2020-04-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn
Tre personer som jag känner testade sig för Corona fastän att de inte kände sig sjuka. Alla testade positivt och är vid det här laget mest sannolikt helt tillfrisknade. De hade inga symptom.

70 000 Amerikaner dog i Asiaten runt år 1957, vilket motsvarar 140 000 med dagens befolkningsmängd. Inte drabbades hela världen av panik för det, förmodligen för att samma människor hade genomlevt ett eller två världskrig.

Vi har blivit veka.

Undra hur tillförlitliga testen är? Tycker mig läst nånstans att man få falskt positivt med nån metod.
Citera
2020-04-04, 21:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
De svenska judar som har dött i corona är överrepresenterade hela 14 gånger jämfört med den övriga döda. Det skulle vara intressant att se statistiken på de somalier som har dött i Sverige i corona, för att jämföra överrepresentationen.

https://www.timesofisrael.com/swedens-jewish-community-with-9-dead-hit-disproportionately-hard-by-virus/?fbclid=IwAR03XwhUGBXea6v1x73lidPTVEGniEwj8bguXTjJ Us9wsis4T2vXlJp0_yQ

Citat:
Tre personer som jag känner testade sig för Corona fastän att de inte kände sig sjuka. Alla testade positivt och är vid det här laget mest sannolikt helt tillfrisknade. De hade inga symptom.

70 000 Amerikaner dog i Asiaten runt år 1957, vilket motsvarar 140 000 med dagens befolkningsmängd. Inte drabbades hela världen av panik för det, förmodligen för att samma människor hade genomlevt ett eller två världskrig.

Vi har blivit veka.

Eller så beror det mer på att de inte hade internet på den tiden. Folk kunde inte följa allt i realtid i princip på den tiden.
Citera
2020-04-04, 21:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Men har föreställt mig fullt italienkaos på sjukhusen i stockholm.

Det är mer eller mindre kaos så du vet.

"EXPRESSEN
SJUKVÅRDEN. Region Stockholm är i ett pressat läge inom sjukvården och under gårdagen lämnade man in en hemställan till region Uppsala där man bad om hjälp. Regionen behöver mer sjukvårdspersonal i allmänhet och IVA-sjuksköterskor i synnerhet. Men svaret från Uppsala blev nej, skriver UNT.
– Det är det jobbigaste samtal jag haft yrkesmässigt. De har det väldigt jobbigt, det är klart att man vill hjälpa till. Det här är ett beslut vi har tagit för den här helgen. Vi har svårt att frigöra resurser under helgen och vi ser ett ökat behov hos oss också, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör på Region Uppsala, till UNT.

Köhler utesluter dock inte att man kanske kan hjälpa Stockholm nästa vecka, om situationen i Uppsala förbättras det vill säga."

"Uppsala klarar inte att hjälpa Stockholm
Region Uppsala kommer inte kunna avlasta region Stockholm i arbetet med covid-19.
- Vi har helt enkelt själva för mycket att stå i för att kunna hjälpa till, säger Mikael Köhler vid Region Uppsala.
Det var på fredagen som Region Stockholm bad om hjälp från kollegerna i Uppsala, framför allt när det gäller bemanningen av intensivvårdplatser. Men svaret är alltså negativt.
- Som det ser ut i nuläget så har vi inte möjlighet att göra det, men vi kommer att fatta ett nytt beslut under måndagen. Kanske ser situationen annorlunda ut då, det beror lite på hur många nya patienter vi får under helgen, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör vid Region Uppsala.
Han understryker att det var tungt att ge beskedet till Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.
- Att fatta det beslutet var bland det jobbigaste jag har gjort, jag känner Björn personligen så det var verkligen inte roligt.
Region Uppsala uppger att man även där har haft svårt att bemanna sina sjukvårdsplatser under den pågående pandemin.
- Antalet fall i region Uppsala stiger snabbt, med tanke på regionens storlek har vi ett ganska högt antal smittade per invånare, säger Mikael Köhler och fortsätter:
- Syrgasåtgången på Akademiska är 100 procent högre än normalfallet den här tiden på året, det ger en fingervisning om trycket.
För att vårda de fall av covid-19 som nu kommer in har man i Region Uppsala utökat kapaciteten med 24 nya IVA-platser. Ytterligare åtta tillkommer under nästa vecka,
- Vi vill självklart hjälpa till, men det är inte möjligt just nu. Vi kan själva behöva hjälp snart, säger Köhler."
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Det er veldig bra at det produseres så mange respiratorer i Sverige.
Jeg håper at det blir mye samarbeid mellom Sverige og Norge og andre land i denne krisen og i fremtidige krisesituasjoner.

