2020-04-05, 10:17
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom Lars J inte kontaktar polisen på David Bagares gata, tror jag inte Lars J förföljer någon mördare. Jag tror hans historia bara är en "förklaring" till varför han sprang uppför trappan. Det verkar som han springer samtidig som polisen anländer mordplatsen. Det vill säga att han egentligen inte vill ha någon kontakt med polisen.

Ja, lite märkligt att han inte försöker stanna polisbilen men han var bara ca 20år o förmodligen rädd, skärrad o osäker, dessutom verkar han allmänt lite udda i sin personlighet. Insinuerar du att han skulle vara i maskopi med GM, som du alltså menar är NF, de är för all del ungefär i samma ålder men det är väl allt som binder dem samman vad vi vet.
Citera
2020-04-05, 10:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
"Officiellt" är väl tidpunkten för mordet satt till 23.21.20 om jag har rätt. Under hypotesen att Leif L ringer snarast möjligt blir "minimala" tider följande

Om det går "knappt en och en halv minut" från svarston till 23.23.40 så skulle mordtidpunkten bli 23.22.10.

Jag får väl läsa på GrK, tack för inputen.

Ja, tidpunkten är där (+/- 10 sekunder).

Nu var det ett tag sedan jag läste detta avsnitt. Som du skriver det så låter det ju självklart helknasigt, men det är något som missas här tror jag.

Du pratar "svarston", medan GrK nämner då Leif "lägger på".

Edit:
Tiden som det räknas på i GrK är 23.22.20 - 23.23.40
Det är då: 23:22:20 som Leif säger den klassiska frasen: -"Ja, det är mord på Sveavägen"
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-05 kl. 10:29.
Citera
2020-04-05, 10:58
Medlem
Avdelningen : Märkliga Palmemordshistorier

"Den mest bisarra upplevelsen under den här tiden var natten när Olof Palme mördades. Den kvällen satt jag och åkte med Norrmalmspolisen och vi var just på väg in för ”avbrott”, som det heter när man tar lunch i den polisiära världen. Gruppen jag åkte med hade med sig mat hemifrån men jag var tvungen att stanna till vid Restaurang Röda Rummet på Norra Bantorget och köpa med mig en Pytt i Panna upp på stationen som då låg där Hotel Royal Viking ligger idag. När jag hade fått min pytt och satte mig i polisbilen kom det ett ”all-anrop från 70” (ett anrop till samtliga enheter från ledningscentralen) om att det just hade varit skottlossning i hörnet av Tunnelgatan, Sveavägen. Jag hade precis satt mig i bilen med en varm pytt i handen och gruppen jag åkte med skulle spela kille på avbrottet. En av poliserna, vi kan kalla honom Peter, med tog tag i mikrofonen för att eventuellt svara på anropet, men han väntade några sekunder för att se om någon annan enhet skulle hinna före. Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget. Nu kommer det märkliga; vi åkte den lilla sträckan från Norra Bantorget till Norrmalms polisstation, gick upp och åt mat och spelade Kille i en timme. Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion. Efter avbrottet åkte vi ut till Rågsved för att ingripa i ett lägenhetsbråk. Vi kommer in i en totalt sönderslagen lägenhet, det finns tre vuxna närvarande och en 11-årig dotter ligger och sover efter att äntligen lyckats somna. Det visar sig att en av de här personerna är avviken från en anstalt men hävdar att han har permisson. När detta ska kollas upp av Peter (polis) så kommer nästa anrop från ledningscentralen. Då har det gått nästan två timmar från det att Palme blev skjuten och det har inte hörts ett enda ljud på polisradion… detta anrop handlar om att den s.k. ”två-turen” kommenderas övertid. Detta är tydligen något så ovanligt att Peter reagerar och frågar om det finns en telefon i lägenheten han kan få låna. (detta var före mobiltelefonernas tid) jodå, under en omkullvält soffa i vardagsrummet hittar han en telefon. Han ringer upp till ledningscentralen och frågar vad det sista anropet handlade om. Då först får vi informationen att Statsminister Olof Palme hade blivit skjuten. Detta är två timmar efter att vi hörde det första anropet om skottlossning och det har inte hörts ett knyst på polisradion i hela Stockholm. Efter att lägenhetsbråket hade klarats ut åkte vi runt på måfå ytterligare ett par timmar utan att höra något mer på radion. Det var en minst sagt märklig upplevelse, att veta att jag hade suttit i en polisbil ett par kvarter ifrån den plats där Palme blev skjuten och att de polisiära resurserna som fanns till förfogande inte blev utnyttjade. När jag kom hem på morgonkvisten slog jag på Tv:n och fick då informationen att Statsministern hade dött."

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/?fbclid=IwAR0RM23qdzuAGwbp9iqERtbdazbdc48h4-ohzBJy98RguE8PhMQdJHiZ_Mk
Citera
2020-04-05, 11:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
"Officiellt" är väl tidpunkten för mordet satt till 23.21.20 om jag har rätt. Under hypotesen att Leif L ringer snarast möjligt blir "minimala" tider följande

Om det går "knappt en och en halv minut" från svarston till 23.23.40 så skulle mordtidpunkten bli 23.22.10.

Jag får väl läsa på GrK, tack för inputen.

Vid rekonstruktionen visade det sig att det tog Leif Ljungqvist 43-45 SEK att få kontakt med LAC så mordtiden 232130 stämmer bra. LL missade sin första uppringning och fick slå om numret.
Citera
2020-04-05, 11:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Intressant. Källa? Har du mer att berätta?

