2020-04-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag försvarar inte Tegnell. Du kan läsa bakåt om vad jag tycker om Sveriges strategi osv. Har varit väldigt kritisk. Dock kan du ju inte beskylla Tegnell för allt. Det finns ju uppdaterade siffror att tillgå, och FHM har från början berättat att det finns eftersläpning.
Tegnell är statsepidemiolog. Han har det yttersta ansvaret.
Citera
2020-04-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det släpar efter i Sverige som i alla länder. Se på Frankrike som "mörkat". Det kommer dock att redovisas och skjuta iväg i början av veckan. Och det går att jämföra med överdödlighet som jag nämnt 100 ggr nu. Hittills ingen ökning i Sverige.

Det är ingen idé. Mongoliderna i tråden kan läsa det tusen gånger men de vägrar ta in något som går emot deras världsbild.
Citera
2020-04-05, 10:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tveksamt, vad skulle de köpa sig tid för..?
Dessutom revideras ju siffrorna nu, är ju inte som att TT tagit del utav något hemligstämplat dokument precis.
De har ständigt försökt köpa sig tid:

* Vi väntar på rapporter från Iran och läget där innan vi vidtar några åtgärder gällande resenärer därifrån (samma land som ljög för världen om att de sköt ned ett passagerarplan).
* Besöksförbud på äldreboenden kom långt efter jämförbara nationer.
* Ständiga nedtoningar gällande utvecklingen.

FHM och regeringen har ständigt varit långsamma att agera och att då underrapportera ligger i linje med det.
Citera
2020-04-05, 10:23
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige har inte haft corona längre än Italien och Tyskland, det är ren lögn och vårt första fall var ett enstaka som inte hade någon spridning alls, så det kan vi i princip bortse ifrån.

Att en lockdown skulle öka spridningen är en teori som jag har sett, men de är ganska befängd.
Den går alltså ut på att man tvingar familjer att leva tillsammans och då smittar de varandra. Men om man lever ihop i en familj så smittar man nog varandra ganska fort i vilket fall som helst.
Om denna effekt verkligen finns så är den i alla fall snabbt övergående. I det långa loppet så minskar spridningen om folk sitter hemma i sina bostäder ifall nu lockdownen efterlevs.

Det strider även mot mänskliga rättigheter att sätta människor i burar.
Som sakt.. jag tror på frihet och naturlig immunitet, du tror på att bura in människor.
Citera
2020-04-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Med andra ord. Dags att påbörja massavlivning i förebryggande syfte.

Hellre avlivar jag människor än hundar! Hundarna gör mera nytta och man kan lita på de! Fullt alvar till 1000%
Citera
2020-04-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Vad jag har förstått så är bakteriell (t.o.m dubbelsidig) lunginflammation ett av de allvarligare problemen med C19. Kan någon svara på om svenska läkarvården pumpar in antibiotika till alla som drabbas av detta (även till äldre med flera underliggande sjukdomar)?

Isåfall: Finns risk att antibiotikan kan ta slut?

För nåt år sen kunde man t.ex läsa detta:
https://www.expressen.se/nyheter/larmet-tusen-lakemedel-kan-ta-slut-under-2019/
Men suck, det här är ett virus!
Citera
2020-04-05, 10:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Siffror från Kina, Sydkorea, Diamond Princess och nu Island, stödjer att andelen asymptomatiska förmodligen inte är över max 30-40% (troligen ungefär 20%).
Att 4 av 5 är asymptomatiska, är utopi, eller en mardröm !

För alla andra länder är dessa asymptomatiska mycket dåliga nyheter, 20% av de smittade som är asymptomatiska kan stå för 80% av smittspridningen.
Det är det sista man vill ha om man faktiskt försöker stoppa spridningen.

Det skulle vara mycket bättre om alla hade symtom, så de var lättare att hitta och isolera.

För Sverige är det bara att korsa fingrarna för att 90% är asymptomatiskta, eftersom Sverige inte isolerar och kontaktspårar, men låter detta spridas fritt.
Även UK slutade kontaktspåra och isolera när det inte längre gick, det är inte bara Sverige. Det fungerade bra i början då man vara hade ett fåtal fall som ofta smittats utomlands, men så fort smittan tycks allmänt spridd så blir det svårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är ingen idé. Mongoliderna i tråden kan läsa det tusen gånger men de vägrar ta in något som går emot deras världsbild.
Och TAD2 ska du lita på?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
När får vi veta den reella dödssiffran?
Ungefär ett år efter epidemin.
Citera
Avslutad
När ska de uppdatera rätta dödsiffrorna som de ser bakåt ,kanske de gått ut med dagens uppgifter för att förvarna ,konstigt de inte gör det på en gång de hittar de döda .
Nu finns det ingen anledning att dölja sanningen .jag blir inte särskilt förvånad över dagens rubriker (expressen) att vi har fler dödsfall inte så lite heller .
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Min katt har i allafall inte hostat eller legat utslagen ännu. Om han inte är symtomlös förstås.
Får se om han ligger död här någon dag då..

Min katt har hostat i flera veckor sen jag började bli sjuk.. Som om han hade torrhosta, försökt spy upp slem. Nu är jag nog frisk och kissen något bättre men det återstår att se.
Citera
2020-04-05, 10:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Nej ditt påstående om att bara riskgrupper drabbas allvarligt är fel, ca 30% av de som ligger på intensiven i sverige tillhör inte någon riskgrupp och om inte vården hade haft kapacitet hade de varit döda nu, men så länge vården har kapacitet har de goda möjligheter att klara sig.

Det där har du inte en förbannade aning om. Det är något du bara drar till med. Du vet inte alls vilka som ligger på IVA och hur deras hälsostatus var.

Citat:
Att de utanför riskgrupperna endast skulle få en lättate förkylning stämmer ej. Av det som rapporteras just nu så får 80% milda symptom men med milda symptom menas allt från att personen knappt känner att de är sjuka till lungiflamation som ej behöver sjukhusvård. De allra flesta känner av detta som en mycket kraftig influensa.

Det går inte att dela in personer på förhand i en riskgrupp med 100 % säkerhet. Det finns personer som inte vet att de tillhör en riskgrupp. De kan ha dollda brister som de inte känner till, precis som alltid gäller. Varje år dör det yngre personer som ingen hade en aning om att de var sjuka innan.

Citat:
Sedan är det viktigt att du inte projecerar din rädsla genom att klanka ner på de som faktiskt tar initiativ att skydda sig och andra, de hjälper faktist indirekt dig från att bli smittad.

Det där är småbarnsargument i stil med min pappa är starkare än din pappa. Alltså riktigt usla argument. Nej, vi som ser klart är inte rädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in