2020-04-05, 09:46
Medlem
DoktorTengeles avatar
Värt att komma ihåg är att dödligheten för inlagda influensapatienter är mycket hög, speciellt för äldre patienter.

Citat:
Results: In the United Kingdom there were 28,516 hospitalisations and 7163 deaths estimated to be attributable to influenza respiratory disease in a mean season, with marked variability between seasons. The highest incidence rates of influenza-attributable hospitalisations and deaths were observed in adults aged 75+ years (252/100,000 and 131/100,000 population, respectively). Influenza B hospitalisations were highest among 5–17 year olds (12/100,000 population). Of all
estimated influenza respiratory deaths in 75+ year olds, 50 % occurred out of hospital, and 25 % in 50–64 year olds. Rates of hospitalisations and death due to influenza-attributable respiratory disease were increased in adults identified as at-risk

https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12889-016-3128-4

EDIT: Siffrorna avser vanlig säsonginfluensa, inte covid-19.
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-04-05 kl. 09:57.
Citera
2020-04-05, 09:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Det tragiska i Sverige är väl när det här väl blåser över kommer ingen hållas ansvarig utom i bästa fall någon tjänsteman som är på väg i pension ändå, precis som Tsunamihanteringen eller Estoniakatastrofen.

- Sossarna kommer vinna nästa val (Löven talade ju så bra i sitt förinspelade tal)
- Regeringen kommer att säga att de följde FHMs råd, de gjorde bara vad experterna rekommenderade
- FHM kommer att säga att de följde de modeller som passade bäst och att man aldrig kan veta
- MSB kommer att säga att de varnade i förtid att man måste bygga lager (men följde inte upp)
- Kommuner och landsting kommer att säga att de gjorde sitt bästa med de resurser de hade
-. Media kommer inte att pressa heller

Ingen kommer att ta ansvar eller bli utpekad officiellt

- Det kommer att skapas några Facebookgrupper med ett par hundratusen medlemmar, men när det kommer till handling kommer ett 20-tal dyka upp och protestera. Sedan rinner det ut i sanden
- Kungen kommer att ha ett tal där han talar om att vända blad

I slutändan kommer Sverige att vara precis som innan, utan ryggrad

Precis, varför tror du man från regeringen och FHM försöker lägga allt ansvar på just individen och kollektivet istället för att ta egna och tuffa beslut?

Jo för man kommer därefter kunna säga att alla tog inte sitt ansvar och det är inte regeringens/FHMs fel att alla inte kan vara duktiga små medborgare. Man förskjuter ansvaret från sig själv till andra.

Det kommer heta att ”Vi varnade ju trots allt hur farligt viruset var så individer förstod allvaret, men vissa lyssnade inte”.
Citera
2020-04-05, 09:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Har läst lite här och där om andra vågen. När kommer den och kom ner man vara immun mot den om man haft den nu?

Ingen vet något om detta inte ens forskarna i framkant. Det enda som kan göras är att se till hur andra virusspridningar skett och resultaten av detta.

En andra våg är mycket trolig och förmodligen nästintill ofrånkommlig. De som redan haft smittan har TROLIGEN ett visst försvar mot våg 2 men inte fillt ut. Detta kan vara totalt osant också eftersom våg två kan vara med en av de andra stammarna av corona och då är försvaret minimalt eller som vid en första infektion. Det finns i hucudsak 2 stammar av corona som går runt nu. En mildare och en mer farlig tror man. Dock ganska lika och der ett begränsat försvar mot varandra men inte fullt ut tycks det som.

Så här kommer vi få sväva i okunskap ett bra tag till enbart kvalificerade gissningar är det forskare kan ge i dagsläget. Är du intresseradså rekommenderar jag att du följer med i forskarvärldens utgåcor av forskningsrapporter eller följer med i facklitteraturen och välrenomerade tidskrifter i ämnet.

Fagspressen är nog inte de källor man skall hämta sina uppfifter på i ett sådant här läge.
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag känner mig rätt gammal just detta år. Jag kommer liksom från Kalla kriget, och har inte riktigt hunnit anpassa mig till eran efter 1990. Det är egendomligt. Men på den tiden jag var värnpliktig, då talades det både om informationskrigföring och om psykförsvar. Nu verkar det som om vi inte har något psykförsvar längre, men däremot desto mera av informationskrigföring.

Själv har jag rätt stor respekt för hur tyskarna har informerat. Och ansvarig myndighet, på federal nivå, är RKI, Roberth Koch Institute. De rapporterade ett tag dubbelt, ungefär på det sättet, men det väckte så många kritiska frågor från journalister att de gav upp, och begränsar sig till vad som rapporterats tjänstevägen, med förbehåll för att det är och måste medföra en eftersläpning utöver mörkertal.

