2020-04-04, 18:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad menar du med "ändå gick det på tok"? Deras lockdown fungerar exakt som förväntat, om än allt förskjutet med 1-2 veckor. Tillväxten på nya smittade är i princip utraderad och det är bara några dagar kvar nu av folk som dör av smittspridning i början på lockdown/lite efter. Därefter kan vi förvänta oss ett fall. Problemet för Italien nu är att södra delen börjar få tillväxt och det bådar inte gott.

Spanien är svårare eftersom det tyvärr tog fäste i Madrid, en väldigt stor stad. Sedan frodades viruset lång tid eftersom dom inte gjorde något. Ungefär som Stockholm. Men du har rätt, stockholm har gått så långt att det återigen går att applicera Tegnells och FHMs "Det är för tidigt - Det är för tidigt - Det är för tidigt - Nu är det för sent"-modell.
Man befarar också problem med den organiserade brottsligheten i södra Italien som givetvis kommer att hålla sig framme likt gamar för att profitera på eländet ..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha ska jag behöva säga detta igen. Samma man hävdade att man ej smittade utan sympton. Barn ej smittas och corona aldrig skulle komma t Sverige.
Just de. Peaken var nådd för 2 veckor sedan.

Visst var det så att Tegnell trodde att hela skiten var Day 1 då...för två veckor sen.

Haha helt bisarrt.

Han är så jävla fkd borta.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vill du bo på ett ålderdomshem eller i en somalisk familj i Rinkeby? Det är där de flesta platserna frigjorts hittills.

Om vi bortser från att det kanske blir en överdriven siffra som jag angav, så är det baserat på längre tid. Du tycks bara se framför dig de som dött nyligen och officiellt. Men dels finns det förmodligen mörkertal, du har väl förstås missat att många kommer få dö hemma i sina bostäder om och när detta bryter ut på riktigt, så som sagt; det är inte bara somalier och äldre som ryker..
Citera
2020-04-04, 18:47
Medlem
Gobigorgohomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En normal dag dör ca 250 personer totalt i Sverige. Varierar lite över årstid. Så takten vi ligger på nu med corona är redan extrem, 50 per dag är 20% extra. Tänk på att hela "industrin" kring döda med begravningsbyråer, produktion av kistor/urnor och allt där till är anpassat över massor av år till en viss takt.

Sen när vi kommer upp i peaken som kan ligga på 1000-1500 döda per dag, så kommer det att vaa totalt kaos.

Okej, så att redan nu med 40ish döda per dygn som dör med corona ligger vi på närmare 300ish döda per dygn just nu, men det kommer ju stiga givetvis.

Tack för svar
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Karantän funkar alltid.

Italiens siffror har lite slack just nu , men framåt veckan kommer siffrorna vara under 400.

Karantän är inte så dramatiskt som det låter. Folk kommer fortsätta gå till jobbet m.m.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
FHM har inte gjort ett enda dugg utom att flumma och frånsäga sig ansvaret. Tegnell har ju ändrat utsagor i parti och minut.
Så klarar vi detta så är det trots FHM ...

Det svenska folket har agerat föredömligt i denna hysteri.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har Sverige inte vidtagit några åtgärder? lever du under en sten eller? det var ingen fråga.
Skolorna är öppna. Gränserna är öppna. Restaurangerna är öppna. Hela 50 personer får samlas.

Sverige har stängt gymnasiet, och sedan ett par dagar är det förbjudet att besöka äldreboenden. I övrigt har jag bara sett ett antal menlösa rekommendationer utan straffsanktion, framförda av menlösa typer, utan pondus.

Har jag missat något?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Svetsaren är ett skämt och en jöns. Men Tegnell är en klok man.

Då prövar jag igen..

Tegnell erkänner att han har haft fel, läs själv..

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at Sverige kunne gjort mer i en tidligere fase av koronautbruddet, men at han ikke trodde det ville bli så ille.

Han forklarer den sene responsen med at mange ikke forsto alvoret i det som skjedde i Kina.

