2020-04-05, 08:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Lugn och fin. Om x antal smittas vid tillfälle y, så kommer andelen gamla vara hög i början efter y.

Problemet med denna sjukdom är att den kan ta veckor till och med månader. Du får vänta längre innan du kan uttala dig.

Så jag som kommer med fakta ska vänta med att uttala mig medans ni domedagsprofeter och hypokondriker får skrika ut att världen kommer gå under?

Du tillhör säkert skaran som har hamstrat toapapper.

Har man läst den här tråden från start så låter det precis sådär, "vänta ni bara, vänta till nästa vecka, eller veckan efter det, dåå, dåå kommer det bli lik på gatorna!"

Men som tur är kommer det inte hända. För tillhör man inte riskgruppen (sjukdomar eller 80 plus) så får man en lättare förkylning och sen är det bra med det.
Citera
2020-04-05, 08:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nu var ju inte frågan om det var samhällsnytta utan hur ekonomin ska klara sig. Självklart är krogar och barer stängda, med folk som dör på sjukhus därför att intensivvårdsplatserna tagit slut kan man inte ha krogar öppna där viruset sprids ännu mer. Mat kan alla äta hemma.

Så har man resonerat i många länder men man har antagligen inte resonerat om priset för nedstängningen. Min tro är att nedstängningarna främst är politiska beslut för att få regeringar att framstå som handlingskraftiga snarare än att dom ska förhindra smittspridningen. Den punkt som vi främst avviker på är att vi inte stängt skolor och förskolor. Jag har inte sett någon som kunnat visa att dessa är speciellt drivande i smittspridningen men det får enorma konsekvenser för samhället.
Vidare finns det inte mycket som tyder på att krogar och barer är smittspridare och framför allt inte till multisjuka äldre. Om en i övrigt frisk trettioåring för Covid 19 så är det inget större problem utan snarare tvärtom. Vi får en resistent som kan ge blod med antikroppar i
Citera
2020-04-05, 08:54
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Klart det visar sig. 1/3de del av Sveriges äldreboenden har fått in smitta.

Personal jobbar utan fullgott skydd och/eller saknar basala kunskaper i hygien (den härliga mångkulturen)

Skulle det vara på samma sätt i Norge hade det varit skandal. Just nu ligger tusentals åldringar i Sverige och kippar efter andan. De får inte antivirala, ingenting. På sin höjd kommer de få lite palliativa smärtstillande så att rosslingarna inte blir för jobbigt för den kacklande personalen att höra.

Fyfan vilket land ni har. Förra året var det enligt forskare på försvarshögskolan ett tillstånd mellan krig och fred. Detta året bjuder ni hela befolkningen på en eventuellt dödlig smitta.

Hittills är jag säker på att bara de som dött på sjukhus räknas, men räkna med att smittan är helt lös överallt bland era riskgrupper.

Ni får det samhälle ni förtjänar.

Hälsningar från Norge. Vi hade sämre utgångsläget än Sverige när vi drog igång lite enklare restriktioner som på inget sätt var svårt att få till. Nu har vi 40 döda. Ni har?

Och ni accepterar detta och älskar regimen. Ni gör inget aktivt motstånd mot situationen. Jag kommer ihåg hur bensinupproret samlade 20 personer av en grupp på 200.000

Ni är döda som folk. Och läget kommer bara bli värre för er. För ni accepterar detta. Ni söker inte upp ansvariga och ryter ifrån. Ni är ett skämt.

Kan inte mer än att hålla med, men jag bor i Schweiz sedan många år. Svenskarna har också vaggats in i statens trygga famn och arbetat bort överlevnadsinstinkten. "Det smittar inte mig, jag skall bara åka buss till jobbet". Om föräldrar inte ens klarar av att hålla sina barn från skolan... ja då finns det inget kvar.
Citera
Medlem
Folkhälsomyndighetens generaldirektör till DN:
Hur väl vi lyckades får vi facit på om först fyra-fem år

Japp. Så Tegnell och han själv hinner gå i pension.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-04-05 kl. 09:06.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Men du motsäger inte min kommentar. Du säger endast att alla andra länder i sådanafall har högre dödstal. Eller?

Nej, jag säger att det är ohederligt att utan grund påstå att Sverige är det enda land i världen där det kan finnas skäl att misstänka att siffrorna inte är helt korrekta.

Och att därefter bygga jämförelser mellan ens egna inoficiella uppskattning av antal döda, och de andra ländernas officiella uppskattningar. Hänger du med?
Citera
2020-04-05, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Två fel gör inte ett rätt.

Du hittar mängder av rapporter om att t.ex. Italiens siffror kan vara grovt underskattade. Både gällande smittade (och det är ju självklart, ifrågasätts inte av någon, man testar en bråkdel av alla smittade) och döda. Det här pratats om att antal döda kan vara 3 ggr högre i Italien. Jag tycker personligen det verkar orimligt, men bara för att förklara, du kan inte bara dubblera Sveriges siffror när de flesta länders siffror ifrågasätts på samma sätt.
Det är inte orimligt. https://www.svd.se/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal
Citera
2020-04-05, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, även fast jag inte förstod alla medicinska termer.
Och ändå sitter du här och spekulerar och lovordar FHM:s åtgärder. Mycket märkligt. Jag har dock kommit fram till att det är tämligen meningslöst att publicera något i denna tråd av två stora anledningar:
  1. Folk klarar inte av akademiskt material särskilt inte på engelska.
  2. Folk klarar än mindre av att dra stringenta slutsatser ifrån det.