Haha, ja, är det inte otroligt hur man helt plötsligt blev väldigt medveten om sin ålder sista månaderna? Nåja, det var ett intressant exempel som jag inte kände till. Jag kan respektera att man har försökt i Tyskland men att det blev för mycket förvirring. I Sverige har man dock inte ens försökt utan man har bara inte nämnt det helt enkelt.. Personligen tycker jag att förtroende är extremt viktigt just nu för att folk ska lyssna på vilka åtgärder som bör göras osv, utan förtroende har man ingen strategi alls i Sverige.. Därför är det dumt att FHM verkar göra allt dom kan för att undergräva sitt eget förtroende..

Kanske är där konspirationen ligger(OBS! PÅ MED FOLIEHAT!) Kan det vara så att FHM går ut med alla dessa uttalanden osv för att man vet att det undergräver förtroende och då kan man helt enkelt skylla på att "folk lyssnade inte utan sa bara att vi hade fel" och på så sätt skjuta ifrån sig ansvar när dom kritiska frågorna kommer om deras agerande senare? För jag menar hur man än gör i dessa tider så kommer det ifrågasättas i efter-tid.. Nu har man en rimlig ursäkt (/foliehat avtages) <- obs, ta inte detta allt för seriöst :P Tror helt ärligt inte det är någon medveten strategi bakom, tror tyvärr det är en del inkompetens osv ute och går..
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När vi började fanns det bara kapacitet för 572 intensivvårdsplatser, (inklusive de militära). Nu vårdas alltså 520 personer på iva, bara för covid-19. Inom bara någon eller några veckor så borde det totalt finnas mer än 1000 IVA-platser. Innan sommaren så har vi nog mer än 1500 iva- platser. Svårigheten här är inte respiratorer utan utbildad personal med rätt skyddsutrustning.

Jag tror att vården kommer att klara av detta, om inget oförutsett inträffar....I sommar kan vi säkert börja hjälpa våra nordiska grannländer och EU-länderna med iva-kapacitet. Till hösten komner nog frivilliga vårdanställda att åka till fattiga länder och försöka hjälpa till där.
Som jag läser det har vi för stunden 380 inlagda på IVA för Covid19. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Siffran på 500 gäller det totala antalet. Så 120 har skrivits ut eller dött från IVA cirka.
Citera
2020-04-05, 09:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
När Stefan sa att vi skall förbereda oss på fler tusen så var siffran redan uppe i mer än 750.
De har antagligen setat under helgen och kokat ihop en historia som skall se bra ut.
Mig lurar de inte.

Alla siffror de nu kommer att visa kommer jag att tänka att är det dubbla.

Vi lär alla göra så.

De skulle ha sagt mer än ordet eftersläpning.

Det är nästan meningslöst att lyssna på presskonferensen nu, eftersom den ändå bara lär innehålla samma rekommendationer som dagen före, och att siffrorna ändå är något värdelösa.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Bra där! Ansvar måste utkrävas.
Citat:
Expert: Vårdchefer kan dras inför domstol för brister

” Larmen om att svensk vårdpersonal på vissa håll saknar tillräcklig skyddsutrustning för att arbeta med coronapatienter kan leda till att chefer dras inför domstol. Det säger Tommy Iseskog, expert på arbetsrätt, till SVT Nyheter.”

https://omni.se/expert-vardchefer-kan-dras-infor-domstol-for-brister/a/AdwEox
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej.
Det blir intressant att se hur många som blev utan vård pga överfyllda sjukhus.

Ingen tror att man undviker smitta i längden med karantän. Det man gör är hålla nere antalet som är sjuka SAMTIDIGT.

Om intensiven är full pga för många covidsjuka riskerar ju även Lena, 45, att dö när hon kommer in med svåra skador efter en bilolycka. Johan, 54 får vård för sent för sin hjärtinfarkt. Vilda, 13, får komplikationer av sin blindtarmsinflammation eftersom hon opererades för sent. Arne 70 år med stroke... osv osv.

Frågan är hur effektiv karantänen är jämfört med den modell vi valt i Sverige. Vi arbetar i stor utsträckning hemifrån vi tvättar händer och håller på social distans och uppmanas att inte resa i onödan.
Men man överlåter till oss att vara vuxna och fatta egna beslut baserat på dessa rekommendationer. Det är i stor utsträckning samma rekommendationer i karantänsländerna men dom har stängt ner betydligt mer. Våra krogar står i stor utsträckning tomma därför att vi väljer att inte gå dit i karantänsländerna är du förbjuden. Jag tror att skillnaden är högst marginell men att konsekvenserna för karantänsländerna kommer att vara allvarligare på sikt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Det tragiska i Sverige är väl när det här väl blåser över kommer ingen hållas ansvarig utom i bästa fall någon tjänsteman som är på väg i pension ändå, precis som Tsunamihanteringen eller Estoniakatastrofen.

