2020-04-05, 07:56
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
För att Sverige är glest och avlångt. Olika städer och landsdelar är i olika faser. Precis som vi sett i länderna nere i Europa.

Ja fast det är inte sant, det råder brist i landet på personal eftersom man ska stanna hemma vid minsta symptom. Även om inte det inte finns särskilt många patienter, är onormalt stor del av personalen satt ur spel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, de får göra som de vill. När det är deras tur kommer Norge och Finland vara glada över att ha ett grannland som fortfarande välkomnar deras medborgare.

Ja, på den tiden Sverige välkomnade finska medborgare att flytta hit så passade ju Finland på att sätta alla alkoholister, milt psykiskt sjuka och de i "utanförskapsområden" på båten till Sverige.

Vi har således en bild av finnar som bänk-alkoholister men det är bara för att Finland skickade alla dom till oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Med tanke på dom nya siffrorna är jag 100% säker på att vi i resten av Sverige också kommer få det lika illa som Stockholm inom 2 veckor. Jag har länge trott att Skåne skulle hålla en låg nivå på patienter i intensivvård, men nu när det är påsk plus att Danmark antagligen snart öppnas igen så tror jag vi kommer få en dansk skalle efter påsk. Jag har många vänner inom sjukvården, både läkare, syrror och ambulanspersonal. Alla säger att det 'är lugnt, lite för lugnt för tillfället och att inom 60 dagar kommer Skåne vara mitt i eller i början på stormen.

60 dagar? Då pratar vi Juni?
Citera
2020-04-05, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Blir intressant att följa Finland och jag tror ju det blir samma resultat som Sverige på lång sikt.

Vad menar du med att en demokrati inte tål att tusentals människor dör? Ingen lyfte ett finger när 3000 dog i influensa för 2 år sedan.

90 000 dör varje år i Sverige. Om det blir 92 000 i år, är det något en demokrati inte klarar av? För visst kommer siffrorna öka brant nu men många skulle ha dött av andra orsaker snart ändå.

72 miljoner människor har dött i världen i år.

Vad som händer om 10 dagar är irrelevant för hur allt ska sammanfattas. Det som är intressant är vad som händer inom en månad efter att t ex Norge lättat på den sista restriktionen.
Det dog inte 3000 I influensa i Sverige....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Detta patetiska mantra har jag läst på många ställen. Den som kom upp med detta borde få sparken. Insinuerar ni att tusentals skulle begå självmord pga försämrad ekonomi. Denna fantasi ställer ni mot dödstalen för c-19 och åtgärderna för att minska dem.
Att ekonomin håller sig normal för att en massa människor dör är ju inte sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så kan det naturligtvis var men om folk blir arbetslösa får gå från sina hem så kommer nog det att i längden vara betydligt allvarligare och även där kommer ett stort antal människor att dö

Vi kan ta USA tex. Där har man beräknat att cirka 2,5 miljoner skulle dö om man inte vidtog kraftfulla åtgärder. Lägg därtill Europas befolkning, där det är rimligt att anta liknande siffra. Osv för världen...

50 miljoner döda över jorden minst. Inom 9 månader. Utan kraftfulla åtgärder. Värt det enligt dig? Isåfall kan du göra oss alla en tjänst och anmäla dig själv frivilligt att bli svårt sjuk. Tack!

För övrigt kan jag meddela dig om att självmordsstatistiken vid finanskrisen och 90-talskrisen gick ned på totalåret.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-04-05 kl. 08:01.
Citera
2020-04-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar kring det här med sociala koder och munskydd.

Någon som använder munskydd i det offentliga rummet? Upplever ni att folk stirrar?

Läste att i Österrike delar de ut munskydd utanför butikerna till alla besökare. Oklart vilken klass dock.

Jag tror det är bra för att förhindra smittspridning. Tänker att många nog ändå bär på någon slags social barriär för att ta steget. Att man blir sedd som en knasboll, men det kanske är på väg att ändras? Vad tror ni?

Jag hade munskydd igår i affären, kirurg mask. Ingen som höjde ögonbrynen direkt.
.
Citera
2020-04-05, 08:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
60 dagar? Då pratar vi Juni?

Med. tanke på hur det i stort sätt stått still i Skåne med väldigt få på IV och döda, trots att vi hade sportlov innan Sthlm och att det bor tusentals Köpenhamnsbor i Malmö som dagligen pendlar mellan jobb och hem så kommer det bara bli värre så fort vi får hög allmänspridning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det jag inte får ihop är att om vi ser på Europa så har de länder som inför olika former av karantäner stora påfrestningar på sin sjukvård. Det kan naturligtvis bero på att man infört karantänen för sent men det finns inget som tyder på att dom kommer att komma bättre ut än Sverige.
Det finns en uppenbar risk att Karantänerna är i första han politiska beslut för att få dessa att framstå som kraftfulla och handlingskraftiga.

