2020-04-05, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Uppror? Massvält?
Var har du hört det?
Visst är det ansträngande för folk där, och det finns de som bryter mot reglerna. Massvält tror jag knappast det är tal om, regeringen skjuter till pengar.
Många stölder? Tja, att nån stjäl får man räkna med, men såvitt jag vet så är det reglerat vad det gäller köande, antal pers i butikerna etc, och då blir det ju också mer lättövervakat.
Och stölder i butiker förekom innan corona (precis som här).

Min bild är att folk hanterar detta bra, undantag finns givetvis, men det är inget att slå på stora trumman för.

I södra Italien är det uppror och massiva protester. Men visst, blunda för sanningen.
Citera
2020-04-05, 16:38
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
⚠️
Sven Britton, professor i infektionssjukdomar på Karolinska Institutet

Hur skadas lungorna av viruset?
”– Man skadar epitelcellerna som finns i luftsäckarna, som ska vara inblandade i luftutbytet. Plus att det finns en inflammatorisk reaktion också, en motreaktion, som också skadar cellerna.”

Så, vad kommer covid-19 få för långsiktiga konsekvenser för de som haft det?
Hur många celler dör egentligen?

Alla ’yngre’ som raljerar över att ni haft viruset och att det minsann inte var så farligt. Era lungor kanske skadats vilket ökar belastningen på hjärtat och pang, så ligger ni döda vid 60 års ålder.
Är ni lika malliga över att ha haft viruset då?

Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Det där gäller ju dom som haft lunginflammation, inte symtomfria.

Celler i lungorna kan ju fortfarande dö/ta skada, om än i mindre omfattning än för dem som får lunginflammation. Viruset finns trots allt i en smittad kropp, även om man har svaga symptom.
Ingen vet de långsiktiga konsekvenserna.
De kan vara otroligt milda/obefintliga. Men de kan likväl orsaka skador som påverkar livskvalitet och eller- livslängd.

Vi kommer få svaren på detta, men det kommer ta väldigt lång tid.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Tycker du ja.

Det är ren fakta, gillar du inte det så lev vidare i din bubbla.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Skall man skratta eller gråta?

Anders Tegnell lovar: ”Vi kommer att ha världens högsta och bästa dödsstatistik”

https://samnytt.se/anders-tegnell-lovar-vi-kommer-att-ha-varldens-hogsta-och-basta-dodsstatistik/

Uttalandet får kritik på Twitter. ”Tror han det är någon djävla tävling?!”, skriver signaturen @Sharps_Wagner.

Tror han det är någon djävla tävling?! pic.twitter.com/debtQ7FudE

— Wagner (@Sharps_Wagner) April 5, 2020

Om man har världens högsta dödsstatistik innebär ju det att man har flest döda i världen? Hur kan det vara positivt? 🤷🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Vad vill du bevisa med detta då?
Ja ni förnekare påstår att de är enbart äldre som dör.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tycker du verkligen att inläggen i denna tråd vittnar om mogna vuxna människor?
Ja det är inte bara fb detta handlar om .jag har svårt att skriva just nu pga irritation frustration ,men detta media skvallrat om sen fanns det bevis för vissa datum i mars runt den tjugonde man tar illa upp , vill ha fakta och inte viss sort kurva som tegnell försöker att forma .kan inte tänka mig han är ärlig nu .
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det enda jag sett från Ecuador är någon begravningsfirma som fått ont om plats och ställt kistor utomhus. Har du någon källa att det ligger döda lite varstans på gatan i Ecuador eller kryddar du till?

Angående Spanien fanns det en nyhet den 24de mars om döda på äldreboenden. Inget om döda människor i deras hem?
Detta är sant, det visades på nyheterna igår.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/doda-kroppar-pa-gatan-i-ecuadors-storsta-stad-guayaquil
Citera
2020-04-05, 16:39
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om man har världens högsta dödsstatistik innebär ju det att man har flest döda i världen? Hur kan det vara positivt? 🤷🏼‍♀️

Det är den dolda agendan som kommer fram nu.....
Citera
2020-04-05, 16:40
Medlem
DNs Hanne Kjöller jobbar på SÖS och rapporterar inga problem.

Hanne Kjöller

@hanne_kjoller

Inne på SÖS och jobbar. Kan meddela att all skyddsutrustning finns. Känner mig fullständigt lugn.

Hanne Kjöller

@hanne_kjoller
·
Apr 3

Tack, men ÄR väl omhändertagen och skyddad. Och bara så ni vet: här gås inte på knäna. Det finns fler läkare och sköterskor på plats än patienter. Det kan förstås förändras. Men så ser det i alla fall ut nu. Nu är matrasten slut så nu stoppar jag undan telefonen. So long.

Hanne Kjöller

@hanne_kjoller
·
Apr 3

Enligt uppgifter från kollegor idag har det aldrig saknats skyddsutrustning under något pass. Vi slänger rubbet (utom visir som decinficeras) varje gång vi går ut ur ett rum och sätter på nytt när vi går in igen. Skyddsrock, munskydd, handskar. Allt byts hela tiden.

1 more reply

https://twitter.com/hanne_kjoller/status/1246087036710289410

Hanne får också tips: Dekontaminering av utrustning så är UV-ljus i 1 timme det vi använder i lab. Funkar för att dekontaminera per-PCR rum och virus hoodar.
Citera
2020-04-05, 16:40
Medlem
Snapcounts avatar
Rapport ifrån fronten, Oslo.

Hun var spesielt bekymret de første ukene, og forteller at hun brukte mye tid på å tenke.

– Vi får inn de som er kjempedårlige, de som er 50-60 år og må intuberes med én gang. De er friske fra før, så dette er mye skumlere enn noe annet vi har sett, sier Svae til TV 2.

Også sykepleier Fürst forteller om pasienter som er tilsynelatende unge og friske.

– Jeg ser i min hverdag at unge, friske folk blir alvorlig syke. Jeg tar ikke lett på det, og snakker med mine nærmeste ofte for å høre om de har det bra.

https://www.tv2.no/nyheter/11356489/
Citera
2020-04-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Allt han (inte) har gjort för att hindra smittspridningen har ju bara ett syfte, att Sverige ska stå som det land med högst antal döda per 1M invånare
Citera
2020-04-05, 16:41
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
i Italien talar de om uppror, massvält och det har förekommit många stölder från butiker. I Tyskland har man "hemliga" corona-raves för unga.

Unga har väl i alla tider varit ett problem. Man tror man är odödlig i den åldern och har ett stort behov av att revoltera mot vuxenvärlden.

Jag vet att det finns dom som anser att gruppen 20-29 år kan vara de stora smittbärarna. Förmodligen många lindrigt sjuka i den åldern också.

Sen tror jag inte att folk svälter ihjäl i Italien. Möjligtvis ensamma och sjuka människor utan tillsyn.Men stölder visst och oro för att maffian ska ta över i Neapel och på Sicilien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in