2020-04-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Tyvärr så hjälper inte lockdown mot detta viruset. Tror inte ett dugg på Kina. En stor del av befolkningen kommer bli smittade oavsett vad vi gör. Nog bättre att få det överstökat tyvärr. 15-25000 svenskar (varav 90% äldre) kommer sannolikt att dö. Efter det har vi förhoppningsvis ett bra grundskydd i den överlevande befolkningen mot eventuella mutationer. Bästa vi kan göra i väntan på ett vaccin som kommer om minst 12-18 månader. Gillar inte alls framtiden jag beskriver, men tror tyvärr att det är verkligheten som vi måste anpassa oss till. Hoppas jag har fel.
Men om det ska bli så många döda krävs en extrem ökningstakt. Den kom inte en månad efter Mello och skidsemester i Italien. När kommer den (gud förbjude)?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag såg en graf någonstans att de länder som införde masktvång klarade sig bättre.
Inte minst, man sprider inte smittan vidare.
Jo, mask som är en riktigt mask köper jag att det funkar, kanske vanliga "kirurgmasker" också. Jag tänker de som bara tar en halsduk för ansiktet etc.
Citera
Medlem
[quote=TheAlmightyFarfar|71047249]Mild karantän från början , jobba hemma dom som kan, stäng ner det mesta av dagis osv. Restauranger Melodifestivalen osv Inga knepiga saker. Men man skulle börjat tidigare. Det är kaos i sjukvården fråga gärna någon som jobbar där![/QUOTE]
Ja, vad vill du veta?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
En tygbit kan fånga upp en liten del av det du själv andas ut om du är sjuk... Säger de åtminstone.

Är man frisk tror jag som du, det borde nästan samlas ännu mer skit där i.

Men men, för den vidskeplige går nog det mesta bra

Ska det göras rätt så ska man göra på traditionellt vis.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pestdoktor
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bästa tyget är en blandning av bomull och polyester. T ex en t-shirt.
Lite tungt att andas igenom va? Men det kanske fungerar om man tar det lugnt och ska gå in i en butik etc.
Citera
2020-04-04, 19:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Italien knäcktes redan under finanskrisen och har den värsta demografiska ktisen i världen. Landet är skuldsatt uppöver öronen och de investeringar i infrastrukturerna som borde gjorts under tillväxtåren för 30-40 år sedan gick till privatkonsumtion.

Tyvärr, covid med åtföljande karantän knäckte Italien. Priset för lockdown är ofattbart högt, tänk på det alla ni som lättvinnigt efterlyser en sådan åtgärd.
Italien brukar betala sina skulder. Det är allmänt känt att om de faller så landar de ändå på alla fyra.
De är på långa vägar knäckta och är vana med kriser, och de om några kommer att gå stärkta ur det här.

Några som Däremot kommer att få problem är Sverige oavsett lockdown eller inte. Man har de senaste dagarna blåst en massa pengar som riskerar att bli ett slag i luften. Vi kommer att under en längre tid ha svaga regeringar (det har Italien också haft, men de har rett sig ändå). Vi har ett välfärdssystem som är i gungning, grundläggande institutioner som polis, vård och arbetsförmedling är svajiga eller har det svajigt.
Sverigebilden krackelerar.
Citera
2020-04-04, 19:10
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Hur förklarar du då att ett rekordstort antal patienter lagts in på intensivvårdsavdelning?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ

846 hittills denna säsong. Det förra rekordet var 480. Vi vet att årets influensasäsong var ovanligt mild, ändå slås det tidigare rekordet med hästlängder redan, trots att coronaepidemin bara har börjat.

Jag kan absolut inte hålla med dig om att coronaepidemin knappt har börjat. Den lider snarare mot sitt slut.

Om dina siffror stämmer (tack för siffrorna förresten) så är 480 mot 846 inte jordens undergång.

Snarare en läxa att vi måste ha ett sjukvårdssystem som snabbt måste kunna skala upp vid behov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Vilken tidning skriver sån smörja

4 av 5 testade visade sig vara smittade - men symptomfria i Kina

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464432.html

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyL46/nya-uppgifter-fyra-av-fem-kan-sakna-symtom

Svenska Dagbladet har också skrivit om detta - men ids inte leta efter en länk

"Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ."

"Det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats."
Senast redigerad av sno 2020-04-04 kl. 19:15.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Är du sann? Vi skall isolera oss från varandra.

2 m social distance, defines our existence.
Helt otroligt att du ens behöver besvara frågan... Idioten du diskuterar med ger facit på att karantän i Sverige behöver genomdrivas med våld. Antingen gör staten det eller så får folket göra det, men egotripparna måste ta slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då ser vi väldigt olika saker. Deras infrastruktur är intakt, det är bara att vänta lite till sen kan de återuppta verksamheten. Visst är ekonomin illa på det, men den har återhämtat sig genom alla kriser i världshistorien. Sverige har inte ens börjat vidta åtgärder, vi ligger minst en månad efter Italien och har tyvärr gjort samma misstag som dem, trots facit på hand.

Är det en månad nu?!
För nån vecka sen hette det att vi var ca 2 veckor bakom.

Tiden flyttas framåt...
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det där med att sätta halsdukar, balaklavor etc framför munnen som man vill i USA måste väl ändå vara totalt trams? Jag har en "Buff" som jag testade att sätta framför mun och näsa idag och det blir varmt och fuktigt av utandningsluften och filtrerar nog inte ett skit. Tror det bara drar åt sig mer skräp och virus än om man inte har något framför ansiktet.

Allt måste vara bättre än inget. Om man inte har något annat tror jag på en tätstickad yllehalsduk. Ullens hårstrå är fulla med mikroskopiska fjäll på ytan, dessa borde fånga en hel del virus. Korta lugna andetag så "filtret" hinner med, desinficera i 15 min @ 60 grader.
Citera
2020-04-04, 19:11
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Italien knäcktes redan under finanskrisen och har den värsta demografiska ktisen i världen. Landet är skuldsatt uppöver öronen och de investeringar i infrastrukturerna som borde gjorts under tillväxtåren för 30-40 år sedan gick till privatkonsumtion.

Tyvärr, covid med åtföljande karantän knäckte Italien. Priset för lockdown är ofattbart högt, tänk på det alla ni som lättvinnigt efterlyser en sådan åtgärd.
Är det din personliga skadeglädje-analys?

Oroa dig inte för Italien, se om ditt egna hus istället. Italien är en stor industrination och det räcker med att USA strösslar lite dollars över Italien i en ny Marshall-plan så kommer de att gå om sverige när askan lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in