Det verkar vara orimligt att använda karantän för att "hinna med forskning" det skulle kunna innebära mycket långa karantänstider med oändligt allvarliga konsekvenser för samhället och ekonomin.

Såvitt jag vet har jag inte förespråkat någon modell det jag vill veta är hur andra vågen skiljer sig mellan ett land med en framgångsrik karantän vdi "först vågen" och t.ex Sverige. Om det i slutänden visar sig att man hamnar på samma dödstal så är nästa fråga hur kostnaderna för respektive samhälle varit med avseende på ekonomi och arbetslöshet.

Det tar minst tre veckor innan karantän ger effekt på sjukvården eftersom de flesta blir svårt sjuka tre veckor efter smittotillfället. Lägg sedan till att man behöver vård länge, ofta flera veckor, innan man kan andas själv igen. Många av de som får andningshjälp nu smittades i början av mars, när ingen hade karantän.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Den är en summering från dom största artiklarna man anser är seriösa och kan ta till sig, dessutom gavs den ut 23/3 så mycket kan ha ändrats
-wait and see, neurologiska symtom? Som lukt/doft? kommer väl sen uppdateras, inte direkt en stor nyhet i virus världen för.
Zink? nja hokuspokus, Kanske en brist som uppstår av olika orsaker men inte ett botemedel mer än placebo och behandling vid brist. Kommer inte lägga källa på det.

men illa har du rätt i, nooooo vaccin desto mer talar för långdraget förlopp

Neurologiska symptom som i encefalitis. Viruset kan infektera hjärnstammen och fördärva det autonoma nervsystemet vilket leder till plötslig död hos den drabbade med eller utan ett föregående epiliptiskt anfall.

Det borde börja trilla in döda ungblattar i statistiken om ungefär två till tre veckor. Då kommer ni att upptäcka en annan "omöjlig" finess hos det här viruset som svenska läkare ignorerar för att det inte passar in i deras narrativ.
Citera
2020-04-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför pratar folk fortfarande om flockimmunitet när saken är den att det är oklart om det går att uppnå? Det finns ingen sådan direkt för andra coronavirus. Vad som antagligen kommer att ske dock är att viruset muterar till en beskedligare variant. Och läser inte folk de artiklar de länkar till? Läkartidningen tar faktiskt upp det stora problemet med detta virus nämligen att immunförsvaret löper amok vilket jag har försökt säga här nu ett flertal gånger. Så antagligen kan vi glömma det där med vaccin.

Det mest bisarra i det hela är den kampanj nu som förs mot Kina att de inte skulle ha tagit nödvändiga beslut tidigt och istället mörklagt det hela. Till det använder de följande studie som faktisk lägger fram de skarpa beslut Kina tog med total karantän som den mest betydelsefulla insatserna men att det finns utrymme till ännu bättre resultat om åtgärderna sätts in tidigare:

Effect of non-pharmaceutical interventions for containing the COVID-19 outbreak in China

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3

Problemet är dock att det krävs rejäla ingrepp på den personliga friheten då på individnivå. Det är inte det liberala västsamhället anpassat för vilket leder till en del frågor.

För min egen del så tror jag att det globala liberala samhället nu med detta har fått sig en ordentlig törn på multipla plan och att världen kommer att förändras i grunden de år som kommer.

Jag kan förstå paniken hos alla anywheres som nu ser sina snabbweekends i New york gå upp i rök.

Fast immunitet mot SARS varade i 2-3 år för dem som vi vet hade insjuknat i den. Sen vet vi ju inte hur många som hade haft den utan att veta om det. För precis alla blev ju inte sjuka i SARS - eller vi vet inte om det var så som med Corona att bara vissa blev rejält sjuka och andra upplevde sig ha haft lite snuva..

Och SARS försvann ju..
Citera
2020-04-05, 08:02
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Detta patetiska mantra har jag läst på många ställen. Den som kom upp med det borde få sparken. Insinuerar ni att tusentals skulle begå självmord pga försämrad ekonomi. Denna fantasi ställer ni mot dödstalen för c-19 och åtgärderna för att minska dem.

De tror det är något jävla kollektiv själlvmord som ska ske, jag tror tvärtom. I början kan man se en spike i självmordstatistiken sen kommer de istället GÅ NER, ”varför?!” Kan man fråga sig. Jo det är så att många tar livet av sig för de saknar syfte, de flesta får ett kollektivt syfte när samhället går under, att bygga upp det igen. Dags att sluta tjafsa om självmord, om de vill ta livet av sig låt de göra det, corona offrerna tror jag inte vill drunkna till döds iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in