2020-04-05, 18:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Nu ligger USA illa till lite över 300000 smittade. Lite över 8000 döda och lite över 8000 serious critical.
Om de följer Italiens och Spaniens kurvor hur stort kommer deras dödstal att bli då undrar jag.
Såg på dokumentären covid-19 ( dplay) att man räknade med ca 6 miljoner döda i USA.
Är inte det lite väl överdrivet eller kan det bli sådana summor verkligen.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hela poängen med pandemibekämpning är att ta i från tårna. Lyckas man så undrar alla amatörer vad allt väsen handlade om.
Ingen kommer att ställa några “länder” till svars.
Det är ett aber för Steffe, och varför jag tror att vi får se rejäla åtgärder först då likhögar börjar växa på isrinkarna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kul att du säger det, för jag har också slagits av en mycket stor likhet mellan Tegnell och Trumps sätt att argumentera. När någon tar upp något som tegnell inte tycker låter bra, så svarar han med en bisarr 180-graders motsägelse, tagen rakt ur luften, och utan att underbygga den alls. Han säger helt enkelt precis vad som helst.

Exempel:
Reporter: Kan det egentligen ligga på 500 eller något sådant?
Tegnell: Det har jag väldigt svårt att tro, jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra.

Och sen detta bisarra uttalande om att Sverige har världens högsta och bästa dödsstatistik!

Stor skillnad. Trump är mänsklig, det är inte Tegnell. Trump går överstyr ibland men man förstår att han menar väl.
Senast redigerad av itsen 2020-04-05 kl. 18:59.
Citera
Medlem
Jag tycker två saker, varav den första med stor säkerhet är sann:

Ett virus som tar död på sin värd, är inget bra virus. Det kommer att mutera som allt annat, och den varianten som vi kan leva med utan att dö, kommer att vinna. Någon slags omvänd Darwinism. Frågan har varit uppe tidigare i detta forum, men den tål att upprepas. Jag är övertygad om att det är sant.

Faktum är att världen är överbefolkad. Det kan bli katastrof i Afrika, Indien, Sydamerika. Som jag ser det, så hade vi hamnat där ändå, svält, vattenbrist, sjukdomar samt regionala konflikter pga av detta. Det hade resulterat i krig, och av två onda ting så väljer jag hellre detta. Så om det blir en omfattande befolkningsminskning i dom länder jag berört ovan, så kommer jag att sörja, men samtidigt veta om att alternativet hade varit mycket sämre.

Nu kommer jag att få skit för det här, men på Flashback får man i alla fall uttrycka sig.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerribleTyrant
Märkligt att de flesta som är i alperna huserar i Stockholm ändå

Det är där det finns flest folk med pengar.
Citera
2020-04-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jämför man med Andra Världskriget så var det ju mycket (sönderbombat) som behövde byggas upp, andra framsteg gjordes, urbanisering, modernisering, rationalisering etc, och det ledde till en ekonomisk boom.

Nu kommer vi att - bildlikt talat - ha en massa spökstäder.
Jag vet inte riktigt vad du menar, spökstäder i en månad då det är nedstängning med smittkaos eller framtida byte av livstil?

Jag är optimist i detta elände och alla katastrofer leder till något gott. Städerna kanske slutar växa och man ser fördelar med landsbyggder där man kan odla lite själv och känna sig friare utan alla materiella ting. Städer kanske förändras med annat innehåll. Troligast inte då vår livstil är så djupt rotad. Ekonomin kommer mest troligt att gå som tåget efter detta så det gäller att hoppa på rätt vagn och destination för att kunna ta del av det. Som du skriver, inget blev bombat och inget behöver byggas upp igen för stora kostnader men suget hos människorna blir enormt då friheten kommer tillbaka med nya tankar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerribleTyrant
Smittan är redan i skåne, tar lite tid innan man ser effekterna bara.

Hoppa gärna in på Flashbacks discord https://discord.gg/a6RKGhg

Yes, vi ligger lite efter enligt många. Men helst ligger vi mycket efter. Hela tiden.

Inte så många skidåkare här. Våra fall är folk som har sommarstuga på Österlen och som åker och vaskar Champagne i Båstad två veckor på sommaren. Helt plötsligt är de nu bofasta på sin sommarort. Tummen upp!
Citera
Medlem
Märker att jag under den senaste veckan liksom tappar respekt helt för så kallade vänner som går runt och lattjar som vanligt och ska påstå att "det är mindre dödligt än en vanlig influensa!!". Ut ur mitt liv respektlösa as!!!
Citera
2020-04-05, 18:58
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Jag tycker två saker, varav den första med stor säkerhet är sann:

Ett virus som tar död på sin värd, är inget bra virus. Det kommer att mutera som allt annat, och den varianten som vi kan leva med utan att dö, kommer att vinna. Någon slags omvänd Darwinism. Frågan har varit uppe tidigare i detta forum, men den tål att upprepas. Jag är övertygad om att det är sant.

Faktum är att världen är överbefolkad. Det kan bli katastrof i Afrika, Indien, Sydamerika. Som jag ser det, så hade vi hamnat där ändå, svält, vattenbrist, sjukdomar samt regionala konflikter pga av detta. Det hade resulterat i krig, och av två onda ting så väljer jag hellre detta. Så om det blir en omfattande befolkningsminskning i dom länder jag berört ovan, så kommer jag att sörja, men samtidigt veta om att alternativet hade varit mycket sämre.

Nu kommer jag att få skit för det här, men på Flashback får man i alla fall uttrycka sig.

HIV har ju dock inte muterat till något snällare, det tar livet av alla utan bromsmedicin.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det handlar om politik och prestige från Sveriges sida.
Testkiten som kineserna levererat har i viss mån varit typ måndagsexemplar, men annars har det väl inte varit några problem vad jag har hört.

Jo, det har ju skrivits om dåliga testkit.

När det är sagt så resten då : handskar, munskydd/bind, smittskydds-rockar, etc ?

Finns ju närmast brist på det mesta har man ju förstått, så nog tror jag att man kan finna flera artiklar som skulle avhjälpa situationen nu. Även om det finns en risk att något är skit.

Hela världen är ju där och shoppar !

I längden borde man ju förstås se till, att man inte är beroende av Tjineserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Märker att jag under den senaste veckan liksom tappar respekt helt för så kallade vänner som går runt och lattjar som vanligt och ska påstå att "det är mindre dödligt än en vanlig influensa!!". Ut ur mitt liv respektlösa as!!!

Jag tror inte dem förstår problemet och är så självcentererade att de inte tänker på hur andra påverkas. Lite samma sak som muppar som sätter skitiga skor på bussens säte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu ligger USA illa till lite över 300000 smittade. Lite över 8000 döda och lite över 8000 serious critical.
Om de följer Italiens och Spaniens kurvor hur stort kommer deras dödstal att bli då undrar jag.
Såg på dokumentären covid-19 ( dplay) att man räknade med ca 6 miljoner döda i USA.
Är inte det lite väl överdrivet eller kan det bli sådana summor verkligen.
USA har just nu ändå en lägre dödlighet per 1 miljon invånare än Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in