2020-04-05, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej då, jag har ofta läst FB genom åren men det har inte varit förrän coronakrisen som jag har blivit tillräckligt upprörd över svenska myndigheters agerande för att posta inlägg här. Du kan lätt se mina åsikter i alla mina inlägg. Ingen dold agenda här.

Mer OnTopic, är så glad att jag fick min äldre mamma med 3-4 "riskfaktorer,/andra sjukdomsrillstånd", att hålla sig borta från sitt vårdjobb med äldre några veckor framöver, nu klarar hon sig förhoppningsvis undan smitta och allvarlig sjukdom. Känns varken kul för henne själv eller mig att " ta bort " henne från jobbet men det är inte värt risken att jobba oskyddat etc,. då hon med stor sannolikhet skulle dö vid smitta....

Ja just det, det var ju du som bara haft otur att öppna kontot i Mars 2020.
Tack för påminnelsen.
Citera
2020-04-05, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
På vilket sätt är ditt svammel ett svar på mina två frågor ? Situationen är likartad i hela Europa oavsett strategi.
Så situationen är likartad i våra grannländer; Norge, Finland och Danmark?
Citera
2020-04-05, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
En annan intressant observation de gör är att åldersgruppen 20-29 kan vara de som i huvudsak drev på smittspridningen.

"... the 20-29 age group is the most affected by COVID-19. Given that age group is particularly socially active, one might speculate that infections via this age group may have played a key role in the spread of COVID-19 across Italy, even though these cases ended up almost completely unreported".

I Sydkorea, som har testat jmf med andra länder ganska mycket, har det visat sig att en tredjedel av de smittade är personer i 20årsåldern speciellt kvinnor.
Citera
2020-04-05, 07:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee
Dödstalen är betydligt högre

https://www.hd.se/2020-04-05/nya-uppgifter-visar-hogre-dodstal

Där hade man velat veta om de reviderade siffrorna också handlar om konstaterade fall, men det får man väl förmoda. Det vore inte seriöst att kanske byta metod mitt i.

I så fall finns det inget som hindrar att den verkliga siffran också är högre eller mycket högre än 750.
Citera
2020-04-05, 07:15
Medlem
Citat:
Men nu går sjukvården på knäna även i karantänsländerna vi har en extrem situation i Stockholm men i t.ex i Skåne eller VG regionen ser det betydligt bättre ut

Fel. Sjukvården går på knäna för att karantänen inte hunnit få effekt i de flesta länder ännu. Titta på södra Italien nu. De ligger efter norra Italien med några veckor vad gäller epidemin, deras lock down kom i tid och situationen där är under kontroll. De har inte och har inte haft samma krisläge som norra Italien, trots att sjukvården i södra Italien har sämre utgångsläge från start (färre vårdplatser, färre vårdpersonal).
Citera
2020-04-05, 07:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Skulle någon av alla er som förespråkar en kraftfullare politik i Sverige kunna svara på två frågor?

Om vi antar att relativt fler i Sverige är smittade med Corona än i de länder där man tillämpat någon form av karantän vilken effekt har det vid en andra eller tredje våg av viruset?
Om man inte tillgriper nya karantäner när dessa kommer kommer inte det att innebära att relativt fler kommer att drabbas i karantänländerna?
Dvs i slutändan kommer vi att hamna på ungefär samma andel smittade, vårdade och döda.

Ingen större effekt om någon alls. Karantän borde man tillgripit direkt på flygresenärer. Nu räcker det med rekommendationer och försiktighet. Med dessa måste vara väl underbyggda vilket är omöjligt för FHM tror mer än de vet om smittsamhet.

Stora misstag är materielbrister och brist på testmöjligheter. Det måste ändras även om det går 100 år innan nästa pandemi. Å andra sidan kan en elak fiende starta en pandemi i princip nästa år.
Sveriges försvar mot BC krigföring är aningslöst och bygger på att det inte kommer att hända. Ingen startar en B-krig för det även drabbar Fi, de kan inte hålla reda på spridningen. Verkar som en del länder är ganska bra på det, andra usla.
Citera
2020-04-05, 07:16
Medlem
Korrupta aset Löfven visste att dödssiffran var närmare 1000 och därav sa han det där igår om att vi kommer räkna döda i tusentals.
Citera
2020-04-05, 07:17
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
antalet döda är direkt korrelerat till hur bra sjukvården är samt antal IVA platser.

