2020-04-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
De säger hela tiden - stanna hemma om du har symptom Hur gör man om man har symptom vecka efter vecka......om det aldrig lägger sig liksom.

Jobba i munskydd som i vården? Då smittar du inte andra. Kan de jobba i munskydd i vården kan säkert du göra det!

Tänk på att tvätta händerna före och efter du tagit i munskyddet med händerna.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är långt ifrån alla äldre som följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer mot coronaviruset. Många 70-plussare och även 80-plussare lever precis som vanligt
https://www.dn.se/asikt/manga-70-plussare-lever-precis-som-vanligt/
Varför lyssnar de inte på Folkhälsomyndighetens allvarliga uppmaningar?

Skulle det kunna bero på att folk i Sverige är precis som alla andra 7 miljarder människor där det visar sig att alla inte tycker likadant om saker och ting?
Citera
Avstängd
sherms avatar
Mycket rapporter om fake news i media kring detta. Inte förvånande, de är ju kända för att ljuga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Och hur ser demografin ut, hur många vårdas i hemmen eller på andra ställen

Jag pratar om de som behöver sjukhusvård, det är ju det som är intressant när man pratar om tillgången till sjukvård.
Demografin ser ut att de har fler äldre än norra Italien och fler generationsboende, alltså sämre förutsättningar.
Södra Italien har dessutom färre vårdplatser per capita än norra Italien. Ändå har de inte slagit i taket vad gäller vårdkapaciteten. En italiensk läkare från Puglia sa i en intervju att situationen är fullt hanterbar. Deras karantän har bromsat in antalet insjuknade. Patienterna får god vård och personalen hinner med.
Citera
2020-04-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag rekommenderar att du följer Jewish Voice for Peace. Om du har starka nerver vill säga.

Ja, har scrollat som en galning både på deras twitter och hemsidan, ingen video om judar som spottar på palestiniers fordon vid övergångar.

Kan du inte bara posta videon?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Tror ni på flockimmunitet? Vad är det som säger att ”immuna” inte kommer kommer kunna smitta gamlingarna i en eventuell andra våg?

Tro på flockimmunitet som en garanti för att gamla inte kommer att smittas, vad menar du med tro på?

Det går inte att garantera att ingen gamling blir smittad, dock kan man platta till kurvan, alla gamla blir inte sjuka samtidigt. Lägre R värde plattar till kurvan.

Vi får kanske se ett nytt virus inom kort, ett virus ingen människa någonsin har sett, vad ska man göra åt saken, stänga ned världen för gott?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Kanske är där konspirationen ligger(OBS! PÅ MED FOLIEHAT!) Kan det vara så att FHM går ut med alla dessa uttalanden osv för att man vet att det undergräver förtroende och då kan man helt enkelt skylla på att "folk lyssnade inte utan sa bara att vi hade fel" och på så sätt skjuta ifrån sig ansvar när dom kritiska frågorna kommer om deras agerande senare?

För jag menar hur man än gör i dessa tider så kommer det ifrågasättas i efter-tid.. Nu har man en rimlig ursäkt (/foliehat avtages) <- obs, ta inte detta allt för seriöst :P Tror helt ärligt inte det är någon medveten strategi bakom, tror tyvärr det är en del inkompetens osv ute och går..

Själv tror jag på inkompetens, tyvärr. Transportstyrelseskandalen i en ny tappning, så att säga.

Men du skriver en sak som är riktigt viktig här. Själva ifrågasättandet av statliga myndigheters kompetens och auktoritet är det som är allra mest uppenbart för mig. Det är mycket möjligt att det är en lång process, som började med den farsartade utredningen av Palme-mordet och fortsatte med Regeringen Bildt (som jag röstat för). Det är möjligt! Men efter 2006 verkar det som om Sverige har gått ur askan i elden. Då bodde jag i Helsingfors och såg Regeringen Reinfeldt från grannlandet. När jag kom tillbaka upptäckte jag att svenskarna i stor utsträckning förlorat förtroendet. Mycket, mycket mera så här i Sverige än i Finland.
Citera
Medlem
Att statistiken släpade efter ser jag inget konstigt med. Jag tycker det är jättebra att man backtrackar och uppdaterar löpande. Detta vet vi ju inte alls fungerar intex. Italien.

Frågan återstår fortfarande, hur många som faktiskt dött pga. Corona (Vi kan ju förmodligen tänka oss att en gravt fet 26åring med alla problem fetma för med sig innebör) faktiskt fortsatt leva, och ör att betrakta som ett solklart tragiskt corona dödsfall.

Men, om vi utgår från när vi för några år sedan hade en jättejobbig influensasäsong, det blev inte den man vaccinerade mot, och tusentals dog- då höjde man knappt på ögonbrynen. Förövrigt efter detta min far började vaccinera sig, det är därför jag har det på minnet.

Problemet är väl kanske inte att gamla och sjuka blir hårt drabbade, utan trycket på vården iom. Att flera sub 60 år behöver vård i olika grad. Jag tycker också media har ett visst ansvar här för hur det ser ut.

Jag har rätt god insyn i vården, jag vet att de har det tufft, materiellt som personalmässigt, men de säger att det faktiskt blir bättre för varje dag, även om patienterna ökar. Man bygger nu ut snabbare än patientantalet ökar, och folk volontörar etc. Mycket bra.

Det som stöta och blöta på flashback gällande lockdown eller inte, hör jag väldigt lite av ute i samhället.

Nae, börjar bli rätt trött på att följa det här. Har redan haft skiten, är orolig för mina föräldrar men det går ju inte bara säga upp livet och sin existens.

Vi löser det hör tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Du kan alltså inte redovisa någon källa som säger att det inte mörkas dödsfall i Corona. Försök inte flytta fokus till något annat nu. Det är bättre att du är ärlig och erkänner att du har ingen källa till ditt påstående.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/
Här är din PK. Källa.
Citera
2020-04-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte »min statistik«.

Det finns register som jämför med det normala. Vissa länder ligger på >6 i Z-score. Vad säger det dig? Troligtvis ingenting fär du har säkerligen inte lagt en enda minut på riktig matematik.
Citera
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej då, jag har ofta läst FB genom åren men det har inte varit förrän coronakrisen som jag har blivit tillräckligt upprörd över svenska myndigheters agerande för att posta inlägg här. Du kan lätt se mina åsikter i alla mina inlägg. Ingen dold agenda här.

Mer OnTopic, är så glad att jag fick min äldre mamma med 3-4 "riskfaktorer,/andra sjukdomsrillstånd", att hålla sig borta från sitt vårdjobb med äldre några veckor framöver, nu klarar hon sig förhoppningsvis undan smitta och allvarlig sjukdom. Känns varken kul för henne själv eller mig att " ta bort " henne från jobbet men det är inte värt risken att jobba oskyddat etc,. då hon med stor sannolikhet skulle dö vid smitta....

Har hon tagit semester, eller får man vara ledig om man tillhör en riskgrupp?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja men precis de verkar ju tro att alla har bredband hemma,vilket inte alla hem har.
Kan ju försvåra mycket,beställning mat, kontakt med äldre osv.

09:51Stefan Sköld
Forskare studerar corona hos husdjur
Två hundar i Hongkong och en katt i Belgien har testats positivt för det nya coronaviruset.

Statens veterinärmedicinska anstalt bedömer dock inte att sällskapsdjur utgör någon risk för vidare smittspridning.

Läs mer i Aftonbladet Plus om forskarnas studier kring husdjur och corona.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e898df8335fbf0018dba2a3

===

Fuck! Vilken jävla best det här viruset är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in