2020-04-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Var finns den statistiken?
En tumregel är att ungefär 25 personer dör per dag/per miljon invånare, oavsett land.
Citera
2020-04-05, 12:59
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men du kanske ska slippa att grilla fladdermus i år.

Men om jag använder köttermometer och ser till att innertemper över 70 grader? Dör inte viruset då?

Citera
2020-04-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
1. Man har inte rört dem ännu.
2. Man vill väl ha bättre statistik.
3. De har ännu inofficiell statistik sedan den 25 som tyder på att den verkliga siffran var ca. dubbelt så hög som den de redovisat varje dag.

Bara läs artiklarna.

https://www.hd.se/2020-04-05/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal

1. Vad ska man göra med dem då? Låtsas som det regnar?
De måste ju gå ut med detta imorgon och presentera de riktiga uppdaterade siffrorna. Vad fan är detta? Nordkorea?
3. Var finns denna inofficiella statistik och varför har den inte publicerats? Hur har man kommit åt denna? Tycker artikeln du länkade till är jävligt luddig. Journalisten ställer ju inte ens relevanta frågor!

Edit: låter vass i tonen. Det är inte menat mot dig. Tycker detta är helt sjukt bara så blir upprörd.
Citera
2020-04-05, 13:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror ju på att läkare och ssk har annat att göra än att sitta och kommunicera dödstal 24/7 är det verkligen så svårt att fatta.

Jag tycker det är korkat att ana konspirationer överallt.
Jag tycker tvärtom att det är korkat att tro på allt.
Dessutom är "konspirationsteori" inget annat än att förlöjliga sanningar man inte vill att skall komma fram.

Dödstal måste regristreras av läkare. Det är läkare som slutligen konstaterar att någon är död hur död man som lekman än ser att den är dödare än död.
Det är lögn att påstå annat. Det är läkare som konstaterar ett dödsfall. Tom tiden den dog.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-05 kl. 13:04.
Citera
2020-04-05, 13:02
Medlem
Citat:
Det beror ju på att läkare och ssk har annat att göra än att sitta och kommunicera dödstal 24/7, är det verkligen så svårt att fatta?

Fast regionerna har gjort dagliga officiella uppdateringar av läget varje dygn. Inte end de siffrorna kunde FHM samla in. Det har släpat ett tjugotal varje dag, vissa regioner släpade många dagar.

Om du arbetar på sjukhus så vet du att man rapporterar ganska fort vad som hänt på ett pass. Därför har regionerna kunnat göra sina dagliga uppdateringar. Att FHM inte kan samla in är katastrof.

Sen fattar ju alla att det kan ”hittas” en och annan patient som avlidit och rapporterat in sent. Men alla andra siffror har funnits hela tiden från regionerna, men inte från FHM.
Citera
2020-04-05, 13:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
<klipp>
Mina prognoser har inte prickt på decimalen helt rätt, men de har ändå varit vid överlägsna Tegnells. Och du är för feg för att göra en prognos, eller ens länka till en som du tror på.
""
Ja har man minsta logisk slutledningsförmåga så förstår man att man måste "ta höjd" för worst case scenario. Alla i tråden vet det, även dem som förespråkar flockimmunitet. Tror alla härinne förstår det, om det är ett nytt virus måste man reagera efter ett värsta scenariot, och hoppas på det bästa. Tom region Stockholm har varit tydliga med det från 1:a dag.

FoHM har gjort precis tvärtom - beräknat ögonblicksbilder för att sen revidera läget dagen efter.
De har tom sagt att vissa kan smitta utan symptom, fastän de på journalisternas frågor inte vill utveckla det.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skrämmande om det skulle vara så låga siffror på dödstalen.

Enligt artikeln har både Italien och Spanien "peakat" och är på väg att "tillfriskna". Verkar som om flocken inte ens behöver bli till 60% infekterad, utan det räcker med runt 35% för att viruset ska få svårt att smitta nya värdar.

