2020-04-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Klart det visar sig. 1/3de del av Sveriges äldreboenden har fått in smitta.

Personal jobbar utan fullgott skydd och/eller saknar basala kunskaper i hygien (den härliga mångkulturen)

Skulle det vara på samma sätt i Norge hade det varit skandal. Just nu ligger tusentals åldringar i Sverige och kippar efter andan. De får inte antivirala, ingenting. På sin höjd kommer de få lite palliativa smärtstillande så att rosslingarna inte blir för jobbigt för den kacklande personalen att höra.

Fyfan vilket land ni har. Förra året var det enligt forskare på försvarshögskolan ett tillstånd mellan krig och fred. Detta året bjuder ni hela befolkningen på en eventuellt dödlig smitta.

Hittills är jag säker på att bara de som dött på sjukhus räknas, men räkna med att smittan är helt lös överallt bland era riskgrupper.

Ni får det samhälle ni förtjänar.

Hälsningar från Norge. Vi hade sämre utgångsläget än Sverige när vi drog igång lite enklare restriktioner som på inget sätt var svårt att få till. Nu har vi 40 döda. Ni har?

Och ni accepterar detta och älskar regimen. Ni gör inget aktivt motstånd mot situationen. Jag kommer ihåg hur bensinupproret samlade 20 personer av en grupp på 200.000

Ni är döda som folk. Och läget kommer bara bli värre för er. För ni accepterar detta. Ni söker inte upp ansvariga och ryter ifrån. Ni är ett skämt.

Personalen på äldreboendena måste använda sin hjärna själva också. När de rör sig nära åldringar måste de bära munskydd och visir, viruset sprids via saliv när de pratar.

Jobbar de utan skydd kommer alla boende där smittas.

Hade inte alla pengar gått till bluffmigranter, bidrag och en enorm statlig sektor hade pengar funnits till skyddsutrustning och luftrenare på äldreboendena.

Det är hemskt att svenska åldringar skall kvävas till döds i sina sängar utan få vårdplats. De gjorde sitt livs misstag när de röstade på Socialdemokraterna i yngre år.
Citera
2020-04-05, 09:15
Medlem
Jordgubbes avatar
En av morgontidningarna har en folkbildande artikel om de statistiska felsteg som kan göras, bildlänk här.
Citera
2020-04-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Började lyssna på Godmorgon, Världen!. Vad är det för pajasjournalist som intervjuar Tegnell?

Sveriges Radio? Det säger allt.

Vad ljuger Tegnell om denna gång?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då ska du inte gå ut på lokal men jag har svårt att förstå varför din rädsla ska påverka mitt liv.

Fast om du blir sjuk, så kan du ju ta upp en respirator för någon annan... någon som inte frivilligt utsatt sig för smittorisk, men blivit smittad ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En möjlig orsak är att det då blir svårare att prata om kurvor.

Tyvärr är det väl ändå så att deras graf havererat eftersom de dagliga siffrorna inte verkar betyda så mycket. Förmågan att rapportera kan säkert variera varje dag - även från samma källa.

Aterupprepar mig fran tidigare. Med det genialiska rapportsattet som Sverige har, kan saker o ting alltid forklaras.
Par hundra ytterligare doda? Inga problem, bokfor som nagot langt tillbaks, men anvand ej i nagon kurva
Hoga siffror pa mandag? Det e efterslapande siffror fran helgen

Onsdag och torsdag e kritiska dagar dar det blir svart att skylla pa nagot. Rapportera in sent sa de kommer in i helgens statistik, som kan anvandas den foljande mandagen .