– Mange av oss så på det som skjedde og tenkte «det trengs kanskje ikke bli så mye mer», sier Tegnell.

https://www.nrk.no/urix/tegnell-erkjenner-at-sverige-kunne-startet-tiltak-mot-koronaviruset-tidligere-1.14972575

Och om man erkänner att man gjort fel, betyder det ju att man skulle ha agerat på ett annat sätt..
Citera
2020-04-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som köpt munskydd?

Är osäker på om jag gjort bort mig, men köpte sådana här.

https://fyndiq.se/halsa-skonhet/halsa/vard/skydd-stod/munskydd/?search=category&q=mun#42282472-6-pack-3m-skyddsmask-munskydd-klass-f

Ett jävla pris visserligen, men det kan jag ta. Det som gör mig mer fundersam är om det är äkta vara jag köpt. 3M trodde jag var en kvalitetsstämpel, men de här munskydden kom i väldigt enkla plastförpackningar fulla med kinesiska bokstäver. Har 3M sin tillverkning i Kina?

Kan det vara något piratkopierat skit jag köpt? Gör de ens någon nytta trots att de är stämplade med rätt klass?

Tror de flesta här har köpt nån form av munskydd. Ska kolla amerikanska siter, de har mer utbud. Finns en del på instagram.
Problemet här är väl att det inte finns några.
Synd, tror att det finns pengar att tjäna. Modeskapare/designer folk på h&m borde satsa på att sy upp mer. Skulle sälja som smör!🤠

Ursäkta såg nu du undrade om du köpt piratkopia. Mmm. 3M är ett bra märke, möjligt de har tillverkning i Kina i normala fall ändå? Omöjligt att veta
Senast redigerad av popll 2020-04-04 kl. 18:52.
Citera
2020-04-04, 18:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu är det bara spekulation, men jag tror att hela situationen med karantän och panik har ökat dödligheten bortom vad corona ställer till med. Det är extremt hälsovådligt att skrämma upp och stänga in sköra gamla människor. Siffrorna i enskilda byar kan ha flera förklaringar, och även vara slump, och gammal befolkning.

Uppskattningen kommer från italienska forskare. Mellan 5 miljoner och 20 miljoner kan vara smittade:

https://m.ilgiornale.it/news/milano/covid-milione-i-lombardi-contagiati-casi-forse-100-volte-pi-1849387.html
Det var en spekulation som hette duga ...
Samtidigt säger du emot dig själv genom att hänvisa till en rapport som påvisar ett stort mörkertal av smittade.
Citera
2020-04-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och än mer gäller det för en lösspringande smitta ...
Självfallet. Men är den verkligen lösspringande nu?
Citera
2020-04-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu börjar finska tidningar ge Tegnell rätt: dels kan det vara så att en mycket större del av befolkningen världen över ÄR redan smittade - men symptomfria. Dels gör lock down och olika slags karantäner större skada för samhället än viruset.

Så från det att finnarna undrade om Tegnell var hög till det att han trots allt och efter allt har haft rätt hela tiden.. Hans strategi (inte bara hans utan hans teams..) är den som skadar samhället minst och i slutändan kan vi ändå inte värja oss, eftersom viruset smittar mycket effektivare än vad som har trotts hittills (av många).

I England har man vaknat och börjat undra när skolorna ska öppnas igen.

Och i överlag börjar man nu mer prata om skadeverkningarna på lång sikt när man låter tusentals (tiotusentals, hundratusentals?) företag gå i konken.

Att återhämta sig från det kommer att vara mer smärtsamt och ta längre tid än att göra som Tegnells gäng har förespråkat dvs. försöka bromsa utan att stänga ner helt.
Vilken tur att det inte finns tester i tillräcklig mängd så man bevisa det och då bara spekulera.

Vad blir det för skadeverkningar på samhället om vi medvetet låter massor dö? Blir det då verkligen rimligt att jag ska betala miljoner i skatt varje år för att du och andra som inte egentligen har råd ska kunna få tillgång till avancerad dyrbar vård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in