Blir svårt att smälta för många i domedagstråden.
För ett virus med låg dödlighet, som i första hand drabbar gamla diabetiker, var de i panik beredda att störta samhället i en avgrund. Extinction rebellion 2.0
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
1. Vad ska man göra med dem då? Låtsas som det regnar?
De måste ju gå ut med detta imorgon och presentera de riktiga uppdaterade siffrorna. Vad fan är detta? Nordkorea?
3. Var finns denna inofficiella statistik och varför har den inte publicerats? Hur har man kommit åt denna? Tycker artikeln du länkade till är jävligt luddig. Journalisten ställer ju inte ens relevanta frågor!

Edit: låter vass i tonen. Det är inte menat mot dig. Tycker detta är helt sjukt bara så blir upprörd.

Jag tycker också att den är luddig och oklar.

En gissning är att någon läckt information till journalister.

Jo, och skall de vara transparanta är det hög tid att inte bara säga att det finns en eftersläpning i antalet rapporterade dödsoffer.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR9Lrg/coronalaget-region-for-region--unika-bilder-fran-infektionsklinik

Här är unika bilder inifrån infektionskliniken i Linköping:

Vilka fina ansiktsmasker. De kan ju inte vara engångsgrejer.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Man hade en del dödsfall i Stockholm som man hittade relativt sent. Men nu är Stockholm jättesnabba på att hitta dödsfall och vi kontrollerar hela tiden och skickar ut frågor till landstingen. Så vi har under de senaste dagarna en mycket mindre eftersläpning än vad vi hade innan.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Hur ska man tolka detta? Att det ligger folk hemma och är döda i viruset?
Citera
2020-04-05, 13:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Det beror ju på att läkare och ssk har annat att göra än att sitta och kommunicera dödstal 24/7, är det verkligen så svårt att fatta?

Men om du går in i en sjuksal och ser någon som är död så går du ju inte och gör annat några timmar och låter den döda ligga. Du tar ju och berättar att "nu har Olle Johansson i sal 4 dött" och så skrivs de in i journalen. Där måste man ju även kunna klicka i att ännu en avlidit och då ökar siffran för just de sjukhuset/regionen/landet osv.
Varför skulle en avdelning/sjukhus vänta med att rapportera och sen sitta på kvällen och försöka räkna på fingrarna över hur många det blev under dagen.
De är inte 1800-talet.
Citera
2020-04-05, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Bra då kör vi

Vi har ju som land en policy att skydda liv till varje pris.
Vi är en humanitär stormakt enligt sittande regering.
Vi är en feministisk regering enligt sittande regering.
Vi har enorma internationella åtaganden och stor flyktinginvandring, då vi är humanitär stormakt.

Vi som inte är vänster om mitten får höra dagligen att vi är rasister, nazister, inhumana och generllt bara svin för att vi råkar vara män.

Troligen från någon som dig eller de andra vänsterut i denna tråd.

Vi är inget av detta och när vi nu visar oss vilja värna liv till varje pris.

Så visar ovan vänster sitt synnerligen fula ansikte och blir rent fascistiska, jag börjar ändra uppfattning om vänstern generellt här. Jag trodde inte att det fanns några som kunde vara så cyniska som det jag nu ser.

så nu till ditt inlägg,

Exakt och ju värre denna idiotregering sköter denna kris ju lägre blir åldern för de som bedöms kunna överleva med coronaviruset.

I Italien är denna ålder nu 65 år om man har en kraftig reaktion, man sövs ned, läggs åt sidan och dör med kraftig ångest och ensam.

Man måste GÖRA ALLT MAN KAN FÖR ATT RÄDDA LIV, klåparna på FHM och vår idiotiska regering dödar ju för i hela helskotta i övtigt friska människor.

Håller helt med. Frallt har kultureliten visat upp sitt fula tryne. De tänker bara på pengar när liv och död står på spel. Det är något jag inte kommer att glömma i första taget när den här krisen är över. Vilka är det egentligen som är omänskliga. Tror iofs att det inte längre går att dela in folk i höger-vänster efter den här krisen. En del långt till höger pratar också bara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in