2020-04-05, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Problemet är att det kan vara på samma sätt i andra länder. Läkare och borgmästare i Italien vittnar ju om en dödlighet i vissa kommuner som varit 10 gånger högre än normalt, och där viruset officiellt bara står för en fjärdedel av överdödligheten. Men i verkligheten bör stå för nästan alla av dessa extra dödsfall.

Har du en källa med länk pa att detta gäller norden och Danmark som ju FHM jämfört sverige med?
Citera
2020-04-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Läste någonstans att Sverige inte rapporterar dödsfall som COVID-19 om patienten i fråga har en underliggande faktor som då anges vara dödsorsaken, stämmer det?

Kan nog stämma, stod tidigare i tråden från någon användare att om någon har cancer och dör så står det cancer som orsak. Leta i tråden om du vill. Men detta var ju några veckor sedan. Kanske svårt att veta med Agda 92 år om hon dog av Corona eller av hjärtsvikt.
Citera
2020-04-05, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Desto mer fördröjning desto bättre. Man kan släppa på lite i taget och justera innan det blir för tufft för sjukvården.
Nej, jag tror det är en tankevurpa. Det tar för lån tid att släppa på i så långsam takt art inte riskera överbelastad sjukvård. Ekonomiska konsekvenserna (och indirekt människoliv) blir för stora. Därför kommer de länder som från början vågade släppa på i högre hastighet kunna hålla ett mer kontinuerligt flöde och därmed ha en fördel.
Citera
2020-04-05, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Viruset muterar ständigt enligt uppgift så är "vår" variant en något annan än den kinesiska och den amerikanska är en ytterligare variant. Så mutationen i sig själv behöver inte betyda något.

Mina frågor tog närmast sikt på hur kommer skillnaden mellan länders "flockimunitet" att påverka en andra och tredje våg. Om en karantän varit lyckosam så bör det innebära att en mindre andel av befolkningen smittats. Detta borde i sin tur innebära att fler kommer att drabbas vid en andra och tredje våg. Det skulle i sin tur kunna innebära att fler blir svårt sjuka och fler kommer att dö. Det verkar vara otroligt att tillgripa hårda karantänsregler en andra eller tredje gång.

Såvitt jag förstår måste vi vänta ut en andra och eventuellt tredje våg innan man på ett meningsfullt sätt kan utvärdera strategierna. Att göra det idag när vi inte har en aning om hur många som är smittade hur många som vårdas eller hur många som har dött är fullständigt meningslöst
Varför pratar folk fortfarande om flockimmunitet när saken är den att det är oklart om det går att uppnå? Det finns ingen sådan direkt för andra coronavirus. Vad som antagligen kommer att ske dock är att viruset muterar till en beskedligare variant. Och läser inte folk de artiklar de länkar till? Läkartidningen tar faktiskt upp det stora problemet med detta virus nämligen att immunförsvaret löper amok vilket jag har försökt säga här nu ett flertal gånger. Så antagligen kan vi glömma det där med vaccin.

Det mest bisarra i det hela är den kampanj nu som förs mot Kina att de inte skulle ha tagit nödvändiga beslut tidigt och istället mörklagt det hela. Till det använder de följande studie som faktisk lägger fram de skarpa beslut Kina tog med total karantän som den mest betydelsefulla insatserna men att det finns utrymme till ännu bättre resultat om åtgärderna sätts in tidigare:

Effect of non-pharmaceutical interventions for containing the COVID-19 outbreak in China

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3

Problemet är dock att det krävs rejäla ingrepp på den personliga friheten då på individnivå. Det är inte det liberala västsamhället anpassat för vilket leder till en del frågor.

För min egen del så tror jag att det globala liberala samhället nu med detta har fått sig en ordentlig törn på multipla plan och att världen kommer att förändras i grunden de år som kommer.

Jag kan förstå paniken hos alla anywheres som nu ser sina snabbweekends i New york gå upp i rök.
Senast redigerad av arbetet 2020-04-05 kl. 07:55.
Citera
2020-04-05, 07:47
Medlem
Citat:
Men varför går inte sjukvården på knäna i resten av Sverige ?

för att spridningen inte nått dit ännu låter väl som en rimlig anledning?

Uppsala går på knäna kan meddelas.
Citera
2020-04-05, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hur ligger Sverige till efter att dödstalen redigerats till mer sanningsenliga??

