2020-04-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nu är det inte din regering som ger dig dödstalen öht, de har noll med varken rapportering eller redovisning att göra, alls. Det sker via kommuner, regioner och sammanställs av myndigheter. Så om det mörkas så ska väldigt många vara med på det, på alla nivåer. Totalt osannolikt. Om du nu inte tillhör de som kallar det att mörka om det dröjer några dagar med sådana som dött hemma eller på äldreboenden osv, det brukar vara poppis här.
Så högre är den definitivt alltså? Och de siffrorna får du varifrån?
"Om det kallas mörkning så är det mörkning."? Vad är det för trams? Bara för att jag kallar dig Kurt-Olle så betyder det inte att du heter Kurt-Olle. Det finns garanterat fakta som säger att det inte är ditt namn, precis som det finns en definition av vad "att mörka" är.

Jag är också fullständigt övertygad att varken Kina eller Ryssland, såväl som en drös andra totalitära länder, inte ger korrekta uppgifter. Fullt medvetet och dolt från högsta ort. Det sker konstant där så givetvis nu också.

Word!! Mycket bra skrivet!
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vad tyder på det? De har drygt 100 000 officiella smittade. För att de ska ha flockimmunitet måste ytterligare 36 000 000 smittats. Vad är oddsen?

Om 95% inte har några symptom är det 100 000 * 15=1,5 miljoner=2,5% av befolkningen...

Men dödstalen planar ut nu. Man måste försöka med bättre isolering av de mest utsatta. Men det är ett problem speciellt i söder med fattigdom och maffia som utnyttjar de svaga.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag skulle inte lita på ett hemmabyggt andningsskydd, jag beställde mina N-95 ifrån Kina innan smittan hann hit.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Intressant. Jag tror förvisso att dessa är väldigt tidigt i sin spridning, men det återstår att se.

Om du bara får välja ett av dem?

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja så är det. Det vi vill göra just nu är att uppnå en grad av flockimmunitet som gör det möjligt att öppna upp samhället igen, utan risk för att sjukvården ska bli överbelastad.

Idiot! Snacket om "flockimmunitet" är skitsnack. Vi kan inte hindra smittspridningen och det finna snart ingen plats i vården.

Det är uppenbart att regeringen vill rensa ut skiten i samhället med snacket om "flockimmunitet", de svagaste som troligen bara kostar pengar dör och den totalt överbelastade sjukvården förklarar sig med att vi hade aldrig en chans att hjälpa.
Citera
2020-04-04, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Utandningsluften innehåller smitta. SARS-CoV-2 smittar också mycket lätt. Det är 1000 gånger med smittsamt än SARS-CoV-1. Dropparna hamnar överallt. Speciellt när asymtomatiska och presymtomatiska personer samtalar med varandra och skrattar smittar det. Du behöver bara gå förbi någon som är sjuk för att bli smittad. Folk ser framför sig en kallsvettig febrig person som hostar och nyser och det förstår jag eftersom det är intrycket man får om man till exempel enbart tittar på TV och lyssnar på dom som försöker lugna dom som är rädda. Det här har varit känt i flera veckor. Men om man ser på rapport idag får man intrycket att asymtomatiska smittsamma personer är någonting nytt som forskarna har kommit på. Det smittar alltså när man pratar.

källa:

COVID-19 'much, much worse than Ebola' , https://www.youtube.com/watch?v=uLXyFJEbj_s

Ja, det är mycket felaktigheter som förts fram rörande detta virus. Inte minst från vår svenska Folkhälsomyndighet, vilket är anmärkningsvärt i sig.

De har haft fel om så mycket. Både hur smittan sprids, var den sprids och att barn inte smittar. De har fortfarande felaktiga riktlinjer på sin hemsida. De säger att man bara behöver vara hemma om man uppvisar symtom, vilket inte stämmer. Man är smittsam långt efter och det visade sig ju med patient 1. Kvinnan i Jönköping. Man borde känt till det här redan i januari. Sedan har vi alla som inte visar symtom, men ändå smittar. Gud vet om man själv är smittad utan att veta om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja så är det. Det vi vill göra just nu är att uppnå en grad av flockimmunitet som gör det möjligt att öppna upp samhället igen, utan risk för att sjukvården ska bli överbelastad.
Flockimmunitet är ett påhitt av Anders Tegnell. Jobbar du för han?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi kör på som nu med typ 70 nya på IVA varje dag.

