2020-04-05, 19:14
Medlem
Tål att upprepas:

Skillnaden mellan Mr Bos uppförande i Sydafrika jämfört med rasseligan Hjelmberg & Jansson är gigantisk. Stil och klass medan bajen åker på rasseturné med Mörck nere i Elfenbenskusten.
Citera
2020-04-05, 19:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
I stort sett ej genomförbart i Sverige. Klimatet tillåter inte spel annat än mitten på april till början av oktober när vi pratar Div 2 och nedåt. Att inte spela fotboll på sommaren och istället göra om sporten till en vintersport som enbart utövas på konstgräs. NEJ, tack! Fotboll i Sverige skall vara en sommarsport som utövas på gräs. Det måste vara utgångspunkten i allt. Dessutom har Allsvenskan och andra svenska serier en viss nisch i fotbollsvärlden när vi har matcher under perioder när övriga världen inte spelar. Ger möjlighet till bättre TV-avtal etc eftersom matcherna kan säljas till andra länder där fotbollen har uppehåll.
Men det behöver ju inte bli någon större skillnad som sagt...Man skulle kunna spela exakt som man gör nu med. Bara det att det kortare sommaruppehållet blir mellan säsonger och det längre vinteruppehållet mitt i säsongen.
Citera
2020-04-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men det behöver ju inte bli någon större skillnad som sagt...Man skulle kunna spela exakt som man gör nu med. Bara det att det kortare sommaruppehållet blir mellan säsonger och det längre vinteruppehållet mitt i säsongen.

Problemen ligger främst i att man får problem med att synka nivåerna, eftersom höst-vår är i princip dödsdömt i de lägre serierna då dessa har kortare säsong pga mindre resurser att fixa speldugliga planer. Allting går ju, men 6-7 månaders uppehåll mitt i säsongerna för 98% av Sveriges fotbollsklubbar? Nej, så jäkla viktig är inte Allsvenskan och Allsvenskans konkurrenskraft i Europeiska cupspelet att det skall styra allt annat. En lösning är förstås att frånkoppla Allsvenskan från övriga seriesystemet och stänga den. Även det en mindre bra lösning, menar jag. Eller med öppen serie höst-vår och övriga Sverige spelar vår-höst, men det innebär ju att lag som flyttas upp/ned får stå över nästan en hel säsong i väntan på spel i sin nya serie är heller ingen bra idé. Sedan är jag som sagt säker på att höst-vår skulle innebära en Allsvenska som till 100% spelas på konstgräs.

men vi kan nog diskutera detta i evighet och kanske borde ligga i en egen tråd i så fall.
Citera
2020-04-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Du hetsar mot Östersund dock, där är det tydligen ingen skillnad mellan individ och klubb. Hyckleri på hög nivå.

Nu är det visserligen inte mig du diskuterar med, men obs den stora skillnaden mellan de olika händelserna och andra liknande händelser. "Normalt" när en klubb missköts så är det ofta fansen och lokalpressen som står först i kön när det gäller att kritisera och kräva bättring. Men det fascinerande och skrämmande med ÖFK-soppan är att precis ingen supporter, Östersundsbo eller journalist verkar ha öppnat munnen och börjat ifrågasätta. Det kan väl tyckas vackert när alla ställer upp för sin klubb, men herregud! När det gäller ÖFK-soppan måste alla kritiseras och det gäller precis alla som är medskyldiga oavsett om de aktivt arbetar i klubben eller står bredvid och applåderar. Just när det gäller ÖFK finns därmed ingen skillnad mellan individ och klubb.
Citera
2020-04-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ja. Jag börjar nog också mer och mer tycka att man börja utnyttja detta till börja testa att spela höst-vår istället.

Till alla kritiker vill även jag påpeka att det inte skulle bli någon större skillnad vad beträffar tidpunkterna som man ska spela mot hur det är nu. Det handlar ju inte om att spela som tex dom stora ligorna ute i Europa, utan typ den danska modellen ligger väl närmast till hands fast med något längre vinteruppehåll. Vi spelar ju något färre matcher dessutom. Man har ett uppehåll som vanligt i juni/juli på ca kanske en och halv månad. Börje spela från slutet av juli till någon gång i november. Sen vinteruppehåll..exakt som nu, börjar spela sen i slutet av mars till början av juni.

Du kanske inte känner till det, men det spelas faktiskt fotboll ända ner i division 8 i Sverige. Du kanske inte vet det, men faktum är att en stor del av Sverige hade snö i vinter. Du kanske inte vet det, men det spelas även fotboll ovanför polcirkeln.

Jag är starkt emot att proffsligor i Sverige i en sport som fotboll har uppehåll i juli. I juli är vädret bäst för fotboll och det är då man ska spela, inte i november till mars
Citera
2020-04-05, 20:11
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu är det visserligen inte mig du diskuterar med, men obs den stora skillnaden mellan de olika händelserna och andra liknande händelser. "Normalt" när en klubb missköts så är det ofta fansen och lokalpressen som står först i kön när det gäller att kritisera och kräva bättring. Men det fascinerande och skrämmande med ÖFK-soppan är att precis ingen supporter, Östersundsbo eller journalist verkar ha öppnat munnen och börjat ifrågasätta. Det kan väl tyckas vackert när alla ställer upp för sin klubb, men herregud! När det gäller ÖFK-soppan måste alla kritiseras och det gäller precis alla som är medskyldiga oavsett om de aktivt arbetar i klubben eller står bredvid och applåderar. Just när det gäller ÖFK finns därmed ingen skillnad mellan individ och klubb.

