Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Helt omöjligt är det inte att avslöja lögner. Ifall Anders Tegnell säger någonting som motsägs av experter i omvärlden, så tvivlar jag på att Anders Tegnell talar sanning. Ifall Anders Tegnell har avslöjats med att sprida 1 osanning, så vågar jag inte längre ha tilltro till andra påståenden från Anders Tegnell.
Den viktiga fråga som fick Anders Tegnell att tappa trovärdighet, är smittsamhet utan symptom. Dom länder som har erfarenhet av Covid-19, varnar för dold smittspridning. Anders Tegnell fortsätter med budskapet att smittspridningen hejdas genom att "stanna hemma när du är sjuk".
- Vilken sjukdom det än handlar om, så kan man icke acceptera oärlighet. Anders Tegnells stora svek var oärligheten.
- Givetvis kan Anders Tegnell inte sitta på all världens kunskap. Men då bör Anders Tegnell visa ödmjukhet för att han inte sitter på alla svar. Anders Tegnell har istället varit ganska kaxig, och avfärdat diverse åtgärder som andra genomför för att försöka hejda Covid-19.
- Jag anser att oärlighet är ett stort svek.
- Ja. Medierna har stor skuld. Journalistkåren har gjort som dom brukar göra med oppositionella åsikter: journalisterna har avfärdat ifrågasättande tankar som påverkansoperationer som drivs av skumma krafter. Detta skapar misstänksamhet. Och det skapar polarisering i samhället.
- Jag har bara sett en liten del av mediernas rapportering, så om du vill får du gärna ge exempel på att medierna ger utrymme till oerfarna experter med avvikande åsikter.
Generellt så anser jag att det är bra att medierna ger utrymme till avvikande åsikter. Men medierna bör föra fram avvikande åsikter på ett sätt som skapar dialog istället för konfrontation. Journalisterna borde ha lyssnat på kritiska röster hos allmänheten, och utifrån dessa formulerat frågor till Folkhälsomyndigheten.
Absolut ska avvikande åsikter lyftas fram. Problemet har varit att medierna framställt de avvikande åsikterna som någon sorts konsensus. Dessutom har de låtit personer få stort utrymme som egentligen inte är kvalificerade att uttala sig om detta.
Dock tycker jag mesta av problemen var i början, senare har det blivit lite mer balanserad rapportering.
Håller fortfarande inte med om att Anders Tegnells agerande är ett svek, och det är dessutom inte bara han som jobbar på Folkhälsomyndigheten med den här situationen. Om du tycker att det är ett svek kan det nog vara bättre att du kallar det för ett svek från Folkhälsomyndigheten, inte från Anders Tegnell. Men att han inte varit så pedagogisk kan jag definitivt hålla med om. Det är inte hans starka sida.