2020-04-04, 21:48
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Tycker man borde göra en mer humanitär variant. Exempelvis att för var 10:de mask så behåller Sverige 1. En fabrik som trycker ut 250 000 masker tillverkar då 25 000 till Sverige varje dag. På så vis är vi inte lika röviga som Frankrike och Tyskland som stoppar allt. Även sådant som bara mellanlandar i landet behåller dem.

Varför ska vi alltid vara såna? "En tiondel till Sverige". När alla andra länder beter sig som dom gör. Vi måste ändra på den här mentaliteten. Vi är det värst drabbade landet i Norden, måste jag påminna om.
Citera
2020-04-04, 21:48
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
De dör bara lite i förtid. Tillsammans med en rad unga med kroniska sjukdomar.

Italien med flest döda har ytterst få unga dödsfall. Jag anar att de flesta unga, även om kroniskt sjuka, överlever covid-19 - även fast Italiens sjukvård går på knäna.

Att det blir stora rubriker varje gång en ung människa checkar ut är inget konstigt, det är så massmedia tjänar pengar.
Citera
2020-04-04, 21:49
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jodå. Det finns även gott om folk som kallar det för en lätt influensa.
Det var Brasiliens president..
Citera
2020-04-04, 21:49
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
20-30% av befolkningen har nog redan corona.

Potentiellt i Stockholm, men inte i hela Sverige.. Eller kanske jag vet faktiskt inte
Citera
2020-04-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Märkligt att man kan räkna dödsfall på en ung person på 1 hand om det nu vore "mycket hög risk att dö om man är rökare", om vi nu räknar ung som under 30 år.

rökning försämrar lungkapacitetn dramatiskt, vilket innebär att om du är rökare och dår covid.19 som slår extra hårt emot just luftvägarna, så kommer du ligga i en högre andel förhöjd risk att dö , jämfört med en frisk person som inte röker och har ett bättre immunförsvar.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag förstår självklart att kurvan ökar. Men den ökar inte något markant din dumme jävel.
Vi har haft det här viruset nu i Sverige sedan slutet på januari...och 392 pers har dött.
Det är troligtivs hundratusentals som redan är smittade.

Om inte antal fall markant ökar n'sta vecka och veckan därpå när antal IVA-platser har i praktiken tagit slut i Sverige.Så är det något som inte stämmer.

Om du inte kan se det då utan går på denna masspsykos fortfarnade om 2 veckor, så förtjänar du förlora ditt jobb, hem, fru och värdighet i svallvågorna av denna "pandemi" och ekonomiska katastrof.
Den ekonomiska katastrofen kommer döda miljontals människor.

Miljontals döda? :-D Snacka om domedagsretorik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
20-30% av befolkningen har nog redan corona.
Jag tror att det ännu mer och att de flesta är symtomfria.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Att det inte är alls säkert att antal döda per år 2020 kommer avvika speciellt mycket från föregående år.

Exakt!

Äntligen någon som ser skogen för träden. Differensen mellan antal döda jämfört med ifjol är inte avsvärt mycket större i år.
Vi får se vad som händer de närmaste 2 veckorna.
IVA.platserna skulle ta slut i sthlm i helgen enligt Aktuellt. Kaoz! Kaoz!!
Vi får se. Är fortfarande skeptiskt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Italien med flest döda har ytterst få unga dödsfall. Jag anar att de flesta unga, även om kroniskt sjuka, överlever covid-19 - även fast Italiens sjukvård går på knäna.
har du en källa med länk som bekräftar ditt pastaende Eller spekulerar du?
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.

Ny 5 dagars period klar, dags att uppdatera:
Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%ob
Mars 31- 4 april 224/5= 44.8 döda per dag ökning med 115% [Obs Stockholm förändrar sitt sätt att räkna, troligtvis är siffrorna i denna fem dagars period lite högre än de annars skulle vara]

Vi ser fortsatt minskning i den exponentiella tillväxten, dock är det denna gång svag vilket jag tror beror på Stockholms ändrade rutiner. Nästa femdagarsperiod tror jag vi ser på en kraftig minskning, mindre än 80% mycket möjligt bra att det blir under 60% dessutom.
Citera
2020-04-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men för f-n, sluta med "vi" Du tillhör inte vårt samhälle.
Nu vet inte jag så mycket om dig, förutom att du alltid är arg, men utifrån det allmänna intryck jag får från dina inlägg så bedömer jag att jag i mitt liv har betalat mer svensk skatt än vad du har.

Citat:
Varför ska jag göra prognoser, när det finns experter som kan göra det bättre.
Ge mig då en länk till den expertprognos du litar mest på. Tack på förhand.

Citat:
Dina "prognoser" är ju ett skämt, dina dillanden om jämförelser med Italien är ju idiotiska, har du inte ens grundskolekunskaper? nej tydligen inte.
Inte för att jag uttryckte mig på det sättet i den åldern, men min grundskolefröken hade förmodligen felmarkerat "dina dillanden" och rättat till "ditt dillande".

Citat:
Din förra "prognos" var ju fel med över 100%, pajas.
Det vet vi iofs inte förrän på måndag, pajas, men oavsett vilket så är min prognos ett oändligt antal procent bättre än den Anders "kulmen kommer på lördag" Tegnell gav för några veckor sedan.

Citat:
Varför måste man bli rädd för att många riskerar dö, varav en överväldigande majoritet är redan på dödens rand?
Var har jag skrivit att du "måste" bli rädd?

Citat:
Varför såna som du österifrån sår hat och misstro är väl enkelt att begripa sig på, driver du med oss eller ?
Om det är "enkelt att begripa sig på" så borde det väl vara enkelt för dig att skriva din förklaring. Kom igen nu.
Citera
2020-04-04, 21:51
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Tre personer som jag känner testade sig för Corona fastän att de inte kände sig sjuka. Alla testade positivt och är vid det här laget mest sannolikt helt tillfrisknade. De hade inga symptom.

70 000 Amerikaner dog i Asiaten runt år 1957, vilket motsvarar 140 000 med dagens befolkningsmängd. Inte drabbades hela världen av panik för det, förmodligen för att samma människor hade genomlevt ett eller två världskrig.

Vi har blivit veka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in