2020-04-05, 14:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Fel. Sömnig onsdag, torsdag, fredag, lördag, och nu söndag. Men sitt du och hoppas på höga dödstal.

Har det pågått en ständig nedgång sedan i onsdags?
Citera
2020-04-05, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så härligt att se obotliga optimister. Du måste jobba på Aftonbladet eller nåt sånt som ser en dags nedgång som slutet på pandemin. Jag vill så klart inte att det ska fortsätta men man kanske ska ha ett litet större perspektiv än att tolka en dags siffror.

Det är inte bara dagens siffror, sen onsdag första april har vi sjunkande antal döda/dag. Kan det öka? Ja absolut. Men det är åtminstone något du kan glädjas åt just nu, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det blir en lek med liv hur du en gör. Hela denna process med strategival kan sammanfattas av att välja mellan pest och kolera.
Eller så gör man på det sätt som man gjort i tusentals år. Karantän. Det fungerar ju.
Ref ur bibelns Tredje Mosebok. Där står: "Så länge han är angripen av spetälska ska han vara oren. Han är oren och ska bo avskilt. Han ska ha sin bostad utanför lägret
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ska vi också beställa 200 000 liksäckar från Taiwan? Om du ska idolisera kinasvinen bör det finnas bättre orsaker än enbart att du är en jävla röding. Kineserna panikhamstrar, tyder det på att gulingarna löst problemet?

De har ju i det närmaste inga nya fall coronafall alls. Där har både Europa och USA en hel del att lära.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju vara så enkelt som att det var i går som vårvädret tittade fram. Bättre väder ger färre döda. Finns säker andra förklaringar.

Alternativet är ju att gå i genom samtliga regioners pressmeddelanden för att göra en egen sammanställning.
Eftersläpning tror jag framförallt ligger internt hos regionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Risken att överhuvudtaget dö av corona är 0,6% enligt både WHO och Norge. Så chansen att du skulle dö av corona om du inte tillhör riskgruppen är näst intill obefintlig.

Även om dödligheten skulle vara så låg så blir det problem när sjukvården är överbelastad (snart). Risken finns då att du dör av andra orsaker. Inte så kul att komma in efter en bilolycka eller med blindtarmsinfektion eller infekterat sår om det är kö till intensivvård och underbemannat inom resten av vården.

Och att friska ska leva som vanligt är ju helt fel. Det är DITT ansvar att inte föra smittan vidare, så att riskgrupperna skyddas. Om inte du håller avstånd till folk, tvättar händerna och agerar med eftertanke så sprids det för fort och till alla grupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fast jag undrar om det kan vara så enkelt? Jag har hostat till lite titt som tätt under de senaste två veckorna. Några få hostningar i timmen. Eller kanske knappt någon hostning på en timme.
Inga attacker. Mer att det kittlar lite så hostar man till.
Ingen feber, inga värk eller någonting.

Tror du verkligen att jag bär på coronaviruset? Låter ju helt osannolikt. Skulle då vissa inte drabbas ALLS? Jag är precis hur pigg som helst! Mår hur bra som helst!

Dock försvinner inte hostan... den sitter men den blir inte värre heller. Återigen, det är så sällan och så lite att ingen märker av det. Går jag in i en affär så kanske jag hostar till 1 gång, eller inte alls. Jag kan gå en hel kväll utan att hosta. Exempelvis.

Jag tvivlar på att jag har corona
Om du bor i Stockholm och har torrhostat i veckor, inte har pollenallergi eller rinnande näsa, och inte tillhör en riskgrupp, så har du sannolikt corona, ja.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag skulle inte tolka det som en nedgång bara för att vi en sömnig söndag får in en lägre siffra.

Fast det spelar ingen roll hur du väljer att ”tolka” det - det ÄR en nedgång av dödstalen jämfört med de senaste dagarna. Kan du inte glädjas lite åt det?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
På måndag placerar FHM in dödsfall från lördag och söndag, medan c19 kommer rapportera dom som dödsfall för måndagen.
Är inte det samma sak? FHM lämnar inte ut vilken dag som personerna har avlidit, dom säger att antalet kommer från en vecka tillbaka och har släpat efter med dessa.
Det kommer trots allt skilja på siffrorna mellan c19.se och FHM på måndag med.
Citera
2020-04-05, 14:30
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju vara så enkelt som att det var i går som vårvädret tittade fram. Bättre väder ger färre döda. Finns säker andra förklaringar.

Alternativet är ju att gå i genom samtliga regioners pressmeddelanden för att göra en egen sammanställning.
Det gör ju redan c19.se så det känns ju lite onödigt...
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du behöver nog en paus lilla gumman. T i vårsolen med dig! Skaffa en kille och lev istället för att ruttna här.
Håll käften. Ge dig ut i vårsolen själv

Tycker inte du att det är konstigt att Tegnell inom loppet utav fem timmar ändrat sina uttalanden tre gånger och det är osmakligt dessutom att expressen radat upp kistor bredvid Tegnell.
Är det normalt tycker du?

Ena sekunden dubbelt så många. Sedan Sverige är bäst på att ha exakta dödssiffror. Sedan har det helt plötsligt blivit mindre.
Ja, ja. Det beror väl på att jag inte vill ha en man vid min sida som är lika ologisk som Tegnell.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha, du förstår inte ironin i att länka det klippet från slutet av februari?

Hans retorik har svängt 180 grader på endast en månad. .. bla bla..
Nej, din tomte det har han inte. Han hänvisar till demokraters politisering av viruset som ett hoax. Inte viruset som sådant. Hur vore det om du lyssnade till vad han faktiskt säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in