2020-04-04, 21:32
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Flockimmunitetstaktiken innebär att smittadekurvans topp absolut utan tvekan kommer bli högre än om karantäntaktik liknande övriga länder används.
Eftersom Sverige har lägst antal respiratorplatser per kapita så innebär valet av taktik också ett medvetet val att fler sjuka kommer dö än om Sverige valt karantän.
D v.s. regeringen med S, C, MP, L måste ställas inför rätta för överlagt mord !

Statsminister har låtit Anders Tegnell styra landet med sina åsikter om att vi ska skapa en flockimmunitet. Detta har gjort AT till Sveriges värsta massmördare! Han har medvetet låtit folk smitta äldre och andra som har nedsatt immunförsvar. Dags att införa dödsstraff och tjänstemannaansvar på politiker som helst vill låta någon annan fatta politiska beslut när det börjar brännas. Eget ansvar vill dom inte veta av. Bara en tidsfråga innan det blir som i Danmark att man inte får kritisera berörda myndigheter.
Citera
2020-04-04, 21:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Wheeling in a few new beds doesn’t mean the workers aren’t stretched thin.

Since you write in English I can explain that the article states that the worker are doing a fantastic job. And that it's because of them they're able to add beds.

If you felt that the workers are getting neglected.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Detta är en av flera studier man kan hitta om man googlar på CD8+ och SARS.

(Min fetning.)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15972696

Of a small subset of healthy individuals.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kommer aldrig bli så mycket när allt summeras. När immuniteten gör sitt så kommer vi landa på mindre än 0.1%. Jag ska äta upp min hatt om fler än 5000 dör i Sverige(tror snarare på ca 1500). Sen kommer några hundra till några tusen dö per år när denna sållar sig till våra vanliga säsongsflunsor. Man kan dock ha mer hopp om att denna utraderas då antivaxxers kommer vara rätt nedtryckta och vaccinationsgraden nog blir högre än för de vanliga influensorna (när väl ett vaccin finns). Kanske kan vi till och med utrota den med ett vaccin eftersom det blivit sån uppmärksamhet och många kommer vaccinera sig.

Tror också på högst 5 k.
Frågan är hur många det hade blivit utan ekonomiskt katastrofala åtgärder? Först då fattar man hur jävlig covid är.
Det är synd att coronaförnekare i all framtid kommer kunna säga "äh det dog ju bara några fler än vanligt- sa ju att det var överdrivet", när man var tvungen till drakoniska åtgärder för att inte 10 tusentals skulle dö... mångmiljoner världen över.
Extremt störande
Citera
2020-04-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tänkte mest på hur vi ligger till i antal döda nu.

Om tex Stockholm skulle nå flockimmunitet med 60% smittade skulle ca 7500 dö om dödligheten är 1%. Är dödligheten 2 promille dör ca 1500 människor i Stockholm (extra, mot andra år).
Stockholm ligger ju uppenbart före resten av Sverige.

Är dödligheten 2 promille var ca 185000 svenskar smittade för 17 dagar sedan. Borde det inte innebära flockimmunitet i Stockholm vid det här laget?
Jag skulle inte vara förvånad om spridningstakten var på väg nedåt i Stockholm, nu, nej.

Det betyder inte att antalet upptäckta fall/dag kommer minska än på några veckor.

Jag bor själv i Stockholms innerstad. Många som jag känner inklusive jag själv och mina barn har (eller har haft) symptom som är mycket förenliga med Covid-19. Långdragen torrhosta, lätt feber osv. Jag hörde senast idag om en del andra föräldrar från förskolan som varit ordentligt sjuka i vad som garanterat är Covid-19, men aldrig så att det kräver sjukhusvård.
Citera
2020-04-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.gp.se/ekonomi/getinge-vill-dubbla-produktionen-av-respiratorer-1.26356551

Ja. Getinge producerar respiratorer.

Medicinteknikbolaget Getinge siktar på att dubbla produktionen av ventilatorer, känt som respiratorer, i anläggningen i Solna - från 10 000 per år till 20 000 i år. Tar hjälp av kollegorna på Scania, Volvo och Ericsson.
- Nu ligger vi på runt 15 000 och vi håller på att jobba oss uppåt, säger Carl Bennet, huvudägare och vice styrelseordförande i Getinge.

Men ni verkar ha mer IVA platser.
Takk for informasjon! Det er veldig bra at det produseres så mange respiratorer i Sverige.
Jeg håper at det blir mye samarbeid mellom Sverige og Norge og andre land i denne krisen og i fremtidige krisesituasjoner.

Hvis Norge har kapasitet så synes jeg at norske leger og sykepleiere kunne ha hjulpet Sverige ved å arbeide på svenske sykehus hvis dere ikke har nok helsepersonell, i tillegg til at Norge kunne ha tatt imot svenske pasienter på norske intensiv-avdelinger.

Det hadde vært interessant å vite hva Norge og Sverige og andre land samarbeider om, og hvis de ikke har laget noen avtaler om samarbeid for å gi hjelp i slike situasjoner så håper jeg at det det blir laget slike avtaler. Kan man spørre politikerne om dette?

Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Svenskar är för fega och det är inte tillräckligt många som vågar bryta isen. Därför skulle regeringen gå ut med en tydlig uppmaning till alla att försöka skydda mun och näsa med vad dem har när de besöker affärer och liknande.