ALLA förväntar sig ett blodbad i Afrika när dom nu går in i sin kallare säsong och smittan är på väg dit.

Health comissioner i Lagos, nigerias huvudstad med vadå, 10 miljoner invånare, visade stolt upp ett tomt rum med 20 sängar och ett tvåmanstält på gården i CNN, "we are prepared" deklarerade han stolt". inte en respirator fanns det i rummet.

Blir trycket för hårt på vården går dödstalen vs antal bekräftat smittade från 2-4% till över 10%.

Lyckad krishantering mäts i antal döda ingenting annat.

Det har du nästan rätt i, antalet döda är en mycket viktig komponent men knappast den enda.

Vi måste komma ut på andra sidan med ett så väl fungerande samhälle som möjligt. I såväl Spanien som Italien är det rimligt att anta att man efter pandemin kommer att ha gigantiska sociala och ekonomiska problem att hantera. Dessa problem kan mycket väl skörda fler offer än viruset

Det som talar emot att Afrika ska drabba slika hårt är att befolkningen är extremt ung men det som talar för att sjukvården naturligtvis är extremt bristfällig så det är meningslöst att spekulera det kommer att visa sig
Citera
2020-04-05, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej det har de inte gjort om de inte gjort det under de senaste tolv timmarna. CDC var emot användandet av ansiktmasker och munskydd från start. Detsamma i resten av västvärlden. Det som särskiljer Sverige är att man inte ens låtsas som om man försöker bromsa spridningen.

Du kan väl iallafall googla innan du ljuger
https://edition.cnn.com/2020/04/03/politics/trump-white-house-face-masks/index.html

försöker du hävda att rekommendationen inte kommer specifikt från CDC så är det såklart bara en dimridå för både Dr Fauci och The Donald säger nu - Skyyyyyyyyyddsmask.

En inte så svår fråga, varför skulle man hosta och nysa i armvecket sa FHM?
Kan det vara för att inte hosta rakt ut och sprida smitta?
Tror du inte att om man täcker ansiktet har det samma effekt som att nysa i armvecket?

Nu får ni faktiskt börja tänka, just det du säger har pumpats ut i media oemotsagt i månader och INGEN i Sverige skyddar munnen utan står och hostar rakt ut på proppfulla tunnelbanor och bussar.
Hade alla faft munskydd förstår ju en analfabet att det skulle bli mindre spridning.
Citera
2020-04-05, 07:19
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så situationen är likartad i våra grannländer; Norge, Finland och Danmark?

Återigen har du lust att besvara mina frågor? Om inte så får jag utgå från att du enbart är en okunnig nervös pladdermaja
Citera
2020-04-05, 07:20
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
På vilket sätt är ditt svammel ett svar på mina två frågor ? Situationen är likartad i hela Europa oavsett strategi.
Nej, du har fel. Titta på våra grannländer. Där ser vi ingen kris. Respiratorerna räcker till i alla nordiska grannländer. Finland har gott om mediciner och material. Krisen finns enbart i den humanitära stormakten och framför allt i Stockholm.
Citera
2020-04-05, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ingen större effekt om någon alls. Karantän borde man tillgripit direkt på flygresenärer. Nu räcker det med rekommendationer och försiktighet. Med dessa måste vara väl underbyggda vilket är omöjligt för FHM tror mer än de vet om smittsamhet.

Stora misstag är materielbrister och brist på testmöjligheter. Det måste ändras även om det går 100 år innan nästa pandemi. Å andra sidan kan en elak fiende starta en pandemi i princip nästa år.
Sveriges försvar mot BC krigföring är aningslöst och bygger på att det inte kommer att hända. Ingen startar en B-krig för det även drabbar Fi, de kan inte hålla reda på spridningen. Verkar som en del länder är ganska bra på det, andra usla.

På 90-talet tror jag det var insjuknade hela bodens garnision i akut magsjuka.

så småningom kom det fram att militären gjort ett litet experiment och smittat drickvattenreservoaren med nån magjukebakterie men att spridningen blivit alldeles för stor

Redan då visste man vad som kunde hända...

Och ändå la man ned beredskapslargen.

Men det ligger bakom oss, nu gäller det att fatta rätt beslut nu och här, skydda äldre äldre och medge asymptomatisk smitta och användande av munskydd kanske FHM borde fundera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in