Hvis Norge har kapasitet så synes jeg at norske leger og sykepleiere kunne ha hjulpet Sverige ved å arbeide på svenske sykehus hvis dere ikke har nok helsepersonell, i tillegg til at Norge kunne ha tatt imot svenske pasienter på norske intensiv-avdelinger.

Det hadde vært interessant å vite hva Norge og Sverige og andre land samarbeider om, og hvis de ikke har laget noen avtaler om samarbeid for å gi hjelp i slike situasjoner så håper jeg at det det blir laget slike avtaler. Kan man spørre politikerne om dette?

Det känns rätt logiskt att de nordiska länderna borde kunna samarbeta mer.

Jag tror Sverige och Finland har ett försvarssamarbete eftersom vi inte är med i Nato. Men jag vet inte om vi har något medicinskt samarbete i Norden?

Men det borde man kunna fråga politikerna om.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag är inte synsk. En trovärdig källa för hur många som har dött år 2020 är det ingen som kan ge dig. Jag är dock inte mycket för rabiata empirister som vill ha källor på att solen går upp imorgon, så även om jag hade haft en hade du fått leta upp den själv.
om du ej har trovärdig källa med länk sluta skriv i traden
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon fler som funderat över hur den här pandemin ska sluta?
Jag tänker en hel del på det.

Hur länge fungerar det att hålla sig undan, jobba hemifrån, undvika så många sociala kontakter som möjligt? Hur länge fungerar det att inte gamla och riskgrupper ska möta andra människor?

Hur länge fungerar det att mer eller mindre stänga ned samhället? Jag fattar ju att många inte vill bli sjuka. Det vill inte jag heller och önskar inte heller någon annan att bli allvarligt sjuk.

Om man inte vill offra en massa människor är det väl bara ett fungerande vaccin som är lösningen? Men enligt de flesta sk experter ligger det ju MINST ett år bort. Klarar vi att hålla ut under den tiden, eller kommer vi bli tokiga? Vad händer med ekonomin och vad kommer hända med människors psyke? Kommer arbetsgivare att acceptera det här? Barn som undrar varför de inte får träffa kompisar eller gå på idrottsträningar. Det blir ett konstigt samhälle i längden. Varje besök i affären är en potentiell risk. Hur länge kommer det finnas mat på hyllorna? Det hela känns lite som att leva under krig, men ändå inte. Personligen är jag nog mer uthållig än snittet skulle jag tro (Kanske inte på Flashback), men i allmänhet. Märks redan att folk börjar krokna tycker jag och då är vi ändå bara i början som jag ser det.
Man undrar vad som hinner först, naturlig flockimmunitet genom spridning eller vaccin.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Vi har blivit veka.

4 av 5, bland nya fall i Kina är helt symptomfria.

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

Är ganska intressant.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
va?? hänvisar du till siffror fran arets slut?

Här har du källa på Italiens dödssiffror redovisade efter ålder som du efterfrågade innan:

https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/
Citera
2020-04-04, 21:59
Medlem
Det är så här enligt mig: - Att uppemot en halv miljon av er som är här dividerat med andelen av er del i samhället kommer att förlora jobbet. - 100.000 av er kommer aenligt samma formel förlora någon anhörig.

- Det är den troliga Covid-19 effekten. - Och jag spottar inte ur mig siffror utan att ha räknat efter ordentligt.

/SG
Citera
2020-04-04, 22:00
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det här har man ju väntat på ett tag och skrivit inlägg om det också. Varför Sverige inte stoppar exporten av sjukvårdsmateria/skyddsutrustning.

Nu verkar det på gång. Kanske lite sent men ändå bra.

"Regeringen vill kunna tvinga regioner och privata företag att dela med sig av sjukvårdsmateriel – om det krävs för att hantera spridningen av coronaviruset.
– Det handlar om att vara förberedd på alla tänkbara situationer, även denna, säger socialminister Lena Hallengren (S)."

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunna-tvangs-besluta-om-sjukvardsmateriel/

Den fria rörligheten inom EU sätts ur spel. Är regeringen verkligen villig att gå så långt?

Hur ser det exempelvis ut på nästa toppmöte.
Citera
2020-04-04, 22:00
Medlem
ningudos avatar
Citat:

Vi har blivit veka.
skumt att de blev testade när de inte kände sig sjuka. Jag har en bekant som bönade och bön för ett test men sjukhuset vägrade trots att han hade corona liknande symtom. till slut gav sjukhuset med sig efter fjärde eller femte besöket och gav honom ett test. det visade sig vara positivt.
Citera
2020-04-04, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Okej.. men frasen "killgissar" ger mig vänsteraktivist-vibbar.
vi i traden efterfragar fakta. om du ej gillar fakta fine men säg da likt löven att du ej gillar fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in