2020-04-05, 10:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Menar du denna? https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375?=&utm_source=adestra&utm_medium=email&ut m_campaign=usage&utm_content=daily&utm_term=text
Tack! Det var förmodligen ett referat av den artikeln jag läste.
Citera
2020-04-05, 10:26
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Den fungerar bara i statistik och siffror men inte i praktiken. Hur tydligt det än är att du är sjuk i corona så ska du stanna hemma tills du känner dig frisk och vara i karantän i två veckor efteråt. Inga tester, ingen statistik - bara rekommendationer och hur det faktiskt är. Det är först när du får andningsbesvär man testar dig och du hamnar i statistiken.

Jag själv har en polare som nyss var sjuk i tre veckor och blev bara värre o värre han kunde knappt prata en dag och ringde 1177. Sjuk 3 veckor, symptomen fanns och han skulle bara hålla sig hemma. Har han corona? Det får vi aldrig veta. Fjärde veckan nu och han är fortfarande "förkyld" men bättre. Däremot har barnen blivit sjuka nu så bara där kan det vara 3-4 potentiella fall som inte dyker upp i statistik och så ser det ut i hela Sverige.

Har ytterligare en vän som är sjuk i sin andra vecka inte lika illa som den första men han rekommenderas att stanna hemma - inga tester, inget. Hans feber och hosta kommer och går i perioder, ena dagen halvdålig, andra och tredje dagen extremt "förkyld" för att återgå till halvkass och det håller på så. Är han eventuellt smittad? Det får vi inte veta.

De enda som hamnar i statistik är dom som trots rekommendationer åker till sjukhus eller blir spårade via andra redan sjuka.

Sveriges sätt att hantera corona är allt annat än bra.

Källa ?
Citera
2020-04-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är sånt som stör mig. Människor i Sverige tar inte detta på allvar och tar inte ansvar. Att skydda sig är att ta ansvar för sig själv, sina medmänniskor och samhället. De flesta söker vård om de blir svårt sjuka. De som har struntat i varningarna borde egentligen nekas vård.

Fördelen med dessa personer är att de håller samhället igång. De handlar i småbutiker, går på restaurang caféer samt till frisören och räddar på så vis många små företagare från konkurs.
Citera
2020-04-05, 10:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du behöver inte ge mig räkneexempel. Det finns ren statistik som visar Z-scores. Du har inte använt en minut av ditt liv till riktig matematik och det märks. Jag har sett dig skriva skräp i många forumdelar så förvånad är jag inte över att du är lika hjärndöd som vanligt.

Svara på frågan i stället för att visa att du inte fattar någonting.

Om det visar sig att det dör 91112 i Sverige under 2020 (ett land där det i genomsnitt dör 90000) skulle du då med din hjärndöda »riktiga matematik« kunna bevisa att det då visar att 50000 kan ha dött i covid-19?

Kom igen nu, jag vill ha svar på detta med dina »riktiga matematiska« kunskaper, inte pajkastning.

Tyvärr är det så att hittills har du fått underkänt på den »riktiga matematiska«-tentan. Tick tack klockan går snart är tentamenstiden slut.
Citera
2020-04-05, 10:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Tegnell är statsepidemiolog. Han har det yttersta ansvaret.

Var kan vi läsa något som styrker ditt påstående om det yttersta ansvaret?

Finns det statuerat i någon förordning, eller var finns underlaget till ditt påstående?

Är det något du tycker bör du bara tydlig med att det är ett tyckande.
Citera
2020-04-05, 10:30
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Fredrik Reinfeldt uttrycker oro över coronautvecklingen där stater världen över skaffar sig mer makt under coronasmittan. Det kan nämligen missbrukas i längden, befarar han.

Tänk att man skulle sitta här och hålla med Fredrik Reinfeldt
Det gäller nog inte Sverige och andra liberaldemokratiska länder. Det han förmodligen syftar på är länder där ledarna inte vill byta ut sin befolkning mot billig arbetskraft från tredje världen eller annat avskrap som röstar rött/liberalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Personligen tror jag på ca 5-10 % smittade i Stockholm just nu och mycket färre utanför. Just nu. När man sammanställer om en vecka fruktar jag dock det dubbla. Vilket för Stockholms län skulle innebära 460000 smittade. Vilket i sin tur innebär 3000 nya döda inom några veckor eller så som en konsekvens. Ja i alla fall enligt forskningen som säger 0,66% döda av antalet smittade. Kommer bli svettigt för Stockholms sjukvård kommande veckor. Men det visste vi ju redan.
Det är betydligt fler smittade än så och de flesta är symtomfria (eller kan i vart fall inte skilja vaga symtom från vad de annars ändå har av och till utan att känna sig sjuka). Tegnell till och med nämnde detta i Skavlan. Han sade att kanske både han och Skavlan har eller har haft covid-19 utan att de märkt av något. Skavlan replikerade med att de inte skulle ta i hand på det.
Senast redigerad av Hosnianna 2020-04-05 kl. 10:47.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Den bästa strategin för att stoppa coronan i Sverige måste vara att medvetet smitta alla under ex. 45år med covid-19 dvs alla utan underliggande problem. efter genomgången sjukdom så kan alla dessa inte smitta vidare längre. Detta borde bromsa ner viruset så kraftigt som det möjligen går.

Påminner detta om något? Öppna skolor ? mm Det verkar vara den strategi som används eller ?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Min katt har hostat i flera veckor sen jag började bli sjuk.. Som om han hade torrhosta, försökt spy upp slem. Nu är jag nog frisk och kissen något bättre men det återstår att se.
Jag hostade i fler veckor.men det var väl nått " annat" Men min katt har inga symtom. Han ligger på mig hela nätterna och borde vara smittad. Beror väl på " annat" då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Moderaterna inser hur farligt det vore för ekonomin och industrin att ifrågasätta rådande strategi så tror inte de vågar det.

Det är ekonomin framförallt allt på sjukvårdspersonal och allvarligt sjukas bekostnad som gäller.

Svensken är lojal och håller inne med kritik. Allt ifrån läkare, sjukvårdspersonal till myndighetapersoner samt t.o.m. även andra partier.

Det är ett intressant skådespel som trots allt visar på fördelar av den åsiktsdiktatur som vi lever i.

Det är väl inte ovanligt att människor "rally around the flag" i kristider. Ledarna i flertalet länder har blivit mer populära. Det går till en viss gräns sen ändras nog synen.
Citera
2020-04-05, 10:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag läste också att sjukhuschefer och politiker har åtal att vänta på grund av sina direktiv om undermålig sjukvårdsutrustning.

Sjukvården har blött sedan innan 2015 åtminstone, så 5+ år av skadad sjukvård i Sverige tack vare Reinfeldt och hans allierade...
Citera
2020-04-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var kan vi läsa något som styrker ditt påstående om det yttersta ansvaret?

Finns det statuerat i någon förordning, eller var finns underlaget till ditt påstående?

Är det något du tycker bör du bara tydlig med att det är ett tyckande.

I Skavlan så fick man intrycket att Tegnell är väldigt styrd av sin chef. Han sa t.o.m. uttryckligen att det är hans chef som har ansvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in