Citat:
Ursprungligen postat av
Aspsusa
Inte riktigt. Förskola/dagis och åk 1-3 är öppet för de som absolut behöver det - alla uppmanas att inte föra barnen till skolan. I snitt tror jag det är nånstans just över 10% av barnen i åk 1-3 som går till skolan (läste just att i Sibbo, grannkommunen österom Helsingfors är det 1%).
Dagis tror jag kan ha så mycket som 20% av barnen på plats åtminstone på vissa orter.
All utbildning sker på distans (inkluderar faktiskt också litet verksamhet i åtminstone en del förskolor/dagisar)
Endel kommuner har ordnat med skolmat också för de som inte är i skolan, på litet olika sätt. Utdelning av lunchpaket 1-2 ggr i veckan verkar vara det vanligaste, helst vill man att föräldrarna hämtar, inte barnen.
Ja, ok. Det är något hårdare än Sverige. Det är många som har barnen hemma från skola och förskola i Sverige också, men inte i samma utsträckning.
Det här är ju dock någonting som Finland bara kommer kunna göra en kortare tid, eftersom en 10-åring inte kan plugga effektivt på distans.
Frågan är också vad de här barnen sysslar med på dagarna? Har man inte utegångsförbud så kommer många ränna till kompisar och hänga i grupp, och då hjälper det inte så mycket längre.
Det är ju dessutom en grupp där barnen nästan uteslutande får lindriga symptom, och föräldrar är 40-55 årsåldern, så det är inga riskgrupper det är fråga om. Tvärtom är det en jättebra grupp att bilda flockimmunitet inom (jag tillhör själv den) för att bespara de äldre.
Citat:
Alla restauranger, bibliotek och teatrar är stängda. Det är inget velande om att ställa in bröllop eller födelsedagskalas, inget "fundera om det är vettigt".
Teatrar är ju stängda i Sverige, eftersom de inte kan ha publik.
Restauranger är öppna, men jag bor mitt i smeten, och här i Stockholm så ser jag sällan äldre som är ute och ränner. Det är mest 20-50 som sitter inne på ställen (några 50-60). Jag tror att envisa äldre som vågar sig ut får mycket kommentarer från folk runt omkring, om att det inte är lämpligt, och därefter håller sig inne.
Jag menar bara att eventuell spridning på restauranger är ganska väl avgränsat i ålder i Sverige. Sen kan man ju smittas på hemmamiddagar med vänner också, som då kanske ökar i brist på restauranger. Jag läste forskning någonstans där jag inte minns, att det behövs minimalt med kontakt mellan människor, för att nästan hela effekten av social distancing ska fallera.
Bröllop tror jag är mycket mer kritiska, för där samlas flera generationer, och människor som ”sällanträffas” ska kramas och sitta nära.
Missförstå inte, jag tror också att Sveriges mildare policy gör att spridningen går snabbare än i Finland, men jag tror och hoppas att vår mediansmittade är något yngre, än i länder där man stänger alla de här kontaktytorna för unga människor. Att snittåldern på de drabbade är högre kan ha en större effekt på dödligheten än överbelastad vård.
Citat:
Landskapet Nyland, mellersta delen av sydkusten, där befolkningstätheten är högst och flest antal smittade hittills påträffats. Det är tillåtet att korsa landskapsgränsen om man har en god orsak, t.ex. arbete. Att åka till sommarstugan eller för att träffa mamma är inte en god orsak. I en frågestund med polisen så räckte det inte heller att man har sommardäcken på andra sidan gränsen.
Man får dock alltid resa över gränsen tillbaka till hemorten (många studerande t.ex.).
Jag tycker det är en svår fråga. Sverige avråder ju från sådana resor, på frivillig basis. Finland stoppar ju många harmlösa resor, vilket kan undergräva förtroendet hos viss grupper. Det är exempelvis inget problem om en barnfamilj åker bil till/från sin stuga, om de handlat maten i Helsingfors, det är bekvämt bilavstånd, och de bara hänger i stugan och spelar sällskapsspel utan att träffa någon.
Problemet är också att man råka låsa sig i en position där man inte enkelt kan öppna Nyland på väldigt länge, om smittspridningen inom Nyland bromsas. Det kan ta flera år. Det kommer inte vara poppis på landsbygden, om man på vissa ställen har klarat sig helt från smitta, den dag som Helsingfors har ”zombiesläpp”.
Citat:
Nej, jag håller med dig, det är väldigt milt i jämförelse med många europeiska länder. Inga utegångsförbud, butiker får hålla öppet som vanligt (men många är stängda).
Sedan så finns det ju åtgärder som inte är av lockdown-karaktär. Till exempel att alla inom hemvården och åldringsvården skall bära munskydd, och att riskgrupperna skall ha kontakt med så få som möjligt (dvs samma hemvårdare hela tiden). Det är också totalt besöksförbud på alla sjukhus och åldringsboenden.
Företagare har fått rätt till lägsta arbetslöshetsstöd, frilansers likaså. Diverse andra stöd också till företag, med fokus på småföretag (kommer bli kaos där).
En mycket glädjande sak är att många stora hyresvärdar gått ut och givit hyresfritt/sänkt hyra/långa betalningstider (2-3 år) för isynnerhet restauranger och caféer.
Det är snyggt att man gett hyresfritt. Förhoppningsvis följer våra hyresvärdar efter, för fall då det är möjligt.
Mycket av det andra du nämner här är inte egentligen emot Sveriges strategi, utan mer att man inte får tummen ur, eller saknar beredskapsförråd.