2020-04-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Falskt. Alarmisterna bakar in dessa 40 i de normala 250. Skyller sedan på corona för att få bekräftelse på sin tes om att ett kinesiskt förkylningsvirus slaktar det svenska folket och alla vi andra bara står och ser på.
Hur förklarar du då att ett rekordstort antal patienter lagts in på intensivvårdsavdelning?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ

846 hittills denna säsong. Det förra rekordet var 480. Vi vet att årets influensasäsong var ovanligt mild, ändå slås det tidigare rekordet med hästlängder redan, trots att coronaepidemin bara har börjat.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nej de är ej jämförbara. Befolkningstätthet spelar roll. Plus att de har mer invånare än oss.

Schweiz har en lägre befolkning än oss. Belgien en gnutta mer.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Vi kommer få se flera tusen döda, det tror jag. Men för två veckor sen lät det på vissa som att samhället skulle kollapsat nu. Jag tror att vi kan hantera krisen även kommande tid och jag tror att FHM har valt helt rätt inriktning.

Jag tror att väldigt många som kan jobba hemma har jobbat hemifrån. Det tycks som att många även låtit bli att åka kommunalt.

Låt oss hoppas på det bästa. En fara är att snart så kan många bli oförsiktiga. Man har jobbat hemifrån o det har ju inte blivit någon digerdöd. Så då kan man ju börja bli social.
Citera
2020-04-04, 19:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har ca. 400 döda: jämförbara länder som Schweiz, Belgien och Holland har 650, 1300 och 1650. Detta trots att de stängt ner och vi inte.

Jag tror du måste skala fram. En karantän i redan gånget förlopp tar tid att visa sig. Kan ta 3-4 veckor. De som blir smittade idag, dör inte imorgon, utan det dröjer nog i allmänhet minst 3-4 veckor. Anmärkningsvärt är ändå att Sverige har fler dödsfall än Finland, Norge och Danmark tillsammans. Våra grannländer har kört striktare redan från början och det tror jag är en anledning.

Trodde knappt mina ögon idag när jag cyklade förbi ett par krogar. Det var om inte fullsatt, så ändå mycket folk i lokalerna. Jag fattar att det kan vara svårt att helt undvika mänsklig kontakt, men man behöver ju inte ta större risker än nödvändigt. Så tänker jag, men uppenbarligen inte rätt många andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi är fucked hursomhelst och därför lockdown? Ska jag söka efter logik eller låta det vara?
Tyvärr så hjälper inte lockdown mot detta viruset. Tror inte ett dugg på Kina. En stor del av befolkningen kommer bli smittade oavsett vad vi gör. Nog bättre att få det överstökat tyvärr. 15-25000 svenskar (varav 90% äldre) kommer sannolikt att dö. Efter det har vi förhoppningsvis ett bra grundskydd i den överlevande befolkningen mot eventuella mutationer. Bästa vi kan göra i väntan på ett vaccin som kommer om minst 12-18 månader. Gillar inte alls framtiden jag beskriver, men tror tyvärr att det är verkligheten som vi måste anpassa oss till. Hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Vi vet dock inte hur det hade varit om dom bara satt åldringar i karantän. Ksnske hade sett likadant ut ändå. Kag tror 70-90 % av deras befolkning fått viruset inom 1 år.

Givetvis hade det inte sett likadant ut. Det är absolut inte bara åldringar som dör. Den villfarelsen måste du lära dig att bli av med till att börja med. Idag dog t.ex en av premiärministerns livvakter. Stor och stark 51 år gammal. Idag dog det 681 människor - det är den lägsta siffran sedan 23/3. Lockdown ger effekt nu även på dödstalen.
Citera
2020-04-04, 19:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg.
Jeg synes at Norge burde tilby hjelp, både ved å ta imot pasienter fra Sverige og andre land og ved å låne bort respiratorer.

"I en ekstrem situasjon kan Norge ha opptil 800 intensivplasser tilgjengelige, mener helsedirektør Bjørn Guldvog."
https://www.aftenposten.no/norge/i/dO2anq/guldvog-norge-kan-ha-opptil-800-intensivplasser-raskt-tilgjengelig

Produseres det respiratorer i Sverige i dag?

https://www.gp.se/ekonomi/getinge-vill-dubbla-produktionen-av-respiratorer-1.26356551

Ja. Getinge producerar respiratorer.

Medicinteknikbolaget Getinge siktar på att dubbla produktionen av ventilatorer, känt som respiratorer, i anläggningen i Solna - från 10 000 per år till 20 000 i år. Tar hjälp av kollegorna på Scania, Volvo och Ericsson.
- Nu ligger vi på runt 15 000 och vi håller på att jobba oss uppåt, säger Carl Bennet, huvudägare och vice styrelseordförande i Getinge.

Men ni verkar ha mer IVA platser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Schweiz har en lägre befolkning än oss. Belgien en gnutta mer.
Befolkningingstätthet din dumme jävel.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kanskje ved å spre informasjon om at man kan bli smittet og at man kan spre smitte ved å puste og ved å snakke i nærheten av andre mennesker.
Og også gå foran som et godt eksempel ved å begynne å bruke maske og håpe at flere andre gjør det samme etter hvert
Svenskar är för fega och det är inte tillräckligt många som vågar bryta isen. Därför skulle regeringen gå ut med en tydlig uppmaning till alla att försöka skydda mun och näsa med vad dem har när de besöker affärer och liknande.

Snart kommer företag att producera och då kommer fler privatpersoner kunna köpa sådana förhoppningsvis. Det verkar dock som om Sverige är lite tröga med att förebygga spridning hos befolkningen och därför får sjukvården brister. Vi måste tänka mer proaktivt!

Btw. Diggar din information från Norge! Alltid intressant att höra om grannländers åtgärder och coronarelaterade situation. Det uppskattas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
When this is over, I will. The Swedes have shown their true colors, a government that has no problem with mass-murdering their people — and the people? Don’t get me started.

On one hand, you have the smart ones. The ones who realize that time is of the essence in a response. That this virus requires strong action to suffocate so that society can survive. These aren’t controversial beliefs in other, smarter, less ruined countries like this one.

Then you have the sheep. The ones who believe that the government would never betray them. That despite overwhelming evidence and several countries warning them of what was to come, that such a thing could never happen to them. Pride comes before the fall. Soon these people turned into pussies. Whimpering shells of broken men.

“But how can we survive a lockdown?” They cry. “My god, several weeks inside. Maybe a month or two. It would destroy me! To sit alone, with my family, and my television, games, books, wine. What a disaster!”

It’s almost as if this is the first time terrible things have happened to humanity. It’s because a crisis hasn’t occurred in Sweden and the population is weak-willed and broken. As if they lack a moral strength to guide them, placing a shattered economy up with trembling hands to say “look, look at what we have left! — this is what we must save, the husks of it, the dregs!”.

The economy is already lost. The people already malleable clay to be molded to the whim of the leaders who themselves cower at thought of action. Pathetic.

Du har rätt. Jag skäms över att vara svensk. Arrogans, inkompetens, falskhet och självgodhet, jag spyr.
Citera
2020-04-04, 19:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Nån svensk expert som kommit ut med best/worst case scenario för sverige? Typ som us task-force släppte häromdan.
Citera
2020-04-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi skall isolera oss själva.

Hur jävla svårt kan det vara?
Vem är ''vi''?
Och vad skall vi isolera oss från?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera