2020-04-05, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det ska bli så jävla kul att följa den här tråden när dödsfallen börjar sjunka. Så många har satt sin heder på att det kommer att öka, öka, öka. När sen siffrorna sjunker kommer en del försvinna från tråden men en hel del kommer tro att man "mörkar". För man kan ju inte haft fel. Rysstrollen kommer heja på. Om 2 veckor när peaken är nådd kommer det hända. Citera mig gärna då.

Så man är ett rysstroll om man inte köper allt med "hull och hår" ?

-Samtidigt som myndigheter har sagt att "allt är ok", finns inget att se, skiten når inte ens Sverige i någon nämnvärd utsträckning.., [u]men dödsfall och antal smittade, ökar och ökar..

-Samtidigt som resten av världen går i lockdown.., Tegnell som erkänner sina fel.

"Fuck then" : Jag ger dig tillåtelsen att hänvisa mig som "rysstrollet" !
Citera
2020-04-05, 00:48
Medlem
Citat:
Det ska bli så jävla kul att följa den här tråden när dödsfallen börjar sjunka. Så många har satt sin heder på att det kommer att öka, öka, öka. När sen siffrorna sjunker kommer en del försvinna från tråden men en hel del kommer tro att man "mörkar". För man kan ju inte haft fel. Rysstrollen kommer heja på. Om 2 veckor när peaken är nådd kommer det hända. Citera mig gärna då.

De borde citera mig. Jag skrev samma sak 27 mars. Observera att jag skrev börja slå i taket istället för slå i taket eftersom att jag förstod att den absoluta peaken inte skulle nås på två veckor och att den kommer ligga lite över 100 döda per dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Nu är Sverige över 100 döda totalt. När det börjar slå i taket om en till två veckor har vi 100 döda per dag. Det är inget att hetsa upp sig över, särskilt inte när det mest är gamla och sjuka som dör.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Ja men igår rapporterades 50 och idag bara 15 vad har du för förklaring till det?

Det är helg.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Kan inte alla vi män kavla upp ärmarna nu och visa att vi inte är rädda för något litet förkylningsvirus ?

Så vi får den där jäkla immuniteten, och kan återgå till business as usual.

Vi kan vara det första landet som kommer ur den här krisen, och immune mot nästa våg.
Och då har vi hela världen som våra kunder för de är fortfarande i lockdown.

På min tid hade vi till och med Barn-kalas med olika slags infektionssjukdomar där barnen fick komma över och bli smittade med mässlingen, vattkoppar, röda hund m.m för att få immunitet.

Mig veterligen var det ingen som for illa av det.
Och vad hade du tänkt de skulle handla av oss, och för vilka pengar? Det håller inte i längden att gama på andras elände.

Ta du och kavla upp ärmarna och se till att du blir smittad. Återkom när du har fixat flockimmunitet på dig själv.
Citera
2020-04-05, 00:49
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Hej gruppen!
Jag har en fråga!
Hur är det med oss C.P-skadade? Är vi/jag i en riskgrupp här på boendet som vi är många som bor här .
Jag litar ju inte så mycket på dom som pratar om detta. I teven då. Bättre att fråga er Som inte har eller är politisk och sånt som typ
Tack för svan
Jag vågar inte svara på om att c.p skadade skulle vara extra känsliga för just coronavirus. Problemet är ju att personalen på boendet slarvar med hygienen och utsätter er för mycket smitta. Detta har ju skett på framförallt inom äldreomsorgen, men de är ju i riskgruppen men är ju inte någon höjdare att vara bland massa folk just nu.

Se till att du är noga med hygienen så har du gjort det du kunnat för att inte bli smittad.

//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Det är inte helt omöjligt, men skulle krävas stora resurser (framför allt omfattande testning, både för smittade, samt antikroppstestning) för att kunna räkna ut när peaken kommer, och skulle alltid innehålla en viss felmarginal, så den blir inte tillförlitlig. Och man har inte jättemycket nytta av att veta det heller.

Hur förklarar du att A.T. trodde peaken var uppnådd med ytterst få döda per dygn ?
Vid den tidpunkten visste alla hur det såg ut i Italien så vi här på FB behövde inte ens fantisera egna värden för att misstänka (ett understatement) att han var ute och cyklade.