- Sossarna kommer vinna nästa val (Löven talade ju så bra i sitt förinspelade tal)
- Regeringen kommer att säga att de följde FHMs råd, de gjorde bara vad experterna rekommenderade
- FHM kommer att säga att de följde de modeller som passade bäst och att man aldrig kan veta
- MSB kommer att säga att de varnade i förtid att man måste bygga lager (men följde inte upp)
- Kommuner och landsting kommer att säga att de gjorde sitt bästa med de resurser de hade
-. Media kommer inte att pressa heller

Ingen kommer att ta ansvar eller bli utpekad officiellt

- Det kommer att skapas några Facebookgrupper med ett par hundratusen medlemmar, men när det kommer till handling kommer ett 20-tal dyka upp och protestera. Sedan rinner det ut i sanden
- Kungen kommer att ha ett tal där han talar om att vända blad

I slutändan kommer Sverige att vara precis som innan, utan ryggrad

Jag hoppas verkligen att vi alla kommer att komma ihåg för all framtid vem som bär ansvaret - och agerar därefter: KINA!
Citera
2020-04-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
en hård karantän i panik är det nog inte många länder som känner att det var smart det här

Finland, norge och danmark verkar ha lyckats bättre, dock så börjar det dra iväg i danmark trots karantän så man kan ju gissa att många fuskar.

Det krävs ju inte en nobelpristagare för att förstå att om man satte in lättare åtgärder tidigt så hade kurvan plattats ut ändå.

Nu börjar Sverige komma in i det skede där man bara har att välja mellan paniknedstängnign av stockholm eller en helvetes massa döda, vad tror ni själva att dom väljer nu i April

för lite för sent har varit denna krishanterings måtto sen dag ett verkar det som.

Det stör mig något enormt att FHM och deras posterboy hovnarren Anders Tegnell inte fattat hur man bryter smittkedjan in till äldre äldre och riskgrupper, det listade vi ju ut här i tråden för flera veckor sedan
Personligen tycker jag att det är tryggt att FoHM (INTE TEGNELL, DET INTE ÄR TEGNELL SOM FATTAR BESLUTEN HAN FÖRMEDLAR BESLUTEN BEGRIPER DU INTE SKILLNADEN, SLUTA I SÅ FALL ANVÄNDA INTERNET) inte lyssnar på fb där merparten av de som skriver inläggen hämtar information från "En ding ding värld". Som du själv skriver i ditt inlägg hjälper det inte att stänga ner allt det är Danmark ett bevis på. Förhoppningsvis skapas en immunitet mot c19, då kommer de länder som isolerat befolkningen få en smäll till och vi som lever skapligt normalt kommer att klara detta galant. För tro inte att c19 försvinner efter denna våg, den kommer tillbaka år efter år, kanske hoppar den över något år som även övriga influensatyper gör.
Priset är tyvärr att gamla och sköra kommer att dö, men c19 hade tagit dom ändå, om inte i år så nästa omgång, eller någon annan sjukdom. Survival of the fittest gäller. Detta är priset vi betalar för en öppen värld.
Citera
2020-04-05, 09:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://www.friatider.se/tt-avslojar-endast-halften-av-de-svenska-coronadodsfallen-visas-i-statistiken

Berätta vad din källa till att det inte mörkas?

Du kan använda samma källa som du länkar till om du vill, det sägs ju rätt ut att det handlar om viss eftersläpning. Vore det mörkning skulle ju sånt inte komma fram öht.
Citera
2020-04-05, 09:50
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntelligentZombie
Ja, ibland undrar man nästan om dom medvetet valt att inte rapportera den riktiga siffran, för att inte göra folket oroliga. Jag hoppas i alla fall att dom får ordning på det. Sverige som alltid tror sig vara så bra på allting kan inte ens redovisa aktuell statistik. Dåligt.

Klart det är medvetet, tror du seriöst att i denna moderna tid med datorer och alla system att det skulle vara svårt att räkna till 700-800? nivån hade behövt vara miljontals för att det skulle bli eftersläpningar, visst är 800 personer många döda men knappast något som ska skapa några som helst eftersläpningar.

Det ser helt enkelt inte bra ut för regimen när våra döda är 10x så många som de andra grannländerna, att man kastat det svenska folket ut för ett stup ser ju inte så bra ut, kommer svensken bry sig eller kommer sossarna få fortsatt ökat stöd för ett "job well done"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in