2020-04-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Nu börjar Sverige komma in i det skede där man bara har att välja mellan paniknedstängnign av stockholm eller en helvetes massa döda, vad tror ni själva att dom väljer nu i April

för lite för sent har varit denna krishanterings måtto sen dag ett verkar det som.

Det stör mig något enormt att FHM och deras posterboy hovnarren Anders Tegnell inte fattat hur man bryter smittkedjan in till äldre äldre och riskgrupper, det listade vi ju ut här i tråden för flera veckor sedan

Självklart väljer vi en helvetes massa döda! Alternativet, att införa förbud för vissa saker, är ju barbariskt!

Go Anders!
Citera
2020-04-05, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Varför?

"Varför" är väl knappast intressant i nuläget?

Huruvida det händer är väl mest intressant och att information kring det når ut?

Det verkar iallafall resten av världen fokusera på vad jag har sett i internationell media,

för att minska smittspridningen.

Jag har ingen aning om varför naturen fungerar som den gör.
Min hypotes om det finns i ett inlägg lite längre bak.

Vilket i sig förstärker min hypotes om begriplighet i denna tråd.
Citera
2020-04-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Se ut som den stränga karantänen i England döms ut.

Brittisk virusstrategi ifrågasätts

Det samma gäller självfallet även länder som USA, Italien och Spanien. "Lockdown" försätter landet i ett limbo.

Alternativen är att antingen släppa ut anden ur flaskan igen och låta viruset sprida massdöd eller anamma smittoeliminering - R0 < 1.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Förvisso! Israel spelar inte vacker musik: de spottar på palestinier vid checkpoints för att sprida smittan. Vilken skillnad jämfört med ociviliserade Sverige.

Då får du nog posta den videon för den hittar inte jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Vad blev totala dödssiffran igår?

Följer worldometers.info men svenska siffran uppdateras inte riktigt som den ska just nu. 15 döda igår enligt deras sida, kan inte stämma.

De hänger inte riktigt med med siffrorna.

"Uppgifter: Dubbelt så många kan vara döda"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/
Citera
2020-04-05, 09:35
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Där har du tyvärr fel. Har någon hostat rakt ut så ligger det ett osynligt moln av små svävande viruspartiklar i upp till 3 timmar inomhus. När du går genom det molnet med din bärs andas du virus rakt ner i lungorna. Det fastnar också på dina läppar och ansikte.

Uteservering med 3 meter mellan borden är dock rätt säkert. Drick ren whiskey eller vodka, virus trivs inte i ett whiskey glas

Visst är det så, men det gäller även om du sitter hemma med familjen då smittar du ner dom. Det går inte att undvika att det är risker med att leva. Det går inte heller att undvika att om något år har en stor del av befolkningen haft Covid många utan att ha märkt något. Så knäckfrågan är hur mycket kan vi förstöra för att rädda några. Det ska bli väldigt intressant att sedan se hur stor andel av befolkningen som verkligen varit smittade och sedan jämföra med karantänsländerna
Citera
2020-04-05, 09:36
Medlem
I Norge ör det fler unga som smittas och därför lägre dödstal. Man kan inte jämföra länder då alla har olika förrutsättningar.
Det är bara en vanlig influensa där 4 av 5 inte märker något.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Ja, men så ha en graf som man kallar "daglig rapportering" och så har man en graf man kallar "reviderad rapportering med inkluderad eftersläpning".. Att publicera två jpgs istället för en är inte en jättemanöver direkt...
Jag känner mig rätt gammal just detta år. Jag kommer liksom från Kalla kriget, och har inte riktigt hunnit anpassa mig till eran efter 1990. Det är egendomligt. Men på den tiden jag var värnpliktig, då talades det både om informationskrigföring och om psykförsvar. Nu verkar det som om vi inte har något psykförsvar längre, men däremot desto mera av informationskrigföring.

Själv har jag rätt stor respekt för hur tyskarna har informerat. Och ansvarig myndighet, på federal nivå, är RKI, Roberth Koch Institute. De rapporterade ett tag dubbelt, ungefär på det sättet, men det väckte så många kritiska frågor från journalister att de gav upp, och begränsar sig till vad som rapporterats tjänstevägen, med förbehåll för att det medför, och måste medföra, en eftersläpning utöver mörkertal.
Senast redigerad av defenseur 2020-04-05 kl. 10:23.
Citera
Medlem
Knudsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Vad blev totala dödssiffran igår?

Följer worldometers.info men svenska siffran uppdateras inte riktigt som den ska just nu. 15 döda igår enligt deras sida, kan inte stämma.

Enligt Björn Eriksson på Region Stockholm är det minst 21 döda i Stockholms regionen under gårdagen. Siffrorna var inte helt sammanställda än.

Källa: SVT
Citera
Medlem
Citat:
Hahaha. Efter sig själv dömer man andra. Ett svenskt ordspråk om du undrar.

Sverige är inte Ryssland kamrat.

Lägg av, jag har väntat ett tag på att börja höra härinne att kritik mot klåparen Anders Tegnell och FHM är att gå i Rysslands intressen.

Nu kanske du är först att skriva dagens talpunkter men börjar ni med det har ni gått för långt.

vi får se hur dagen utvecklar sig men man kan ju hoppas att inte ens sociala-medier krishanteringsgruppen skulle tycka det var ok att gräva så djupt i gyttjegropen.
Citera
2020-04-05, 09:37
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sluta tramsa. Det mörkas inte.

https://www.friatider.se/tt-avslojar-endast-halften-av-de-svenska-coronadodsfallen-visas-i-statistiken

Citat:
Bara ungefär hälften av de svenska dödsfallen i covid-19 har redovisats i Folkhälsomyndighetens dagliga statistik. Det avslöjar TT, som konstaterar att det egentliga antalet avlidna kan vara runt 750 hittills.

Berätta vad din källa till att det inte mörkas?
Citera
2020-04-05, 09:37
Avslutad
Citat:
Många liv hänger på en fungerande ekonomi. Men då är människors liv inte värda att rädda längre.. Jag förstår inte det argumentet?
Storbritanniens karatänsstrategi döms ut eftersom den skadar mer än hjälper.

Nu är inte våran moderna ekonomi eller livsstil hållbar i längden oavsett. Det är väl bara bra om samhället och konsumtionen stängs ned ett tag så naturen får pusta ut lite. Visst en del människor kommer dö till följd av det här också men det är tyvärr ett nödvändigt ont. Vi är för många och lever en konsumtions-livsstil som ändå inte är hållbar i längden.

Var bara en tidsfråga tills luftslottet skulle braka ihop ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in