2020-04-05, 10:35
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Tror ni på flockimmunitet? Vad är det som säger att ”immuna” inte kommer kommer kunna smitta gamlingarna i en eventuell andra våg?
Ja, jag tror.

I en andra våg kan de som klarade sig undan den första vågen visst då bli smittade, men om vi tänker oss att det blir årligen återkommande vågor, då kommer de att bli hanterbara.
Citera
2020-04-05, 10:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svara på frågan i stället för att visa att du inte fattar någonting.

Om det visar sig att det dör 91112 i Sverige under 2020 (ett land där det i genomsnitt dör 90000) skulle du då med din hjärndöda »riktiga matematik« kunna bevisa att det då visar att 50000 kan ha dött i covid-19?

Kom igen nu, jag vill ha svar på detta med dina »riktiga matematiska« kunskaper, inte pajkastning.

Tyvärr är det så att hittills har du fått underkänt på den »riktiga matematiska«-tentan. Tick tack klockan går snart är tentamenstiden slut.

Tråkigt att du behöver använda en så aggressiv ton, nu när det börjar stå klart att detta är mycket, mycket allvarligare än du har velat förminska det till hela tiden.

Här ser du antalet döda i Sverige per år:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Det ligger runt 90000, och kan variera mellan 88000-92000 ungefär.

Om utfallet för 2020 blir 131000 så borde vi väl kunna slå fast att ca 40000 personer dog i coronaepidemin, eller (hoppas du inte öser svordomar över mig för detta inlägg, som du brukar).
Citera
2020-04-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. dödssiffrorna kanske lika väl visar sig vara tre gånger så höga, när man upptäcker de som dött ensamma i sina lägenheter.. konstig lukt i trappuppgångar etc!
Ja precis, många äldre som inte ens har någon som kikar till dem annars.....det kommer bli väldigt dyrt med saneringsarbeten i lägenheter! Om de inte får bränna ner hela hus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Vi får hoppas att kissen repar sig, allt annat vore verklig tragik mitt i allt detta.

Det var ju en engelsman som kurerade sin hosta och feber mha whisky och honungste..

Kanske kunde man gör ett djurtest på kissemissen?

Jag är inte helt säker på hur det gick med engelsmannens egen katt - som också blev smittad...

;-)
Citera
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Är det korrekt uppfattat av mig om Sverige nu inte räknat alla dödsfall i Corona ännu!?
Dvs de 373 st är enbart bekräftade... alltså sådana som kommit in och legat på sjukhus ett tag och fått blivit provtagen. De övriga som kommit in med 40 graders feber, hosta, lunginflammation och sedan dött räknas inte möjligtvis med i statistiken av Coronasjuka!!?

Vad händer egentligen i Sverige??
Snälla hjälp mig tolka detta
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Den enda tolkningen jag kan göra är: Du får lita på myndigheter din foliehatt.
Citera
Medlem
Länder som har en ökande överdödlighet tom vecka 13.

Italien
Spanien
Belgien
Schweiz
England
Frankrike

Länder som inte ännu ser någon ökning:

Österrike
Danmark (viss tendens uppåt)
Estland
Finland
Tyskland
Grekland
Ungern
Irland
Luxemburg
Nederländerna
Norge
Portugal
Sverige
Skottland
Wales

Källa:

https://www.euromomo.eu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Givetvis är det Folkhälsomyndighetens generaldirektör som har det yttersta ansvaret för vad tjänstemännen på myndigheten pysslar med.

Så frågan är varför folk är sura på Tegnell där han bara är en person som förmedlar vad politikerna och myndigheten kommit överens om.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Svetsarn säger att vi ska lyssna på FHM och att regeringen lyssnar på FHM.

Du svarar inte på mina frågor, anledningen är att du inte har ett svar som styrker ditt påstående om att Tegnell har det yttersta ansvaret.

Ditt påstående är således falskt, vi vill inte ha trådsanningar här.
Citera
2020-04-05, 10:37
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nu menade jag inte yngre i avseendet unga vuxna. De dör heller inte av Covid.

Jag menade yngre än 80 år, 80-åringarna som dör i Covid bor ofta på äldreboende medan om en 70-åring dör i Covid bor denne oftare i eget hem och har en partner. Som ju behöver lägenheten även efter att den covidsjuke maken/makan dött.

Du verkar inställd på att flertalet bor ihop med en partner.-. tänk istället på hur många singelhushåll det finns i landet och när det gäller folk i 70 års åldern, så är det inte sällan att deras partner dött utav åldersrelaterad orsaker redan.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
När får vi veta dom reella dödssiffran?

Ungefär ett år efter epidemin.

I nuläget

Det kan vi inte hoppas på.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det är inte länge kvar till att det dör över 250 personer per dag i Sverige MED diagnosen Covid-19.
250 är också snittet på hur många det brukar dö i Sverige i vanliga tider.

Vad kommer regimens lakejer säga då? Kanske att det var just dem som ändå skulle dött som redovisas som döda MED Covid-19? Stackars troll, det är deras sista kort. Det kan vi köpa med.

Men än mer intressant blir det när det dör 500 personer per dag i Sverige. Med Covid-19, pratar vi om fortfarande.
Vad kommer de att säga?
Att vi hade otur i år?
Och när det dör 1 000 om dan?
Då hoppas jag att de försvinner från Internet för gott. I ett vettigt land hade de suttit i fängelse då de bidrar till desinformation i en extremt allvarlig tid.
Finns det någon som påstår att covid-19 inte är en sjukdom? Att äldre inte får komplikationer av det?
Du förstår att i stort sett alla äldre dukar under av någon sjukdom?

Om du är svensk och tror att Sverige är som Ryssland eller Saudiarabien eller liknande. Vad har du gjort åt saken?
På vilket sätt hjälper det att sprida rädsla, propaganda och felaktigheter? Det är ju snarare såna som är dåliga för Sverige och svenskarna.

Bara det att alla skilda röster får höras så här, oavsett sanningshalt, vansinnighet eller utländskt påverkansförsök, visar vilket öppet och demokratiskt samhälle vi har. Till skillnad från t.ex. ovan nämnda länder där du plötsligt kan försvinna om du har fel åsikter.
Citera
2020-04-05, 10:38
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Återigen...det dör i snitt 245 per om dagen i Sverige. Jämflr jan-mars 2019 med jan-mars 2020. Det skiljer sig inte nämnvärt.
Jag är medveten att antal dödsfall kan öka rejält om IVA-platserna börjar bli belammrade. Vilket skall vara nästa vecka.
Den som lever den får se.

Var finns den statistiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in