2020-04-05, 18:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hela världen får ekonomiska problem ett tag innan det vänder uppåt. Vem ska vi sälja produkter till under tiden eller är det restaurangbranschen som ska räddas nu? Jag tycker dom flesta lever som vanligt fast undviker onödigheter och risker. Det kanske är dags att börja laga hälsoriktig mat hemma, inte besöka krogen ofta och grilla ute med en öl istället, köpa mindre kläder och krimskrams tillverkade i fattiga länder, påbörja en ny roligare livstil. Det kanske är det som är skräcken med en nedstängning, en massa människor får tid att tänka för första gången i sitt liv.
Jämför man med Andra Världskriget så var det ju mycket (sönderbombat) som behövde byggas upp, andra framsteg gjordes, urbanisering, modernisering, rationalisering etc, och det ledde till en ekonomisk boom.

Nu kommer vi att - bildlikt talat - ha en massa spökstäder.
Citera
2020-04-05, 18:37
Medlem
Till skillnad från många andra europeiska länder har Finlands regering kunnat lova sin befolkning att det inte kommer att råda någon brist på varken skydds- eller sjukvårdsutrustning. Massiva hemliga lagerlokaler i de finska skogarna hyser sjukvårdsmateriel i överflöd för att säkerställa att sjukhusen ska ha utrustning, specifikt för att behandla just viruspatienter.
https://www.svt.se/nyheter/hemliga-finska-beredskapslager-oppnas
Men i Sverige kämpar vårdpersonalen även med den stora materielbristen. Grannlandet i öst däremot, har sitt på det torra. Sedan världskrigen har Finland skyddade hemliga beredskapslager.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Gå in och läs själv.

Så du hittade bara på
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hahahaha okej så svaret är att "det kommer gå utmärkt". Tack för det lärorika och vetenskapliga svaret. Jag känner att jag redan börjar svänga mot att karantän är jättebra.

Smittan bromsas nu. Var glad för det.

Vi kommer ha skiten resten av våra liv, men detta ger oss chansen att öppna upp samhället i slutet av kvartal 3.

Hade vi kört eran modus hade vi haft blodbad fram till -25.
Citera
2020-04-05, 18:38
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ordentligt lägre med andra ord, sen har ju inte Danmark ens en partiell lockdown.

Bra siffror för ett extremt tätbefolkat land.

Kommer bli ännu bättre i slutet av veckan.

Inte så bra jämfört med Norge eller Tyskland (ett tätbefolkat land)
Citera
2020-04-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Skönt det! Kanske det värsta är övet snart i Italien.
Inte bra siffror men bättre.
Jag känner detsamma. Den här effekten är lite intressant. Hur snabbt vi anpassar oss till ett nytt förhållande, och känner hopp inför allting som tyder på förbättring.

Jag tror fasen av rädsla är över väldigt snart. Då kommer länder gradvis börja öppna upp sina samhällen igen. Det känns bra.
Citera
2020-04-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte riktigt hur det ser ut i de olika länderna, om Sverige kanske har många fler 80-90-åringar? Eller så har vi bara så mycket sämre vård att erbjuda (material- och personalmässigt)...
Det handlar möjligen om att sjukvården är tokslimmad i Stockholm o. Sörmland. I övriga regioner ser det långt bättre ut
Citera
2020-04-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Till skillnad från många andra europeiska länder har Finlands regering kunnat lova sin befolkning att det inte kommer att råda någon brist på varken skydds- eller sjukvårdsutrustning. Massiva hemliga lagerlokaler i de finska skogarna hyser sjukvårdsmateriel i överflöd för att säkerställa att sjukhusen ska ha utrustning, specifikt för att behandla just viruspatienter.
Men i Sverige kämpar vårdpersonalen även med den stora materielbristen. Grannlandet i öst däremot, har sitt på det torra. Sedan världskrigen har Finland skyddade hemliga beredskapslager.

Här kör sjukhusen just-in-time leveranser. Och sitter knappt på några lager. Är tamigfan skrämmande!
Citera
2020-04-05, 18:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Way to go Finland!

Om jag överlever det här funderar jag allvarligt på att flytta till Finland eller Norge.
Citera
2020-04-05, 18:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Framkommer i SVT Rapport att svenska myndigheter vägrar köpa in skyddsutrustning från Kina. Misstänkte det att man gör så.
...
Men herregud! Skicka nån till Kina och kolla grejjerna,
vad tar det? två dagar?
man kan ju förstå att man inte vill köpa grisen i säcken,
så att det är ett felaktigt parti,
Det handlar om politik och prestige från Sveriges sida.
Testkiten som kineserna levererat har i viss mån varit typ måndagsexemplar, men annars har det väl inte varit några problem vad jag har hört.
Citera
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ordentligt lägre med andra ord, sen har ju inte Danmark ens en partiell lockdown.

Bra siffror för ett extremt tätbefolkat land.

Kommer bli ännu bättre i slutet av veckan.

varfor skriver du da att det har dott 2,5 ganger fler i sverige per capita an danmark
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vi agerar inte för vi har inget att agera med. Inget land i världen vill hjälpa Sverige som har möjlighet. Inte Kina, inte Ryssland, inte EU, inte ens Finland som med häpnad sett hur vi monterat ner vår välfärd, beredskapslager, med just in time medicinleveranser, slimmad sjukvårdskapacitet, med beredskapsläge på sjukhusen redan före Covid19.

Ja. Men vad gör det för skillnad nu? Det är ju vad det är? FHM har påpekat detta i åratal. Om politikerna lyssnat på experterna tidigare.hade så inte varit fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in