2020-04-05, 15:47
Avslutad
Aftonbladet:

Citat:
SL lämnar besked om ekonomisk kompensation:
Åk inte kollektivt, så länge du inte har en viktig samhällsfunktion”. Det är budskapet från SL.
Men någon ekonomisk kompensation till personer som ombeds att inte åka är det inte tal om.
– Vi har ingen sådan information just nu. Det har inte tagits några beslut om att vi ska kompensera resenärer, säger Helene Jakobsson, presstalesperson på SL.
Är det något som har diskuterats?
– Frågan är inte ny. Den har varit uppe, men i dagsläget tyder ingenting på att det ska beslutas något om detta.
Har SL fått in klagomål från resenärer om detta?
– Jag tar för givet att vi får in synpunkter om det här. Folkhälsomyndigheten har gått ut med budskapet att man ska tänka sig för om man verkligen behöver resa. Det är det vi försöker vidareförmedla till våra resenärer.
Enligt SL kan det dock bli aktuellt med en avräkning för personer med periodbiljetter över 90 dagar.

Så SL utmanar folk att inte åka så länge man inte har en viktig samhällsfunktion men struntat i de som redan har köpt sina periodbiljetter osv och är påverkade av virusutbrottet, ingen kompensation... Vad tycks FB? Bör man få pengarna tillbacks eller inte? Varför?
Citera
2020-04-05, 15:55
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kollektivtrafiken måste ändå köras för de som måste till jobbet etc. Så kollektivtrafiken får inga minskade kostnader.

Det är en politisk fråga. Kollektivtrafikorganisationerna kan kan inte göra detta utan att få ersättning för det. Det ligger alltså inte på SLs bord utan på politikernas.
Citera
2020-04-05, 15:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför ska de ge ekonomisk kompensation när de ber folk som inte måste åka med dem. Det är väl fortfarande helt och hållet du själv som bestämmer om jag vill sätta mig på en buss eller inte.
Citera
2020-04-05, 16:06
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför ska de ge ekonomisk kompensation när de ber folk som inte måste åka med dem. Det är väl fortfarande helt och hållet du själv som bestämmer om jag vill sätta mig på en buss eller inte.
Folk som pendlar har månads eller års kort. Så jag antar att det är dessa som inte får pengarna tillbaka.
Citera
2020-04-05, 16:07
Bannlyst
Naturligtvis bör de som har blivit av med jobbet och därför inte behöver resa dagligen få tillbaka sina pengar. De övriga ska ju inte kunna kräva det.
Citera
2020-04-05, 16:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Folk som pendlar har månads eller års kort. Så jag antar att det är dessa som inte får pengarna tillbaka.

Det går bussar och tåg så om det nu är så viktigt för dessa personer att få utnyttja sina månadskort så får de väl åka ändå.

Är det värt att ta risken för 1000kr är väl frågan?
Citera
2020-04-05, 16:27
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det går bussar och tåg så om det nu är så viktigt för dessa personer att få utnyttja sina månadskort så får de väl åka ändå.

Är det värt att ta risken för 1000kr är väl frågan?
Kollektivtraffik innefattar bussar med. Om folk måste till jobbet för annars får de inte betalt så är det väl värt det. Man måste ju äta och betala sina räkningar även i corona-tider.
Citera
2020-04-05, 17:00
Medlem
Tycker ärligt talat SL kunde lägga lite extra pengar i vanliga fall på den här kampanjen "Åk inte SL". Kollektivtrafik är ju något i grunden som egentligen bara finns för barn, ungdomar och pensionärer. Dvs dom som inte är i skick/ålder för körkort. Folk med arbete bör inte åka kollektivtrafik, oavsett.
Citera
2020-04-05, 17:06
Medlem
GeleZachas avatar
Från SL:s perspektiv blir det ju väldigt dyrt, och inkomstbortfallet är nog tillräckligt stort som det är i och med alla som inte använder sin reskassa osv. Dock verkar de flesta avstå från att resa trots att man förlorar pengar, jag åker tunnelbana flera gånger i veckan och man kan få en hel fyrplats i rusningstid(!)
Citera
2020-04-05, 17:08
Medlem
Roligt för alla dom som vid årsskiftet köpte sig årskort... 9 770 kr i sjön bara sådär.
Citera
2020-04-05, 17:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Nej SL bör inte ge någon kompensation. Om man väljer att inte åka med dem har man gjort ett val. Ett bra val, om man inte nödvändigtvis måste åka med dem.
Citera
2020-04-05, 17:33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Tycker ärligt talat SL kunde lägga lite extra pengar i vanliga fall på den här kampanjen "Åk inte SL". Kollektivtrafik är ju något i grunden som egentligen bara finns för barn, ungdomar och pensionärer. Dvs dom som inte är i skick/ålder för körkort. Folk med arbete bör inte åka kollektivtrafik, oavsett.

Vad är det för skitsnack? I Stockholm åker ca 50% av alla i arbetsför ålder till sina sysselsättningar med kollektivtrafiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in