2020-04-04, 18:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Självfallet. Men är den verkligen lösspringande nu?
Tja, det är den väl.
Eller tror du att vi har kontroll över den?!?
Att Tegnell kommer att hävda det är bara i linje med alla de tidigare efterhandskonstruktioner han levererat.
Citera
2020-04-04, 18:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Om jag haft något att säga till om: Mask obligatorium + stängd grundskola + arbetsbefria alla i riskgruppen + isolera hårt drabbade städer.
Men det där med att sätta halsdukar, balaklavor etc framför munnen som man vill i USA måste väl ändå vara totalt trams? Jag har en "Buff" som jag testade att sätta framför mun och näsa idag och det blir varmt och fuktigt av utandningsluften och filtrerar nog inte ett skit. Tror det bara drar åt sig mer skräp och virus än om man inte har något framför ansiktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Om vi bortser från att det kanske blir en överdriven siffra som jag angav, så är det baserat på längre tid. Du tycks bara se framför dig de som dött nyligen och officiellt. Men dels finns det förmodligen mörkertal, du har väl förstås missat att många kommer få dö hemma i sina bostäder om och när detta bryter ut på riktigt, så som sagt; det är inte bara somalier och äldre som ryker..

Korrekt, men yngre bor ofta med familj och de behöver ju fortfarande bostad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Spelar ingen roll, vi är världens mest export beroende land och vi är fkd hursomhelst.

Just därför skall vi ha total

LOCKDOWN
Vi är fucked hursomhelst och därför lockdown? Ska jag söka efter logik eller låta det vara?
Citera
Medlem
Hela 5 regioner som inte har rapporterat ännu, för det kan väl inte vara så att de alla har 0at nya fall idag, några av de hade 0 även förra lördagen, känns som östergötland borde komma med en del idag
Citera
2020-04-04, 18:54
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Förutsätter ju att det finns masker att köpa. Men bra förslag om du frågar mig...

Man behöver inte ha köpemask. Man får använda sjal, bandana etc
Citera
2020-04-04, 18:54
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Hur ska svensken kunna använda något som inte går att köpa?
Jag har sådana sen back in the days för en anhörig var mördarsjuk.

Om alla de som har skyddar sig och ger en extra till någon anhörig så blir vi fler potentiella maskanvändare. Om stigmatiseringen av maskbärandet minskar så kan vi som har masker medverka till att minska spridningen och därmed avlastas sjukvården.

Stigmatiseringen är nog det här med att sjukvårdspersonalen inte har masker så människor tycker det känns fel att bära dem. Samtidigt vill nog inte sjukvården ha en bruten förpackning masker av någon som kan vara en potentiell smittbärare.

Så sluta kolla snett på de som bär mask ute för att förebygga spridningen. De värnar om sig själv, om sjukvården, omgivningen och samhället! Bärandet av mask behöver normaliseras men hur går vi tillväga?
Citera
2020-04-04, 18:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Folk ger blaffen i Oslo!

Det visar att Tegnell har rätt!

Karrantän med tvång hjälper inte en dritt!

https://www.dagbladet.no/nyheter/stappfullt-i-oslo---folk-gir-faen/72334799
För att den ska funka måste folk respektera dem, annars är det ju ingen karantän ...
Man är helt enkelt för snäll mot dem
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Folk ger blaffen i Oslo!

Det visar att Tegnell har rätt!

Karrantän med tvång hjälper inte en dritt!

https://www.dagbladet.no/nyheter/stappfullt-i-oslo---folk-gir-faen/72334799

Tidig invasion av Stockholmare väcker både kritik och jubel på Näset
Vad blir konsekvensen när fler Stockholmare väljer att tidigarelägga semestern till sommarhus på Näset? Näringsidkare vittnar om en välbehövlig injektion i en avsomnad lokalekonomi – men är det värt en ökad risk för smittspridning? Åsikterna går isär.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-04/tidig-invasion-av-stockholmare-vacker-bade-kritik-och-jubel

Verkar inte som det fungerar så bra utan tvång heller ... avstå resan var det ja!

Kommer det smitta nu från Stockholm så drabbar det Malmö regionen
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det där med att sätta halsdukar, balaklavor etc framför munnen som man vill i USA måste väl ändå vara totalt trams? Jag har en "Buff" som jag testade att sätta framför mun och näsa idag och det blir varmt och fuktigt av utandningsluften och filtrerar nog inte ett skit. Tror det bara drar åt sig mer skräp och virus än om man inte har något framför ansiktet.
Bästa tyget är en blandning av bomull och polyester. T ex en t-shirt.
Citera
Avslutad
Vi divergerar vidare från italiens kurva.

Dagens tal 377.
Motsvarande dag i italien, 1266'

Ger ett ratio på 3,35. Igår var det 3,05.

Jag kommer följa denna siffra. Vi rör oss mot faktor 6 som pesimisterna menar vi måste ha för att ha bättre läge än italien. Hm, jag ser inte det kaos i Sverige, som jag såg i Italien

Faktor 3 är första hållpunkt. Den anger ratio för folkmängd stormilano, Lombardiet, kontra Storstockholm. Det går bättre nu.

Talserien igen;

2 april 283-827-2,93

3 april 333-1015-3,05

4 april 377-1266-3,35

Vi ses imorgon.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
3M trodde jag var en kvalitetsstämpel, men de här munskydden kom i väldigt enkla plastförpackningar fulla med kinesiska bokstäver. Har 3M sin tillverkning i Kina?

3M har tillverkning av masker i Storbritannien även. Säkert i Tjina också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in