Repeat

Sveriges kurva kommer alltid se plan ut, enligt Chinos-byxan, aven om det i realiteten ar sa att Sveriges kurva mer o mer liknar en Italiensk kurva. Systemet ar perfekt uppbyggt for att lura den godtrogna publiken.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja som vanligt tror alla att enbart Sverige är ärliga.
Italien klargjorde ganska tidigt i epidemin att de inte känner till alla döda eftersom många äldre har dött hemma.
Och även de som dött ålderdomshem har räknats först i efterhand. Just som i Sverige.
Jag misstänker att dominte ens räknas i vissa länder som tex Spanien.
Citera
2020-04-05, 09:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Tala för dig själv!
Du kanske kan utveckla varför asymtomatiska sprider denna smitta då.
Citera
2020-04-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Vad är orsaken till att dom inte rapporterar in eftersläpningen i den officiella total-siffran?

Jag kan förstå att det sker eftersläpningar men varför lägger man inte bara ihop siffrorna från alla dagar i den nya siffran som publiceras varje dag? Är inte det rätt konstigt..?

"Exempelvis den 25 mars redovisades att den dittills inrapporterade totala dödssiffran i covid-19 var 42. Men efter revidering var den egentligen 97 redan då. Dagen efter rapporterades 66 avlidna, men efter revidering 124. Och ungefär så håller det på."

Fast det gör man väl? Regionerna hade exempelvis redan rapporterat 63 döda 25:e Mars, det är mest Media som styvnackat hållit fast vid FHMs utdaterade siffra som den enda sanningen, medan "alla" vetat att det egentligen rapporterats fler.
1:a April har jag för mig man sade sig föra in många eftersläpningar och även 2:a April.
Tror överlag man för in eftersläpningar löpande?

Dessutom består media av en massa lågbegåvade drägg som inte kan formulera sig adekvat. När de återberättar FHMs statistik har det en tendens att förmedlas som en sanning över hur många som faktiskt dött, inte som FHMs rapporterade dödstal.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-05 kl. 09:26.
Citera
Medlem
Citat:
Men just om det säger han varje dag att det är eftersläpning på siffrorna.

Fast jag tycker också att de skulle redovisa reviderade siffror.

Testa att följa c19 eller någon annan liknande så får ni ju hyfsat rätt siffror. Att FHM släpar, vet vi ju sen länge. Enda anledningen att jag läser deras siffror, är för att hålla koll på åldersfördelning osv. Att det skulle vara 100% felmarginal håller jag för osannolikt.
Regionerna presenterar ju dagsfärska siffror så gott det går.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml
Det väsentliga är ju inte om siffrorna är fyra eller tio gånger så stora, utan hur de utvecklas vecka för vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tror dina påståenden gör sig bättre i konspirationstråden.
Vi har ingen kraschad sjukvård för tillfället enligt de ansvariga på sjukhuset och detta är knappast något man kan mörka i Sverige.

Om du läser granntråden om hur det ser ut på sjukhusen så är det ganska stressigt och man aktiverade krisavtalen för anställda.

Man har också aktiverat maximalt antal IVA platser
https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Men då puckeln är långt ifrån nådd så kommer vården snart slå i kapacitetstaket, det kan vilken idiot som helst se, och människor kommer dö i onödan som hade 20-30 års liv kvar, dom kommer dö i kraftig ångest och ensamma och deras familjer kommer inte få ta farväl av dom.

Ovan är snart även i din stad och kanske gäller dig och din familj.

Man HAR fattat många dåliga beslut i denna krishantering då man varit högmodig, arrogant, senfärdig och generellt "fat cat" i sitt agerande.

Att iallafall se sanningen i vitögat och ta sitt fulla ansvar vore det sista som skulle rädda dom från mitt förakt men det kommer ingen göra
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men just om det säger han varje dag att det är eftersläpning på siffrorna.

Fast jag tycker också att de skulle redovisa reviderade siffror.
Jag har aldrig hört honom sega att det är dubbelt så många. Han använder eftersläpande siffror som ett argument för att förminska antalet döda en speciell dag. Det är inte samma sak. Detta är första gången jag hör honom erkänna att det är dubbelt så många som dött en de redovisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in