Det du förespråkar innebär att 3-4 k behöver IVA varje dag.

I absolut bästa fall har vi 700 ventilatorer i hela landet. Tveksamt om vi ens nu har personalstyrkan att rätta dessa.
Nej du har missförstått. Jag förespråkar ingenting utan bara talar om hur verkligheten kommer se ut. Jag fattar också att sjukvården riskerar kollapsa de närmsta veckorna, men det är så det är. Är dock sjukt imponerad av det arbete som görs för att stärka kapacitet, Men 15-25000 kommer att dö i Sverige innan midsommar oavsett vad vi gör. Karantän eller total lockdown eller vad som helst. Det kommer tyvärr inte hjälpa. Vi måste bita ihop nu. Iva kommer få ett helvete oavsett vad vi gör nu.
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-04-04 kl. 23:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Visst. Men om det inte sker markant ökning inom 2 veckor så kommer det inte ske längre fram heller.
Hur länge skall Regeringen hålla folk hemma?
Det kommer att ske. Du behöver inte vara hemma om du är frisk och symtomfri. Även om du kanske smittar. Du behöver bara fundera över om varje sak du gör är nödvändig.
Min egen gissning är att livet börjar återgå till det mer normala i slutet av maj eller början av juni. Utan festivaler och marknader så klart. Jag kan ha helt fel. Vi behöver vara beredda på att stanna hemma och begränsa oss som nu i augusti när kvällarna blir kallare. Min gissning är så god som din.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Borde inte Italien uppnått den där jävla "flockimmuniteten" snart?
Hahaaa. Den var bra.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den här tråden handlar om covid19 om du missat det. Vill du prata dödsolyckor i trafiken o självmord mm så får du ta det i en annan tråd

Gör du dig till eller har du så svårt att fatta?

Om det dör 90000 i genomsnitt under ett år så kan man lätt se om covid-19 gjort någon som helst skillnad när man tittar på årsutfallet.

Du har talat om 50000 döda i covid-19 per 31/12-2020. Mot den bakgrunden frågade jag dig hur många du tror har dött i Sverige totalt sett per 31/12-2020. Tror du att det blir 90000 + 50000 = 140000, alltså att de 50000 du säger skulle förändra statistiken väldigt påtagligt eller hur tror du covid-19 kommer att påverka dödssiffrorna på årsbasis?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mm, ok. Det är lite oklart för mig hur det skulle hjälpa Sverige att sätta upp en beväpnad gräns mot Norge och Finland. Det gör inte så mycket om vi byter coronasmittade med varandra, när vardera land ändå har hundratusentals smittade.

Klart det inte skulle hjälpa Sverige. Vi är ju svarte petter i jämförelse. Däremot hjälper det dom länderna, då dom inte vill få in smittade från Sverige så att deras sjukvård hamnar i kris.
Citera
2020-04-04, 23:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Absolut, det kommer bli en 5-19 år lång fest om vi nu siktar på flockimmunitet, då bland en befolkning som till 75 procent gått in i en självvald karantän.

Tror vaccin kommer nästa år.
Citera
2020-04-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej, även om det skulle vara så, så räcker det inte.

Viruset måste komma någonstans ifrån oxå.

Vartifrån är det tror du?

Det troligaste stället är ifrån dem själva, i vilket fall det räcker med att de andas på eller pratar med "brukaren" för att den ska bli smittad.

Din teori står därmed på svajjande ben. Flawed logic.

Det räcker att de har det i näsan och berör näsan med armen eller handen. Då finns det där. Beröring på en boende, så är den sannolikt sedan smittad. Klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in