2020-04-05, 14:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Tittar man på siffrorna så har Kina klarat den här krisen bäst av de länder som kommit en bit in i smittspridningen. Det är Kinesiska experter vi skulle behöva i Sverige inte gapiga opportunister som står och skriker i kulisserna.
Ska vi också beställa 200 000 liksäckar från Taiwan? Om du ska idolisera kinasvinen bör det finnas bättre orsaker än enbart att du är en jävla röding. Kineserna panikhamstrar, tyder det på att gulingarna löst problemet?
Citera
2020-04-05, 14:25
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Kina ljuger definitivt, det måste du nu inse, däremot tror jag inte att Italien och Spanien ljuger annat än omedvetet.. däremot menar jag att man kan använda statistik i olika syften såsom att med statistik påstå att ett fenomen är si och så, medans man bortser från annan statistik som påvisar något annat osv.

Om det nu ligger döda unga hemma i sina lägenheter och hus drösvis hade detta uppmärksammats.

Om covid-19 hade varit av samma kaliber som MERS, SARS eller spanska sjukan hade det varit totalt kaos i världen. Det hade inte varit några få nyhetsartiklar om unga som dör utan en konstant ström av misär med människor som dör i tusentals i sina hem och på sjukhus. Folk har svårt att förstå vilken total chock en pandemi av en sjukdom med hög dödlighet hade varit. Covid-19 är inte en sådan sjukdom - dödlig ja, men turligt nog inte speciellt mycket.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildFoamSoap
Den informationen kom ju idag. Det jag ifrågasatte var om FHM löpande vart tydliga med att de redovisar felaktig statistik

Ja myndigheten har upprepade gånger varit tydlig med att redovisade siffror inte visar de faktiska antalen då det finns fördröjning i rapportering från sjukhusen.

Man har också, sannolikt explicit för medlemmar i De Trögfattades förening, varit tydlig med att den siffran som meddelas under en presskonferens inte kan återspegla faktiska siffror per nu, då folk kan avlida under presskonferensens gång.

Är man konspiratoriskt lagd eller trögfattad ser man såklart mystiska omständigheter överallt.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Sådär!! Nu har Anders Tegnell & co garderat sig inför höga dödstal i Sverige genom att hävda att, jag citerar "De smittade personerna jämförs med det svenska dödsregistret.

– Vi samkör alla fall och ser om de dyker upp i dödsregistret, vilket man inte kan göra i alla länder. Det är Sverige och några länder till som kan det. Därmed kommer förmodligen vår dödsstatistik vara högre och bättre än något annat land skulle jag vilja påstå.
"

Det sovande folket tror ju självklart på detta, och Löfven kommer sitta i 16 år till på tronen.

Källa: expressen
Citera
2020-04-05, 14:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu skriver man istället i Expressen att Tegnell säger att Sverige kommer att bli världsmästare i rätt statistik och dödsfall 😂😂😂😂😂🤪🤑

Den kommer att vara HÖGRE och BÄTTRE.

Kommer att bli

För inget av dagens siffror tyder på att vi är där.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Över 400 döda i Sverige nu:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Enligt Folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
+28 pers. Vi ser en nedgång nu.

Och ni var övertygade att vi skulle se Italiens siffror nu
Jag skulle inte tolka det som en nedgång bara för att vi en sömnig söndag får in en lägre siffra.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, och det är samma personer gång på gång som verkar vara ledande i denna domedagsprofet-tråden. Och folk verkar bara följa efter. Det är troligtvis folk som ändå alltid sitter inne o nu hoppas att alla ska följa dom in i fördärvet..

Så härligt att se obotliga optimister. Du måste jobba på Aftonbladet eller nåt sånt som ser en dags nedgång som slutet på pandemin. Jag vill så klart inte att det ska fortsätta men man kanske ska ha ett litet större perspektiv än att tolka en dags siffror.
Citera
2020-04-05, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag skulle inte tolka det som en nedgång bara för att vi en sömnig söndag får in en lägre siffra.

Fel. Sömnig onsdag, torsdag, fredag, lördag, och nu söndag. Men sitt du och hoppas på höga dödstal.
Citera
2020-04-05, 14:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har svårt att tro att det endast var 28 personer som dog i COVID det senaste dygnet.
Kan ju vara så enkelt som att det var i går som vårvädret tittade fram. Bättre väder ger färre döda. Finns säker andra förklaringar.

Alternativet är ju att gå i genom samtliga regioners pressmeddelanden för att göra en egen sammanställning.
Citera
2020-04-05, 14:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
"Vanlig" influensa störtdyker den gångna veckan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/webbsok-for-influensa/sasong-2019-2020/

Intressant fråga är ju om även Corona kommer att ebba ut likt den vanliga influensan håller på att göra.

Kan det inte vara så att den vanliga influensan har svårt att konkurrera med coronan?

Minns jag rätt är medianålder på döda i flunsan ofta flera år över 80, och det är ju där som covid-19 härjar som värst.
Citera
2020-04-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Sådär!! Nu har Anders Tegnell & co garderat sig inför höga dödstal i Sverige genom att hävda att, jag citerar "De smittade personerna jämförs med det svenska dödsregistret.

– Vi samkör alla fall och ser om de dyker upp i dödsregistret, vilket man inte kan göra i alla länder. Det är Sverige och några länder till som kan det. Därmed kommer förmodligen vår dödsstatistik vara högre och bättre än något annat land skulle jag vilja påstå.
"

Det sovande folket tror ju självklart på detta, och Löfven kommer sitta i 16 år till på tronen.

Källa: expressen

Finns även grader av antiPK-error i kritiken mot regeringen.

Gillar själv inte sossarna men beträffande deras coronastrategi är det som att många av ren vana kritiserar regeringen, utan större kunskap i sakfrågan.

Det är mer sovande att acceptera en känslostyrd strategi som exempelvis Italien har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in