Var befann sig bilen? Jag har ett svagt minne av att han svänger med bilen samtidigt som han ringer.

Bilen står framför öppningen till Tunnelgatan på Sveavägens östra trottoar. Ja , han börjar slå numret redan i U-svängen , slår fel , får slå numret en gång till.

Porten vid Tunnelgatan 5 som du skickade bild på är ett möjligt ställe för en GM i rörelse att temporärt gömma sig på när nattvandrare dyker upp på Sveavägen. Det finns inte så många andra i området . Alternativet är att gömma sig bakom eller klämma sig en mellan byggfuttarna, vilket verkar betydligt krångligare, eller gömma sig bakom pelaren där kulan hittades, vilket är ett betydligt sämre gömsle.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-04-05 kl. 11:29.
Citera
2020-04-05, 11:16
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GMs sätt att röra sig tyder på att han har någon form backup. Inget vittne berättar om någon typ av panik på mordplatsen. Han rör sig snabbt och behärskat från mordplatsen. Att han verkar lite tung i steget visar på kontroll av en person som inte vill riskera halka på en isfläck.

Att någon kunnat få ihop detta med Christer Pettersson pekar mot en akut hjärnbrist.

Var den ev backupen finns är en fråga jag brottats med i 30år. Lisbeth Palmes beige gubbe är väl det närmaste jag kommit, men han är ännu efter alla dessa år en skuggfigur. Där en säkring för återtåget borde finnas står Lars Jeppsson. Att PU tänkte något liknande visar fränheten i Lars Jonssons förhör med LJ. Men jag kan helt enkelt inte få in lille LJ i ett mordscenaro.

För GM är MOP inte ett optimalt tillfälle , men det är det bästa som bjuds , säger något om GM och han agerar vid dådet med avsevärd kyla. Skottet mot LP är besynnerligt , pekar bort ifrån hemliga tjänsters sätt att agera. Hade 3230 upptäckt något konstigt, med sinnesnärvaron GM visar kan han mycket väl börjat promenera lugnt och undvikit upptäckt. Spekulationer givetvis .
För mig är det troligare att det är back up personen som skjuter
Citera
2020-04-05, 11:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, lite märkligt att han inte försöker stanna polisbilen men han var bara ca 20år o förmodligen rädd, skärrad o osäker, dessutom verkar han allmänt lite udda i sin personlighet. Insinuerar du att han skulle vara i maskopi med GM, som du alltså menar är NF, de är för all del ungefär i samma ålder men det är väl allt som binder dem samman vad vi vet.

Det är ännu mer märkligt att poliserna i 1520 ( Christian Dahlsgaard/Thomas Ekesäter) inte stannar och frågar den person som kommer i riktning från mordplatsen när de säger sig genskjuta en ev gärningsman. Låt vara att lille Lars Jeppsson inte är urtypen för en GM men han kunde ju sitta på intressanta uppgifter från mordplatsen, vilket han också gjorde.
Citera
2020-04-05, 11:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
För mig är det troligare att det är back up personen som skjuter

Ja, det är en möjlighet. Vart tänker du dig att GM tar vägen?
Citera
2020-04-05, 11:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej, men jag ser at polisen skriver att spaningsuppslag E-13-1 (NF) anknyter till uppslag nr. E-15 (LJ) Så att det kan vara något där vi inte vet? Vi får se när lösningen presenteras.

källa: FUP 91
Citera
2020-04-05, 11:36
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ja, det är en möjlighet. Vart tänker du dig att GM tar vägen?
Jag tänker mig fler alternativ.

Avvaktar i närheten,på samma sida som mordplatsen.

Kan ha varit på andra sidan gatan.Att den tilltänkta mördaren inte gick över gatan när LOP gjorde det utan fortsatte rakt fram på trottoaren.

Finns säkert beskrivningar på personer i utredningen som vittnen sett rör sig i området ,som vi inte fått ta del av.

Vi måste ha Lingärdes PM i bakhuvudet.
Citera
2020-04-05, 11:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det är ännu mer märkligt att poliserna i 1520 ( Christian Dahlsgaard/Thomas Ekesäter) inte stannar och frågar den person som kommer i riktning från mordplatsen när de säger sig genskjuta en ev gärningsman. Låt vara att lille Lars Jeppsson inte är urtypen för en GM men han kunde ju sitta på intressanta uppgifter från mordplatsen, vilket han också gjorde.
Christian Dahlsgaard förklarar varför han inte stannar

https://streamable.com/212ba
Citera
2020-04-05, 11:46
Medlem
Citat:
Bilen står framför öppningen till Tunnelgatan på Sveavägens östra trottoar. Ja , han börjar slå numret redan i U-svängen , slår fel , får slå numret en gång till.

Porten vid Tunnelgatan 5 som du skickade bild på är ett möjligt ställe för en GM i rörelse att temporärt gömma sig på när nattvandrare dyker upp på Sveavägen. Det finns inte så många andra i området . Alternativet är att gömma sig bakom eller klämma sig en mellan byggfuttarna, vilket verkar betydligt krångligare, eller gömma sig bakom pelaren där kulan hittades, vilket är ett betydligt sämre gömsle.

Dubbeltack för info om Leif L och erkännandet av ett möjligt gömsle på Tunnelgatan 5. Jag har sällan varit i Stockholm och mordplatsen har jag bara passerat i bil så mitt förslag grundar sig på Google-foto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in