2020-04-04, 19:17
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Schweiz har en lägre befolkning än oss. Belgien en gnutta mer.
hur ska det tolkas? Lägre befolkning.. menar du att de är mera kortväxta än oss och likadant med belgarna.. har inte tänkt så noga på det hur vårat vikinga dna påverkat våran längd här uppe i norden..

.. annars hade du ju kunnat skriva lägre andel befolkning vet du
Citera
2020-04-04, 19:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu är det bara spekulation, men jag tror att hela situationen med karantän och panik har ökat dödligheten bortom vad corona ställer till med. Det är extremt hälsovådligt att skrämma upp och stänga in sköra gamla människor. Siffrorna i enskilda byar kan ha flera förklaringar, och även vara slump, och gammal befolkning.

Uppskattningen kommer från italienska forskare. Mellan 5 miljoner och 20 miljoner kan vara smittade:

https://m.ilgiornale.it/news/milano/covid-milione-i-lombardi-contagiati-casi-forse-100-volte-pi-1849387.html
Hur många svenskar var smittade för 17 dagar sedan?
Citera
2020-04-04, 19:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu börjar finska tidningar ge Tegnell rätt: dels kan det vara så att en mycket större del av befolkningen världen över ÄR redan smittade - men symptomfria. Dels gör lock down och olika slags karantäner större skada för samhället än viruset.

Kan du länka? Vill gärna läsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag är bara en spegelbild av din idioti. Vänligen var tydligare i dina inlägg.
Ja Schweiz har 3 gånger mer befolkningstätthet jämfört med Sverige. Dr tegnell.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lite tungt att andas igenom va? Men det kanske fungerar om man tar det lugnt och ska gå in i en butik etc.
Krux 2 är att den bara filtrerar bort ca 70%. Fast när du är nära någon så andas genom näsan så får du upp skyddsprocenten något.
Citera
2020-04-04, 19:19
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ska bara se om jag fattat rätt.

New York har mindre invånare än hela Sverige men dom hade 630 dödsfall senaste 24h till följd av covid19?
20 miljoner i delstaten New York.
Citera
2020-04-04, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Alla hade blivit smittade oavsett vad du än gjort, det hade kanske tagit längre tid men du kommer inte undan. Funkar inte flockimmunitet så är det kört. Du kan inte låsa in en hel nation på obestämd tid bara för att det cirkluerar ett virus, det finns ingen anledning att tro att det skulle fungera.

Men hur i helvete skall flock immu funka.

Funka i Sverige?

Helt omöjligt,flockimmu kanske. funkar om 10år
Citera
2020-04-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är det din personliga skadeglädje-analys?

Oroa dig inte för Italien, se om ditt egna hus istället. Italien är en stor industrination och det räcker med att USA strösslar lite dollars över Italien i en ny Marshall-plan så kommer de att gå om sverige när askan lagt sig.
Jag oroar mig mycket för Italien eftersom jag arbetar med landet och en mycket stor del av mina vänner är desperata.

Lätt att sitta på sin balkong på 60:e breddgraden och se på världen i helikopterperspektiv.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Jag lägger ingenting i din mun och har ej påstått det heller.
Jag syftade på majoriteten av alarmisterna.

Orkar inte ens med det flashback-klassiska "källa på det tack".
Vi vet båda två att det bara är dina högt spekulativa gissningar.

Skönt nick för övrigt 😊👍

Ja det är beräkningar med matematik vad avser exponentiell tillväxt (inte min uträkning, är andra på forumet som gjort det), jag har bara kollat att det stämmer.. Sen har jag även tittat på Italien som en form av facit, vilket alla kan se om man vill.

Tack, jag gillar det, få som greppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men om det ska bli så många döda krävs en extrem ökningstakt. Den kom inte en månad efter Mello och skidsemester i Italien. När kommer den (gud förbjude)?
Om ökningstakten av antal döda är 10 % per dag är vi där om typ 40 dagar. Just nu har vi en ökningstakt på mellan 18-33% per dag. Så du kan räkna själv. Men sannolikt kommer ökningstakten (i procent) att sakta sjunka med tiden.

*förtydligade att ökningstakten är i procent
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-04-04 kl. 19:38.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Så här går det när politiker och myndigheter försöker tvinga folk att isolera sig:

https://www.dagbladet.no

Påmminner nästan om den indiska exodusen.
Citera
2020-04-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Kan du länka? Vill gärna läsa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464432.html

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-sakna-symtom

Här kan du läsa om England:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464292.html

I ovanstående artikel kan man läsa hur engelska experter ger Tegnell rätt (inte genom att berömma honom utan genom att säga att lock down har större skadeverkningar på England än viruset OCH att det blir problematiskt att lätta på karantänerna/lock down eftersom viruset kommer att börja härja igen, när man gör det).

Tegnell har hela tiden försökt säga detta. Envist och oförtröttligt. Men många har inte lyssnat på honom. Man vill att regeringen ska "göra något".

Jag uppskattar Tegnell när han säger att han hellre tänker ett steg längre fram dvs vad uppnår man med det man gör nu och vilka konsekvenser det blir - sen.
Senast redigerad av sno 2020-04-04 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in