Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Har varit borta ett tag från tråden, men nu märker jag att de värsta domedagsprofeterna äntligen tystnat.
Visst är läget fortfarande allvarligt, men folk har åtminstone slutat tjata om att vi kommer nå Italiens siffror med hundratals och tusentals döda varje dag, sjukvårdskollaps o.s.v.
Sverige behövde aldrig någon karantän.
Eftersom vi alla gissar och spekulerar, en del med mer 'kott pa benet' an andra, sa sager jag att Sverige inte nar Italiens siffror heller, i reella tal. Men jag skulle inte vara tvarsaker pa att Sveriges experiment med chinos-byxan Tegnell i spetsen blir den hejdundrande succe som en del fortfarande vill tro....
Du maste forsta att Sverige har inte haft nagon form av isolering och enormt fa restriktioner. Allt har fatt lopa fritt och gor fortfarande.
Detta med en lag kapacitet av akutvard och brist pa ratt utrustning.
Det kallas for 'The Perfect Storm' pa engelska och pa svenska blir det sa, som alla vet, den perfekta stormen.
Jag spekulerar att de tva nastkommande veckorna blir ett mindre blodbad i Sverige och att det bara ar borjan pa en langre period av valdigt hoga nummer, for ett land som skiter i testning i princip och atgarder. Hur hoga nummer? Det vet ingen. Ska nummer friseras av myndigheterna? Ska det alltid vara 'det ar pga helgens nummer som siffrorna ar hoga' och 'vi ser en ratt plan kurva fortfarande', trots att 100-tals dor varje dag och folk lamnas at sitt ode i hemmet?
Ingen kunde vara mer glad an jag om Tegnell har ratt och jag (och merparten av varlden inkl experter) har fel. Sa lat oss se hur det blir.