Snart kommer företag att producera och då kommer fler privatpersoner kunna köpa sådana förhoppningsvis. Det verkar dock som om Sverige är lite tröga med att förebygga spridning hos befolkningen och därför får sjukvården brister. Vi måste tänka mer proaktivt!

Btw. Diggar din information från Norge! Alltid intressant att höra om grannländers åtgärder och coronarelaterade situation. Det uppskattas!
Takk!
Du har rett i at regjeringene burde oppfordre tydelig om beskyttelse av munn og nese. Jeg tror at regjeringene i Sverige og i Norge og i flere andre land kommer til å komme med slike oppfordringer (eller eventuelt påbud?) etter en stund. De ser jo hva andre land gjør, og derfor tror jeg at de kommer til å gjøre det samme.

"Maske blir påbudt å bruke i offentligheten i stadig flere land - nå også i Europa."
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/0nyVXB/stadig-flere-land-innfoerer-maske-plikt-trump-anbefaler-skjerf

Jeg håper at det snart blir mulig for befolkningen å få kjøpt beskyttelsesmasker og jeg håper at de fleste kommer til å velge å bruke slike masker. Det beste hadde vært om det ble påbudt for alle å bruke slike masker, synes jeg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
När tror du vi har 60K döda? Bara så jag vet när jag ska citera detta igen.

Det är uppskattningsvis mellan 500 000- 1 miljon smittade i Sverige var av majoriteten är i Sthlm.

Sthlm stad har vaddå, drygt 2 miljoner invånare ?

Om ca 350-400 döda per ca - ja låt oss lägga oss mitt mellan 500 tusen - 1 mille. Säg 750 000 för att göra det enkelt.

400 döda per 750 000 smittade utgör ungefär.. 400 * 13 =
5200 döda om 100% av befolkningen blir smittad

Varför 13’? 13* 750 000 = 9*750*000 vilket är det enklaste närmsta siffra i avrundat tal som motsvarar Sveriges befolkningsmängd.

Så om 100% av Sveriges befolkning blir smittad så bör dödssiffran landa på någonstans kring 5200 personer.

Vilket kan stämma ganska bra med tanke på tesen om att minst en halv miljon upp till en miljon svenskar är smittade (mörkertalet)
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Någon annan som börjar undra vad som egentligen försigår här?

Det har dött ca 391 pers på 4 veckor i Corona i Sverige.

Som jämförelse dör det ca 245 pers per dag i Sverige.

Nu vill regeringen få rent av diktatoriska möjligheter som bara hänt sist under 2:a Världskriget.

Hela världen är nedstängt för att 60.000 pers dött.
Det dör 60-80.000 pers bara i influensan varje år bara i USA.

Vad är det som EGENTLIGEN händer? Något stämmer inte.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-04-04 kl. 21:38.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag anklagar absolut inte alla, sluta göra dig löjlig.

Du är sanslöst naiv bortom all hjälp om du inte fattar att det finns gott om ryska troll som härjar här.

Syftet är ju glasklart , har du öht inte följt med de sista 20 åren?

Finns gott om regimtroll också. Har du lagt märke till dem också?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skillnaden med SARS är att virusmängderna är som högst i början av infektionen. Det är inte konstigt att äldreboenden drabbas - om de nu mäter feber på folk och tror det är "kardinalsymptomen" så är det att invagga i falsk trygghet. Snuva räcker som initiala symptom. Personal som har lätt snuva eller insjuknar under dagen på ett äldreboende lär smitta en eller fler boende om de inte följer strikta hygienrutiner. Och vad jag vet så är det si och så med detta, särskilt om de tar in extrapersonal när folk är hemma sjukskrivna.

Att mäta för feber och göra hälsokontroller som de gjort i flera veckor på sina anställda är dock MER än vad Tegnell eller FHM har rekommenderat, "Stanna hemma om du är sjuk" är ju den enda information som utgått därifrån. Ansvaret för detta haveri faller därför på FHM med Tegnell i spetsens axlar, inte på ägarna för de vårdföretag eller vårdanställda som bara följt deras riktlinjer!

Jag vet dessutom att de inte har någon skyddsutrustning över huvud taget på de allra flesta vårdboenden, och det visste givetvis FHM oxå. De gamla är ju där för att dö, blir de sjuka så är det bättre att de dör än tar upp en sjukhusplats, såna är rutinerna. Att använda vårdgivarna som en sorts trojanska hästar måste varit planen hela tiden, annars hade man stängt skolorna som alla andra länder. Det är svårt att dra någon annan slutsats om man inte är mentalt handikappad/intellektuellt inkompetent.
Citera
2020-04-04, 21:36
Medlem
Lotavoss avatar
Ja, för ca 2 veckor sen var det 1 vecka kvar tills det blir 150 dödsfall per dag, förra veckan var de säkra på att det skulle vara omkring 150-200 dödsfall per dag i Sverige i detta nu. Man kan ju gott konstatera att de hade fel och det med råge, med det sagt så kan det landa där i slutändan.

Men att lyssna på "forskare" på flashback hahaha det var sista gången
Citera
2020-04-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
225 döda i Stockholm ger 112500 smittade i Stockholm för 17 dagar sedan, om dödligheten är 2 promille.

Med en 4x/ vecka borde Stockholm nu nått immunitet, och dödsfallen avta om två veckor.

Med en dödlighet på 1% hade vi istället 22500 smittade för 17 dagar sedan, och ca 360.000 smittade Stockholmare idag.
Jag tror det första ungefär stämmer. Se mitt andra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in