2020-04-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
De räknar med 113 döda om dagen ett år framåt om den där flata kurvan ska uppstå. 113x365=41245

Det finns 2.000.0000 människor över 65 år. Dödlighet för äldre med sjukhusvård 2,4%
Om 50% av de äldre ändå blir smittade har vi då 24.000 döda. Det ger en jämn fördelning av 65 st döda per dag av äldre. Räknar du med riskgrupper och övriga befolkning under 65 år kommer man nog upp till 113 döda i 365 dagar framåt.

har vi otur kommer ett jätte utbrott och vi har Italiens siffror som de var i 27:mars.

Men det här är nog det bästa som kan hända. Den snällaste uträkningen om allt verkligen klaffar ett år framåt nu...
Det är dock ett ganska stort mörkertal bland äldre också. På Diamond Princess var hälften av 60+ asymptomatiska.

Om 50% av gamlingarna blir smittade, så är det ett misslyckande i sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Med tanke på hur jävla smittsamt detta jävulens virus är, så hade det snarare varit märkligt om hon inte blev smittad..

Jag undrar när vi får veta att Drottningen Elisabeth är smittad.. Med tanke på att Charles var/är smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag misstänker att det har dött fler somalier än så. Det var ju ett tag sedan det stod om ett gäng somalier som hade dött i Järvaområdet pga corona. Det lär ju ha dött fler.
Även Borlänge med sin stora Somaliekoloni sticker ut.
Någon som har koll på antalet avlidna där?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Finns det fortfarande här de som tänker att detta är snart över och det drabbar inte mig?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det intressanta är ju inte hur många som blir smittade utan hur många som är det samtidigt.
Om för många är sjuka samtidigt klarar vården inte av att hjälpa alla med andningen tills de kan andas själva igen. Dessutom blir det sämre ställt för alla vanliga patienter ockdå, normalutbudet av stroke, astmaanfall, cancer och hjärtinfarkter pausar inte pga att vården har mycket jobb med corona.

Jag har inte sagt något annat.

Läs gärna mitt tidigare inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

TLDR; Isolering leder inte automatiskt till lägre toppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Bättre för att se hur många som inte har symptom borde de där båtarna där alla testas vara. På den ökända båten i Japan var det 70 % av de som testade positivt som inte hade symptom när de testades. Sen borde man förstås följa upp och se hur många av de som inte hade symptom vid testtillfället som får symtom innan de blir friska. Det har säkert någon gjort.
Eller Italien där man har kollat i isolerade byar och fått 6,5% asymptomatisk smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Finland.
Har fått tre Finland, en Norge.

Finland låter för mig som ett av de snällare länderna också, baserat på det lilla jag vet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur Sverige definierar ett covid19 dödsfall bestämmer inte jag. O nä, vill du veta hur den definitionen ser ut får du google själv

Jag frågar dig hur många du tror kommer att vara registrerade som döda i Sverige i statistiken för 2020. Jag frågar inte bara om covid-19.

Det är i genomsnitt 90000 som dör varje år i Sverige. Hur många tror du det kommer att vara 2020 (alltså alla som dör oavsett vad de dör i)?
Citera
2020-04-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Vill man utrota smittan helt är vaccin mer eller mindre ett måste.
...

Jag tror inte man lyckas utveckla ett vaccin. Finns det ens vaccin mot coronavirus?

Citat:
Coronaviruses are a group of related viruses that cause diseases in mammals and birds. In humans, coronaviruses cause respiratory tract infections that can be mild, such as some cases of the common cold (among other possible causes, predominantly rhinoviruses), and others that can be lethal, such as SARS, MERS, and COVID-19. Symptoms in other species vary: in chickens, they cause an upper respiratory tract disease, while in cows and pigs they cause diarrhea. There are yet to be vaccines or antiviral drugs to prevent or treat human coronavirus infections.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, bra val. Får väl se hur det utvecklar sig.

Skrev om Finland nyss i ett annat svar. Jag tycker inte de verkar så hårda, men jag kanske har missat något.

Jag har svårt att se att norrmännen ska sitta inspärrade hela sommaren istället för att åka till ”hytte”.

Står beväpnad personal vid gränsövergångarna till Finland. Samma vid avspärrningarna till Nyland. Nog är dom ganska hårda.

Men dom funderar fortfarande på att stoppa arbetspendlingen mellan swe-fin, den är tillåten ännu. Dom ville stoppa även det men det finns stora problem med det, som sjukvårdspersonal och annan samhällsviktig personal som gränspendlar mellan länderna.
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo då, det hade du visst det. Men sak samma. Jag har noll minne av att ens insinuerat att du skulle vara sverigedemokrat? Jag förmodar att du är det om det tog såpass med nåt jag inte ens sagt...
Ja, jag vet att det sades att beredskapen är god. Som jag skrev. Du bröt in när jag sa att det inte mörkas, och du antydde att det gör det, specifikt angående döda och skyddsutrustning. Det första finns det inte belägg för och det andra har då iaf inte jag hört sägas.

Jag utgår inte alls från att all information vi delges av vare sig regering eller myndigheter stämmer till fullo. Det betyder inte att jag går full blown bananas och anser att om nåt inte riktigt stämmer så betyder det att dödsfall mörkas och vi är som Nordkorea. Detta sägs ofta här. Du skulle förresten varit här när Rapport togs ned från svtplay i ca 45 min häromkvällen, ojojoj...

Trodde den gemensamma nämnaren för tråden var att alarmisterna var Sverigedemokrater, då hade jag kanske fel. Jag går inte heller bananas, men dödstalen som min regering ger mig tror jag inte ett dugg på. Jag har ingen procentsats som jag lägger på den men högre är den definitivt och jag menar på att de som delger mig den uppgiften vet om det också. Om det kallas mörkning så är det mörkning.

Jag tror inte Kina ger korrekta uppgifter heller. Inte Ryssland heller för den delen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Skitsnack även ett simplare munskydd som en tshirt eller sjal reducerar dosen man får i sig, så de hjälper definitivt, även mot aerosoler. Ökad dos ger ökad allvarlighetsgrad på smittan.

Du kan tro på det du, det enda du gör är att koncentrera virusen till kondenset som bildas och som du får i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in