som är på väg att dö i ålderssvaghet. Det går inte att rädda sådana.

Okay min fråga till dig som verkar helt missat att vi har på nks folk här som är nedsöva under 60 årsåldern och de är proppfullt.. Snart inte en plats till, och kvalitativ vård får du glömma, man hinner inte kontrollera allt på helt rätt så folk riskerar att få komplikationer och men resten av livet.. Agda ja hon dör statiskt tyvärr hemskt.

Vi har skjutit upp på alla operationer som går att skjuta på som går där hemma som tickande bomber, alla tex. aorta dissektioner som måste akut öppnas på natten genom att öppna bröstkorgen och är inte Agda 90... de är svenska folket som är mellan 30-70år och vi har knappt plats för dom eller möjlighet att ge den bästa vården dom kunde fått annars ..Jag ingen plats för dom för de fullt på IVA, corona tar alla platser och resurserna slukas i vården för våra usla system var ju inte byggda för corona.

Som min fråga är vad vill du komma med? mer restriktioner eller mindre? Eller vad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför tror du 2 år? Vi har exempel redan nu hur länge det tar, Wuhan. Lockdown någon eller ett par månader. Klart. Och vad vet DU om varför de dör? Det vet ju inte ens läkarna. De har teser som är långt i från bevisade teorier. Men de tror. I åldersgrupperna 70-90 vet man mer. 40-60 mindre.

Du vet ingenting om vad som kommer hända i omnejd till Wuhan eller hurnmånga som dött där. Kommunistdiktaturer brukar inte direkt dra sig för att förfalska statistik.

Vården meddelar att de klarar ge adekvat vård än så länge.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är du som har det och tror att man kan bota gamla och sjuka när de får ett virus. Har du ens en aning om hur många gamla och sjuka som dör varje år i lunginflammation. Min fråga till dig är, varför botar men inte dem?

Du tycks ju tro att alla som dör i covid-19 är friska människor som bara behöver botas.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Oh, really?

59,000 har beräknats att räddas från döden med karantän.

Jag menar.

Bitch please.

"Overall, we estimate that countries have managed to reduce their reproduction number. Our
estimates have wide credible intervals and contain 1 for countries that have implemented all
interventions considered in our analysis. This means that the reproduction number may be above or
below this value. With current interventions remaining in place to at least the end of March, we
estimate that interventions across all 11 countries will have averted 59,000 deaths up to 31 March

[95% credible interval 21,000-120,000]. Many more deaths will be averted through ensuring that
interventions remain in place until transmission drops to low levels. We estimate that, across all 11
countries between 7 and 43 million individuals have been infected with SARS-CoV-2 up to 28th March,
representing between 1.88% and 11.43% of the population."

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Redovisa hur dessa har fel.

Gå tydligt igenom varför.

Dina personliga värderingar skiter jag fullständigt i.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
En del av dom har försökt ställa lite kritiska frågor men Tegnell är som Trump. Du kommer ingen vart i intervjuer med honom.

Kul att du säger det, för jag har också slagits av en mycket stor likhet mellan Tegnell och Trumps sätt att argumentera. När någon tar upp något som tegnell inte tycker låter bra, så svarar han med en bisarr 180-graders motsägelse, tagen rakt ur luften, och utan att underbygga den alls. Han säger helt enkelt precis vad som helst.

Exempel:
Reporter: Kan det egentligen ligga på 500 eller något sådant?
Tegnell: Det har jag väldigt svårt att tro, jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra.

Och sen detta bisarra uttalande om att Sverige har världens högsta och bästa dödsstatistik!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De har nog snarare uppnått en kritisk massa av smittade nu, likaså Italien.

Spanien har nämligen precis uppnått nästan exakt samma antal dödsfall per capita som Italien, och båda verkar ha vänt nedåt.

Ungefär 250 döda per 1m invånare, eller 0.25 promille av befolkningen.

Om vi antar att lika många dör på andra sidan av toppen så blir det cirka 0.5 promille eller 0.05% av befolkningen som dör.

Motsvarande 5,000 människor i Sverige.

Whatever, dödligheten går ner radikalt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Region Stockholm rapporterar:

26 döda

21 igår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera