2020-04-05, 09:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv tror jag inte att man överhuvudtaget kan "skydda de gamla och sköra". Hur skulle det gå till?

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Givetvis hade det gått att skydda gamla och sköra. Om politikerna och FHM hade tagit i med hårdhandskarna med en gång.

- Minimera antalet hemtjänst-personal per brukare
- Obligatorisk mask på samtlig hemtjänst/äldrevård-personal
- Feberkoll på samtlig hemtjänst/äldrevård-personal. 2 ggr dagligen. Minst.
- Obligatorisk karantän för 70+
- Besöksförbud på samtliga äldreboenden. För 2 månader sedan. Inte som Regeringen; 2 månader för sent.

Osv....

Kommer bli åtskilliga och onödiga tusental döda kommande månaderna.

Ansiktsmasker, ansiktsmasker, ansiktsmasker...

... det kommer tillbaka till det hela tiden för ett virus som smittar via andningsvägarna,

och vad gör svenska regeringen åt att svensk vårdpersonal behöver masker nu!!,

och har de ens övervägt strategin att i ett senare skede när vårdens behov är tillgodosett dela ut masker till befolkningen,

för då skulle vi kunna fortsätta leva våra liv ganska normalt, dvs ekonomin skulle fungera bättre än när alla sitter hemma,

och vi skulle samtidigt minska smitttspridningen?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Eller flyttats mellan avdelningar
Ja, alltså skrivits ut från IVA menade jag.. men rätt som du skriver, man får ligga kvar på annan avdelning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Detta är, och måste vara, strategin. Men eftersom det finns gott hopp om att tillförlitlig antikroppstester kommer att bli tillgängliga inom veckor eller månader så finns det också goda skäl att försöka skjuta upp epidemin till dess.

Finlands ekonomi kraschar om karantän/stängning fortsätter över 3 månader.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b9170eb2-3ae1-4888-a5d6-f67738113506

Det är nog bättre att låta de yngre att bli immuna och de vuxna arbeta än låta hela landets ekonomi krascha.. För då dör fler än bara de gamla och sköra.
Citera
2020-04-05, 10:00
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Den bästa strategin tycks ju vara att medicinera så tidigt som möjligt, för att så få som möjligt ska behöva hamna där.
Vilken medicin tänker du på och hur pass hjälper den? Remdesivir?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Dom siffrorna säger ingenting eftersom vi inte vet hur många som testats vilka som testats hur man rapporterar döda etc

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolog-bor-veta/

Det är inte siffror på hur många som testas, det är hur många som belastar sjukvården. I södra Italien har de inte fått samma kris som i norra. Karantänen infördes innan smittan blivit okontrollerbar där. Deras sjukvård kan hantera antalet sjuka, trots att de har sämre vård i söder än i norr.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Berätta vad du inte förstod med min fråga? Vad är din källa till att det inte mörkas.

Berätta vad du inte förstod av mitt svar?
Jag sa att du kan använda samma källa, dvs TT. Siffrorna har alltså reviderats, det finns viss eftersläpning, och kommer säkert att vara så från och till hela tiden, det är det i alla andra länder också. Capisce?
Citera
2020-04-05, 10:01
Bannlyst
Det är inte länge kvar till att det dör över 250 personer per dag i Sverige MED diagnosen Covid-19.
250 är också snittet på hur många det brukar dö i Sverige i vanliga tider.

Vad kommer regimens lakejer säga då? Kanske att det var just dem som ändå skulle dött som redovisas som döda MED Covid-19? Stackars troll, det är deras sista kort. Det kan vi köpa med.

Men än mer intressant blir det när det dör 500 personer per dag i Sverige. Med Covid-19, pratar vi om fortfarande.
Vad kommer de att säga?
Att vi hade otur i år?
Och när det dör 1 000 om dan?
Då hoppas jag att de försvinner från Internet för gott. I ett vettigt land hade de suttit i fängelse då de bidrar till desinformation i en extremt allvarlig tid.
Citera
2020-04-05, 10:01
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Antalet som behöver sjukhusvård - antalet som behöver intensivvård - antalet döda per capita.

Förenklat, kommer deras kurvor likna Sveriges?

Eftersom alla länder mäter på olika sätt så har jag ingen aning men det är ointressant det intressanta är hur blev effekten sett på ett års sikt. Har det dött färre i karantänsländerna om inte så är antagligen karantän inte en framgångsrik strategi om så är fallet fungerar karantänen vi får se men nu är det ingen som har en aning. Nu är karantänerna enbart politiska jippon
Citera
2020-04-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag hoppas verkligen att vi alla kommer att komma ihåg för all framtid vem som bär ansvaret - och agerar därefter: KINA!
Globalt ja, lokalt nej
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är klart man kan. Och de har ju redovisat ganska många i efterhand. Det är så journalisterna "upptäckte" det. De upptäckte en relativ vanlig eftersläpningseffekt som brukar finnas i rapportsystem

Tegnell har ju själv haft problem med att redovisningen från regioner till FHM inte har fungerat klockrent. Helgerna är sådant exempel. Titta på SIRI där redovisar de öppet vilka förseningar regionerna har. Nu ska det gå snabbare. Jag har tidigare tittat på den thailändska redovisningen och de hade också sina problem.

För att Tegnell/regeringen ska fuska så måste alla regioner vara med på det. De är ofta borgerligt styrda. Sen kan det finnas direkta hål i redovisningen för ingen tänker på det.

Det stora problemet med rapporteringsfel och eftersläpningar är att FHM riskerar att reagera vid fel tillfälle och felaktigt
Försök inte med att få det till att det är" borgeligt" nu inte. Då blir det ännu genomskinligare.
Löjligt att försöka få mörkade siffror att handla om höger och vänster.
Vara med på? Ja alla tjänstemän är väl mer eller mindre ansvarslösa. Säger Stefan ljug, så ljuger de. Inget nytt under solen.
Så fort Stefan nämnde tusentals så började mina synapser omedelbart bearbeta den informationen.
" vi döljer inget" och " fler tusen"
Citera
Medlem
Det är långt ifrån alla äldre som följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer mot coronaviruset. Många 70-plussare och även 80-plussare lever precis som vanligt
https://www.dn.se/asikt/manga-70-plussare-lever-precis-som-vanligt/
Varför lyssnar de inte på Folkhälsomyndighetens allvarliga uppmaningar?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det är tämligen svårt att mörka antalet döda sett över tid. Skulle osedvanligt många dö i år jämfört med tidigare år så skulle det vara svårt att bortförklara det.

Det som dock kan vara till Felaktighetsmyndighetens favör är att köpa sig tid.

Tveksamt, vad skulle de köpa sig tid för..?
Dessutom revideras ju siffrorna nu, är ju inte som att TT tagit del utav något hemligstämplat dokument precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in