2020-04-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis. Bibeln är än mer oviktig just nu, då vi har ”riktiga” problem att handskas med.

Du svänger alltså från "viktigt" till "inte så viktigt" från en dag till en annan?
Citera
2020-04-05, 12:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Enkelt, de troende tror inte att Gud är god utan någon som kan hämnas om man inte följer hans vilja. Detta är inte så konstigt då präster har förmedlat den bilden i århundraden för att kunna kontrollera människorna.
Är det omöjligt för hämnd att ha goda intentioner?
Citera
2020-04-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så diktatur är egentligen inte fel?

De flesta svenskar säger att de är demokrater när man frågar eftersom vi blivit uppväxta med att demokrati är något fint och bra. Men i verkligheten överger vi snabbt kärnan i demokratin så fort vi tjänar på detta. Demokratin är alltså mycket svagt förankrad hos folk, det är bara bilden av demokrati som har en stark förankring.
Citera
2020-04-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det omöjligt för hämnd att ha goda intentioner?

Hämnd är något man tar till för att bejaka sin egen ilska och inte för att göra gott mot den man hämnas på. Troende säger dessutom att Gud har gett människan en fri vilja och att då hämnas när den fria viljan används är inte rationellt.
Citera
2020-04-05, 12:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Hämnd är något man tar till för att bejaka sin egen ilska och inte för att göra gott mot den man hämnas på. Troende säger dessutom att Gud har gett människan en fri vilja och att då hämnas när den fria viljan används är inte rationellt.
Så goda intentioner måste vara rationella?
Citera
2020-04-05, 12:45
Medlem
Citat:
Så goda intentioner måste vara rationella?

Om man är en allsmäktig Gud klarar man nog av att vara rationell och inte agera efter ett lynnigt humör där man plötsligt vill hämnas på sina skapelser för att de använder den fria viljan man gett dem.

Här har du en fri vilja, den får du därför att jag vill att du ska vara fri, men om du inte gör som jag vill kommer jag att skicka en blixt i huvudet på dig. Hmm...
Citera
2020-04-05, 12:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Om man är en allsmäktig Gud klarar man nog av att vara rationell och inte agera efter ett lynnigt humör där man plötsligt vill hämnas på sina skapelser för att de använder den fria viljan man gett dem.

Här har du en fri vilja, den får du därför att jag vill att du ska vara fri, men om du inte gör som jag vill kommer jag att skicka en blixt i huvudet på dig. Hmm...
Fast du har inte tolkningsrätt, och jag ser inte vad du baserar din bedömning av Gud på.

Vad har blixtar i huvudet med ämnet att göra?
Citera
2020-04-05, 12:51
Medlem
Citat:
Vad har blixtar i huvudet med ämnet att göra?

Det var ett exempel på hämnd som människor är rädda för från Gud. Gör man inte som Gud vill fruktar man Guds bestraffning. I äldre tider befarade man kanske mer att Gud skulle skapa missväxt eller skicka en blixt som eldar upp allt det man skördar eller förstör huset man bor i. Det är den sortens fruktan som prästerna har predikat om för att kunna kontroller människorna och det sitter fortfarande kvar.
Citera
2020-04-05, 12:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det var ett exempel på hämnd som människor är rädda för från Gud. Gör man inte som Gud vill fruktar man Guds bestraffning. I äldre tider befarade man kanske mer att Gud skulle skapa missväxt eller skicka en blixt som eldar upp allt det man skördar eller förstör huset man bor i. Det är den sortens fruktan som prästerna har predikat om för att kunna kontroller människorna och det sitter fortfarande kvar.
Hävdar du att människor är rädda för att få en blixt i huvudet av Gud och att det är Gudsfruktan?
Citera
2020-04-05, 12:56
Medlem
Citat:
Hävdar du att människor är rädda för att få en blixt i huvudet av Gud och att det är Gudsfruktan?

Detta är ett exempel på Gudsfruktan men går vi tillbaks till då vi var bönder var det snarare att Gud skulle förstöra skörden man fruktade som jag skrev. Detta sitter kvar i de troende, de tror inte att Gud är god och vill deras bästa.
Citera
2020-04-05, 13:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Detta är ett exempel på Gudsfruktan men går vi tillbaks till då vi var bönder var det snarare att Gud skulle förstöra skörden man fruktade som jag skrev. Detta sitter kvar i de troende, de tror inte att Gud är god och vill deras bästa.
Så troende vill gå tillbaka till bönder för att avgöra hur de ska tänka? Nu är du jävligt irrationell.
Citera
2020-04-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så diktatur är egentligen inte fel?
Kanske som en nödlösning för stunden. Men inget jag förespråkar rent allmänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in