Fanns en kvinnlig journalist som tidigt grävde i skitklubben men ledde ingenstans när övriga kollegor ryggdunka patraskklubben.

Var är Lundh och övriga hundar som annars ska hugga tänderna vid såna här situationer och riktigt gotta sig och gräva och avslöja saker.

Axén är ute och svamlar om att Zlatan ska avsluta i sin favoritklubb Hammarby kan han inte vädra sin åsikt i något vettigt istället som i tex de här att en klubb med SÄMRE ekonomi och förutsättningar än hans förra klubb får godkänt elitlicens medan ex klubben tvångsnedgraderades till superettan.

Hur länge ska detta få fortgå?
Citera
2020-04-05, 20:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du kanske inte känner till det, men det spelas faktiskt fotboll ända ner i division 8 i Sverige. Du kanske inte vet det, men faktum är att en stor del av Sverige hade snö i vinter. Du kanske inte vet det, men det spelas även fotboll ovanför polcirkeln.

Jag är starkt emot att proffsligor i Sverige i en sport som fotboll har uppehåll i juli. I juli är vädret bäst för fotboll och det är då man ska spela, inte i november till mars
Är fullt medveten om det du skriver och har svarat på det. Om vi spelar nästan som vi gör nu. Och vi har ju ett uppehåll på sommaren nu också från mitten av juni till mitten av juli ett mästerskapsfritt år....så jag vet inte riktigt vad jag ska säga där.
Citera
2020-04-05, 20:42
Medlem
Wads avatar
Citat:
Tål att upprepas:

Skillnaden mellan Mr Bos uppförande i Sydafrika jämfört med rasseligan Hjelmberg & Jansson är gigantisk. Stil och klass medan bajen åker på rasseturné med Mörck nere i Elfenbenskusten.
Fick ditt inlägg inte tillräckligt mycket uppmärksamhet första gången du postade det?
"Mr Bo" är väl för övrigt ingen person man vanligtvis förknippar med stil och klass.
Citera
2020-04-05, 20:42
Medlem
Citat:
Är fullt medveten om det du skriver och har svarat på det. Om vi spelar nästan som vi gör nu. Och vi har ju ett uppehåll på sommaren nu också från mitten av juni till mitten av juli ett mästerskapsfritt år....så jag vet inte riktigt vad jag ska säga där.

Nja, vi har faktiskt bara 1-2 veckors uppehåll från mitten till slutet av juli. Div 1 brukar utnyttja att de högre serierna har uppehåll för mästerskap etc och lägger sitt spelschema långt in i juli och kör sitt uppehåll förskjutet mot alla andra. Ger väl lite extra åskådare och TV-intäkter, antar jag. Om jag minns rätt var det bara tredje helgen i juli som var utan matcher 2019 och tror det var likadant 2018.

uppdat: Kollade upp lite mer detaljer och det var inte riktigt som jag skrev ovan. Är faktiskt så att alla helger har haft spel i juli och även för 2020 låg spelschemat helt utan spelledigt i juli. Antingen Allsvenskan eller Superettan eller Div 1. Uppehållen planeras med spridning.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-04-05 kl. 20:53.
Citera
2020-04-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Fick ditt inlägg inte tillräckligt mycket uppmärksamhet första gången du postade det?
"Mr Bo" är väl för övrigt ingen person man vanligtvis förknippar med stil och klass.

Han har stil och klass att inte sitta och rassa sig likt Hjelmberg och Jansson iallafall. Fyfan vilket unket och grisigt beteende.
Citera
2020-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Tål att upprepas:

Är du så kränkt att du börjat upprepa dig?

Hur många arga mail har du skickat till alla som skämtsamt drar "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"-repliker?

Töntar som drar rasistkortet för allt är verkligen bland det mest pinsamma i dagens samhälle.
Citera
2020-04-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ja. Jag börjar nog också mer och mer tycka att man börja utnyttja detta till börja testa att spela höst-vår istället.

Till alla kritiker vill även jag påpeka att det inte skulle bli någon större skillnad vad beträffar tidpunkterna som man ska spela mot hur det är nu. Det handlar ju inte om att spela som tex dom stora ligorna ute i Europa, utan typ den danska modellen ligger väl närmast till hands fast med något längre vinteruppehåll. Vi spelar ju något färre matcher dessutom. Man har ett uppehåll som vanligt i juni/juli på ca kanske en och halv månad. Börje spela från slutet av juli till någon gång i november. Sen vinteruppehåll..exakt som nu, börjar spela sen i slutet av mars till början av juni.
En fördel med att vi spelar vår-höst är att vi i är i säsong när det är europakval (och de andra är off-season).

För övrigt tycker jag att det är bra som det är nu, av skäl som andra nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in