Ett av det påtagliga med FHM:s åtgärder är att de famlar i mörkret. Det är iofs inte något man kan klandra dem för. Vet man om forskningsläget för coronavirus i allmänhet och för COVID-19 i synnerhet förstår man det. Man kan dock genom att man förstår att man inte vet något klandra FHM för den kommunikation de har med det svenska folket och att man inte går efter försiktighetsprincipen.

Troligtvis är det så enkelt att man faktiskt är medvetna om sin egen okunskap men att besluten som tas är baserade på det enkla faktum att man inte har varit förberedda på något vis och saknat beredskap som IVA-platser och beredskapslager av skyddsutrustning och mediciner samt tillämpligt lagstiftningsutrymme. Det för att man har ägnat sig åt annat under flera decennier. Nu är det skademinimering man sysslar med och man gör nu allt för att det ska slå tillbaka på de ansvariga. Den politiska makten har lämpat över ansvaret på myndigheterna och där finns inget tjänstemannaansvar längre för det har man avvecklat.

Detta kommer att sluta med att man kommer att hitta någon eller några syndabockar som kommer bli ivägsända till någon fjärran ambassad medan all kommunikation i ärendet hemligstämplas.
Citera
Avslutad
Citat:
Svensk myndighetskultur på regioner och statliga myndigheter? Att inte jobba mer än nödvändigt? Är det helg så ör det helg, är det fika så är det fika, har man planerat hemgång kl 16 är det hemgång kl 16 och alla de där siffrorna uppdaterar vi en annan gång...

Oj. Har du varit på en myndighet i Spanien, Italien eller Grekland? De tycker vi är idioter med vår lutheranska arbetsplikt. Du anar inte.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Sverige sitter och säger att Kina mörkar och vad gör de själva då.
Fan också. Ska behöva vakna på söndagsmorgon och se Tegnell stå och säga " vi döljer inget" eeh det är nog eeh 750 stycken eventuellt, kanske, eventuellt eeeh.
Siffror är inte så viktiga eeeh. Kina ljuger om sina dödstal eeh vi döljer inget eeh.
Citera
2020-04-05, 08:57
Bannlyst
Citat:
Jag antar att folk inte bryr sig ännu pga att många döda kommer från Järvaområdet, och svensken i gemen känner ingen där.
När smittan börjar märkas mer i innerstan, Bromma, Enskede...då kanske svensken slutar skratta åt Covid.
Ja sverige e segregerat och lånetorskarna fortsätter ivrigt diskutera bostadsort.

Smittan fördes till Bromma enskede innerstan osv redan efter sportlovet när folk kom hem från österrike och Italien, Sedan fick Spånga och Kista sin dos av folk som kom hem från Iran efter sportlovet.

Viruset gör Ingen skillnad på lånetorsk Eller hyresrättsinnehavare
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Visst finns det näthandel och den frodas men är det verkligen samhällsnyttigt att leverera telefonskal och handväskor? Visst hade det blivit konsekvenser även om man använt den svenska modellen men nu är det betydligt allvarligare. I Sverige är krogar och barer öppna givet vissa begränsningar men det är möjligt att ta ett glas vin eller äta den möjligheten finns inte i Italien.

Fast jag begriper inte hur krogarna och barerna kan få vara öppna. Det handlar ju inte "bara" om luftsmittan, utan även om att det kan ha kommit virus i maten, på besticken, på tallrikarna, på glasen... Jag skulle inte KUNNA äta eller dricka någonting ute på lokal nu. Det skulle inte vara något nöje, man skulle bara fundera över vad kocken - eller servitrisen - eller den som plockade ur diskmaskinen - hade på händerna. Eller vad som droppade ur näsan på dem. Otroligt ofräscht.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så har man resonerat i många länder men man har antagligen inte resonerat om priset för nedstängningen. Min tro är att nedstängningarna främst är politiska beslut för att få regeringar att framstå som handlingskraftiga snarare än att dom ska förhindra smittspridningen. Den punkt som vi främst avviker på är att vi inte stängt skolor och förskolor. Jag har inte sett någon som kunnat visa att dessa är speciellt drivande i smittspridningen men det får enorma konsekvenser för samhället.
Vidare finns det inte mycket som tyder på att krogar och barer är smittspridare och framför allt inte till multisjuka äldre. Om en i övrigt frisk trettioåring för Covid 19 så är det inget större problem utan snarare tvärtom. Vi får en resistent som kan ge blod med antikroppar i

Skolorna är alltså inte stängda utan har distansundervisning.
Krogar och barer vad var som orsakade smittexplosionen i Ischgl. Och trettioåringarna som åkte därifrån med smitta klarade sig säkert fint, problemet är ju inte trettioåringarna utan längre bort i smittkedjan, där finns riskgrupperna.
Om nedstängning är politiskt så har det ändå den effekten att smittan bromsas och vården får mindre tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in