2020-04-05, 14:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
FHM uppdaterar med 28 på ett dygn.

Det måste vara underskattat. Jag trodde att de skulle få ordning på släpande dödsfall i statistiken och helgeffekter... Tydligen inte.

Påskvecka inkommande med ledighet, tar nog dryga veckan innan ting är på plats.
Citera
2020-04-05, 14:16
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du skrev "Vi kanske ska be WHO, Finland eller nån om hjälp?

När vi inte hade beredskapslager."

Ja, jeg håper at de ansvarlige spør om hjelp. Det er fint om dere spør politikerne og andre ansvarlige om hva de har tenkt å gjøre med dette problemet og andre problem og også gir de gode forslag om å be andre land og eventuelt WHO om hjelp.

Tittar man på siffrorna så har Kina klarat den här krisen bäst av de länder som kommit en bit in i smittspridningen. Det är Kinesiska experter vi skulle behöva i Sverige inte gapiga opportunister som står och skriker i kulisserna.
Citera
2020-04-05, 14:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag håller med dig. Jag skulle dock kasta om ordningen och göra en liten namnändring.

1) Rädda ditt eget arsle.
2) Skockimmunitet (endast fårskallar köper dyngan).

Sorry my fault, du har helt rätt. Deras rövar är värda mer än annat, så visst har du rätt.

Din omskrivning är ju faktiskt ganska smart med. Och i förlängningen så undrar ju man hur det skall gå. De första idioterna är ju lättsmittade, men man tar ganska så snart slut på idioter. När idioterna är smittade, samt de som blir det för att de måste arbeta, så återstår ju det fortfarande ett antal miljoner innan någon skockimmunitet skall inträffa.

Så vad gör ass-savers då? Skickar corona med flourtanten?
Citera
2020-04-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Det var som jag gissade for en stund sen. Nu kan Chinos-byxan Tegnell komma ut i rampljuset imorgon till varma , spontana applader och fa en medalj av konungen.
Anders loste krisen, pa alldeles egen hand. Kanske med lite hjalp av frisserade siffror och 'bortglomda hundratals corona-avlidna'.

I Sverige finns inga problem med smittan.

Anar jag en smula ironi? Smittan sprids okontrollerat på vårdhemmen och om tre veckor har vi ingen aning om hur siffrorna ser ut. Men man håller ju tummarna för att det håller sig runt 113 döda per dag minst i det här i ett år runt hela landet.
Sen är det bra om vårdpersonal kan orka med att vårda andra människor till andra krämpor som cancer brutna ben, svåra infektioner osv.

Då är det ändå den mest positiva bilden man kan utgå inifrån. 113 döda under 365 dagar. Det är många döda. Om man utgår från verkligheten och den data som finns, det kommer bli högre dödstal om några veckor och det kommer vara låga under sommaren. De fixade aldrig att platta ut kurvan. De låg hela tiden 3-4 veckor efter för att de saknar fantasi. Sorgligt men sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomeline
’ Sverige har världens bästa dödssiffror’ - rubrik i Expressen nu

Anders Tegnell säger att han ’vågar påstå att Sverige har världens bästa och högsta (?!) dödssiffror.’

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/formodligen-varldens-basta-dodsstatistik/

Vet inte ens var jag ska börja... Sverige förnekar sig inte i alla fall. Världens bästbästaste land på allt, alltid, spelar ingen roll i eller på vad. Den svenska självbilden och prestigen som kommer med den är riktigt, riktigt obehaglig. En jävla parodi till land är vad det är.

Nu tror jag att resten av varlden oppnar upp sina nerstangda samhallen. Imorgon startar flygen nonstop fran varldsdel till varldsdel. Pubarna har i Australien oppnas upp och det blir rekordforsaljning den forsta dagen efter lockdownen.
Sjukvarden kan andas ut - Den svenska modellen var som alltid overlagsen resten av varlden.
Tegnell loste varldens storsta kris pa 100 ar alldeles sjalv och blir hedersmedborgare i 164 lander.
Kort sagt, varlden glomde corona-viruset och insag att det var en vanlig forylning som kom o gick o den enkla losningen var Chinos-byxan Tegnells - 'Hela vagen i i kaklet, lita pa oss sjalva, vi har alltid ratt'

Citera
Medlem
Idpentzs avatar
Jag är faktiskt förvånad över att det blir mer och mer sjunkande dödstal nu, givetvis är detta något vi ska glädjas åt.

Ni domedagsprofeter som häckat i tråden sen start, VARFÖR vill ni se stigande dödstal och allmänt jävla kaos?
Negativiteten som flödar i tråden så fort vi får positiva nyheter börjar bli uttjatat.
Citera
2020-04-05, 14:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Ok fast var precis in på c19.se så står det 419 och 401 enligt FHM: sida.

26 av 28 dödsfall verkar vara från region Stockholm. Tror det kommer vara lite eftersläpp för att det är helg.

Det måste även gå några dagar för att man ska kunna se en ev peak med även om jag hoppas den kommer snart.
Flertalet regioner som t ex Skåne hade 0 dödsfall det senaste dygnet. Dödsfallen är där flest ligger på IVA, som i Stockholmsregionen exempelvis. Även om du dör på en helg så läggs det in i registren. I synnerhet nu när det finns mer administrativt folk igång 24/7.
Citera
Medlem
en sak är i alla fall säker
vår värld kommer aldrig att
vara densamma efter denna
pandemi ¯\_(ツ)_/¯
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men det är helg nu. Helg siffrorna är alltid lägre än verkligheten. Vi får facit i hand på måndag eller tisdag.
De sa ju att detta skulle åtgärdas.

Har de inte det?
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Väldigt skönt!

Ingen har facit i handen.

Det hade vart väldigt positivt om det var en faktiskt nedgång, men problemet är att varje helg har haft en nedgång och sedan kraftig ökning måndag tisdag.. så jag skulle nog inte öppna champagnen förrän måndag tisdag, men förhoppningsvis så är dom lite bättre med helgrapportering, man kan ju hoppas åtminstone.
Citera
2020-04-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du menar att vi kommer att se c19.se ge högre siffror i veckorna men när helgen kommer så är dom likadana som FHM har?

FHM har legat efter oavsett dag vad jag har sett, men skillnaden kanske är störst efter helgerna. På måndag placerar FHM in dödsfall från lördag och söndag, medan c19 kommer rapportera dom som dödsfall för måndagen.
Citera
2020-04-05, 14:20
Medlem
tomyhockeys avatar
i taiwan fanns sars för några år sedan så även i sydkorea. landet vet att det är farligt dödligt virus och stänger samhället.

sverige vet att det är dödligt virus men tillåter det mesta som inget har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in