Hur kunde han och hat fortfarande fel ang. när det peakar. Om inte annat borde han gjort en fulprognos och räknat baklänges med beaktande av antal respiratorplatser som finns att nyttja och gjort en gissning med viss möjlig trovärdighet och inte de totalt sanslösa uttalandena som kom 5 mars och framåt med några dagars mellanrum.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Vad är din prognos då? Hur många tror du kommer dö, säg till Valborg? Du är väl en sån som tror på att alla dör eller? Ge mig ett tal så ska vi se vem som får rätt. Vi kan ta FHM, c19.se eller worldometers som källa, du väljer.

Den är svår att säga!

Jag sade till mina vänner att första dödsfallet inträffar i mars.
Jag har sagt att vi ligger på tusen döda i mitten av april.
Till sommaren går jag gärna i ide.

Så nej. Jag tror inte att alla kommer dö.
WHO och FHM kan ta sig. De blir utskrattade av de tryggaste länderna i världen. De ville minsann inte informera varför läkare och kirurger bär skyddsmask när de opererar människor och att viruset är luftburet.
Citera
2020-04-05, 00:50
Medlem
Citat:
Hej gruppen!
Jag har en fråga!
Hur är det med oss C.P-skadade? Är vi/jag i en riskgrupp här på boendet som vi är många som bor här .
Jag litar ju inte så mycket på dom som pratar om detta. I teven då. Bättre att fråga er Som inte har eller är politisk och sånt som typ
Tack för svan

Hej, intressant fråga. Jag rekommenderar att du kontaktar sjukvården för att göra en djupare utvärdering av just din situation.
Citera
2020-04-05, 00:50
Medlem
Citat:
Hej gruppen!
Jag har en fråga!
Tack för svan
Citat:
CP angis altså foreløpig ikke som risikogruppe hos Folkehelseinstituttet (FHI). Det er likevel grunn til å anta at enkelte personer med alvorlig grad av CP, og/eller tilleggsproblematikk kan ha forhøyet risiko dersom de blir smittet. Skulle du selv være i denne gruppen eller pårørende til denne gruppen, ber vi deg om å følge rådene som er gitt fra Folkehelseinstituttet. Du finner råd og informasjon til risikogrupper og øvrig befolkning på nettsiden til FHI.
https://www.cp.no/om-cerebral-parese/koronasmitte-i-norge/
Jeg ville snakket med en lege for å få mer informasjon.
Citera
2020-04-05, 00:51
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du misstolkar vad jag skriver, det jag menade var märkligt var hur WHO till en början misstolkade statistiken och därmed fick skyhöga dödlighetssiffror.

Du får gärna länka till något som visar hur smittsamt Wuhanviruset från asymtomatiska. Gäller även att i statistiken skilja mellan asymtomatisk och presymtomatisk.

Nej jag förstod vad du menade, men deras uppskattning om 3.4% är snarare låg än hög. I Italien har över 10% av de infekterade redan dött, de flesta har inte ens hunnit dö än! I hela världen har 21% av de som haft sjukdomen nu slutat sitt sjukdomsförlopp i Kistan.

Presymptomatisk eller asymptomatisk är dock samma sak smittvägsmässigt. Personligen tror jag att de flesta får symptom förr eller senare, men "at any one time" kommer 80% att vara presymptomatiska, eftersssom det alltid är fler som nyss blivit smittade än som har dött eller blivit friska.
Citera
2020-04-05, 00:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur flyttar jag fokus eller frågan kring ämnet när jag konkret fokuserar på antal döda?
För det är väl det ni går efter?
Antal döda skiljer sig inte markant i år jämfört med antal döda i fjol under samma tid.
Det är bara att kolla upp siffrona själv på SCB!!

Du jämför döda.

Bara för folk dör i cancer så slutar man inte att försöka undvika att folk dör i Ebola.
Citera
2020-04-05, 00:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Testerna på Island visade färre än 1% smittade. Det är max 1% smittade här också.

Tror du på det? Hur många döda har man på Island? Hur långt framme är de i smittspridningen. Tror du alla länder har samma smittspridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in