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/uppgifter-dubbelt-sa-manga-kan-vara-doda/

Hur ligger vi till i jämfölrelse med Danmark??

Tegnell sade ju att Sverige och Danmark lag lika avseende antal döda!!

Danskarna har en minskande trend rakt igenom. Tre dagar i följd har inlagda på IVA minskat, dödstalen är färre än peaken etc. Får hoppas deras strategi lyckas.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-27-nyeste-corona-tal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Citera
2020-04-05, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Var inte naiv, att Sverige håller öppet medan omvärlden stängt gör inte så att vi magiskt räddas ekonomiskt. Vi är ett exportland och folk konsumerar inte alls lika mycket längre eller är rädda för att smittas, så de företag som väl håller öppet lär inte ha så mycket att göra.
Absolut, håller med. Jag är inte så naiv, med trots det kommer vi ha en fördel och kan med fortsatt rätta beslut ligga steget för många andra. Men såklart fortfarande helt jävla oklart hur detta slutar. Men tycker det finns tydliga tendenser till att Sverige hittills valt rätt strategi.
Senast redigerad av jerka11 2020-04-05 kl. 07:55.
Citera
2020-04-05, 07:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför pratar folk fortfarande om flockimmunitet när saken är den att det är oklart om det går att uppnå? Det finns ingen sådan direkt för andra coronavirus. Vad som antagligen kommer att ske dock är att viruset muterar till en beskedligare variant. Och läser inte folk de artiklar de länkar till? Läkartidningen tar faktiskt upp det stora problemet med detta virus nämligen att immunförsvaret löper vilket jag har försökt säga här nu ett flertal gånger. Så antagligen kan vi glömma det där med vaccin.

Det mest bisarra i det hela är den kampanj nu som förs mot Kina att de inte skulle ha tagit nödvändiga beslut tidigt och istället mörklagt det hela. Till det använder de följande studie som faktisk lägger fram de skarpa beslut Kina tog med total karantän som den mest betydelsefulla insatserna men att det finns utrymme till ännu bättre resultat om åtgärderna sätts in tidigare:

Effect of non-pharmaceutical interventions for containing the COVID-19 outbreak in China

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20029843v3

Problemet är dock att det krävs rejäla ingrepp på den personliga friheten då på individnivå. Det är inte det liberala västsamhället anpassat för vilket leder till en del frågor.

För min egen del så tror jag att det globala liberala samhället nu med detta har fått sig en ordentlig törn på multipla plan och att världen kommer att förändras i grunden de år som kommer.

Jag kan förstå paniken hos alla anywheres som nu ser sina snabbweekends i New york gå upp i rök.

Som allt annat i detta land är det inget annat än ett sjukt experiment av folk som Tegnell eller ska man kalla honom dr. Mengle?
Citera
2020-04-05, 07:49
Medlem
Tegnell är en sådan där som bara häver ur sig saker för stunden utan att reflektera. Vi kan inte lita på ett ord den mannen säger.

Att han säger att han inte tror att det dött så många som 750 betyder att det förmodligen är så. Om man skall gå på Tegnells tidigare träffsäkerhet. Förmodligen betyder i hans fall att han inte har en minsta aning utan bara slänger ur sig det han själv vill skall vara sant.
Citera
2020-04-05, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Kan nog stämma, stod tidigare i tråden från någon användare att om någon har cancer och dör så står det cancer som orsak. Leta i tråden om du vill. Men detta var ju några veckor sedan. Kanske svårt att veta med Agda 92 år om hon dog av Corona eller av hjärtsvikt.
https://youtu.be/fXJ3KGcUopo
Ca 25 min in i klippet så kritiseras just detta.
Citera
2020-04-05, 07:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar kring det här med sociala koder och munskydd.

Någon som använder munskydd i det offentliga rummet? Upplever ni att folk stirrar?

Läste att i Österrike delar de ut munskydd utanför butikerna till alla besökare. Oklart vilken klass dock.

Jag tror det är bra för att förhindra smittspridning. Tänker att många nog ändå bär på någon slags social barriär för att ta steget. Att man blir sedd som en knasboll, men det kanske är på väg att ändras? Vad tror ni?
Citera
2020-04-05, 07:51
Medlem
Citat:
Men varför går inte sjukvården på knäna i resten av Sverige ?

För att Sverige är glest och avlångt. Olika städer och landsdelar är i olika faser. Precis som vi sett i länderna nere i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in