2020-04-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Tänk länder med hård karantän. Efter ett tag klarar folk inte att sitta hemma utan kommer bryta karantän. Karantän fungerar inte i längden och länderna med hårda restriktioner kommer att inse det.

Hur länge har dom tänkt att stänga ner länderna? Veckor? Månader? År?

Vi i sverige är inne på rätt spår

Självklart är Sverige inne på rätt spår.

De andra länderna måste konstant vara på tå när nya sjukdomsfall blossar upp. Vi tar en hård smäll en gång, sen lever vi vidare.

Inte hållbart att stänga ner samhället längre än några veckor (säg 3-4). Folk får psykbryt. Vi förlorar alla jobbet, och företag går i konkurs. För vilken nytta?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Hur många nya bekräftade fall har vi idag ??
40 från den officiella statistiken. Ska du tro en del här är vi alla i princip döda redan.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag anser att skydda de äldre är det absolut viktigaste just nu. Sverige har lyckats förhållandevis bra med det också, dock hade man kunnat göra det bättre.
Vetefan. Extremt stor del av alla döda är mellan 70-89
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ett intressant specialprogram från brittiska Channel 4 News:

https://www.youtube.com/watch?v=K03vqAX9USM
Tack! Mycket bra & rykande färskt(upplagt idag).

Brittiske experten menade på att vi bara är "5% into this epidemic". Jösses! Jävlar! Om detta vi bara kommit till 5% av epidemin, hur kommer 50% eller 100% att se ut?
Citera
2020-04-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Alltså på riktigt nu.

Och det smittas fler och fler, även om folk håller 2 m avstånd, vilket folk skiter i.

Jag var på apoteket idag, och det var en kärring jävel som strök sig mot mig när hon gick förbi, jag tänkte jag skulle fråga vad hennes problem var och om hon inte läser vad som skrivs i tidningarna, men jag orkade fan inte ta diskussionen med henne, har hon inte fattat än så lär hon inte förstå när jag säger till henne heller.
Ja folket skiter i det.
En kärring bakom i kön hostade mot mig när jag skulle betala i kassan men orkade inte ta diskussionen heller.
Citera
2020-04-04, 18:00
Medlem
Sverige ligger ca 2-3v för sent i alla beslut, som således är fel o vid fel tidpunkt. Tomten Eriksson i Stockholm trivs i rampljuset. Coronaviruset är spritt i samhället o kommer så förbli. Vi måste hjälpa de gamla, resten kan återgå!
Citera
2020-04-04, 18:01
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Tänk om polikterna stänger ner samhället i 6 månader eller flera år?

Det här är galenskap.
Hade hängt mig eller något i den stilen. Nu är det självvald karantän och jag klarar inte ens det. Hellre att vi skaffar masker till folk genom inhemsk produktion så vi kan vara lite mera fria. Sen lite mer testning så att det kan bli normalt igen. Jag vill inte att sommaren ska förstöras av den här skiten om regeringen får makt att göra precis som dem vill och införa förbud mot allt. Då tar jag livet av mig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Så du menar att Danmark och Norge ska sitta och gömma sig i stugorna tills ett vaccin är uppfunnet? För de kommer ju få in smittan i omgångar igen så länge det florerar i världen.

Ja exakt, det är därför sjukvården klarar att hantera de som kommer in sjuka, + tex bilolyckor, hjärtinfarkter, blödande magsår, benbrott om det kommer i omgångar.

Man stänger inte in folk i karantän för att hålla smittan ifrån befolkning - sk flockimmunitet (som vi alla kommer få tills vi får vaccin) - utan för att sjukvården ska klara av att inte sortera bort människor tex du och jag för att det är fullt, och det inte finns sjukvårdsplatser kvar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Professorn i matematisk statistik, Tom Britton, som i två decennier jobbat med matematisk modellering av epidemiers förlopp vågade sig i en googlings-bar artikel på att, utifrån spridningsförloppet hittills i Sverige, hävda att antalet smittade i Sverige i nuläget låg mellan 100000 och 1000000.

Kulmen för den belastade sjukvården förutsåg han kommer att inträffa i månadsskiftet april/maj och han trodde att i slutet av maj skulle 90% av de svenskar som kommer att smittas i denna pandemis första våg (60%-70% av befolkningen) vara smittade. Därefter kommer det att lugna ner sig.

De flesta smittade kommer att få lindriga symptom, om de ens märker det.

Han freestyla ju. Tegnell-stylee

Han har sagt vid flera tillfällen att han inte skulle sätta sitt eget hus i pant på hans egna teorier.

Pajas proffessor som är duktig på integraler och variabler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon

Var ser man åldersfördelningen över döda i Sverige?
Citera
2020-04-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon

Därför att det är just de som dör i Corona. Finns inte ett land i hela världen där det ser annorlunda ut.

Men antagligen var du ironisk(?)
Citera
2020-04-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Så du menar att Danmark och Norge ska sitta och gömma sig i stugorna tills ett vaccin är uppfunnet? För de kommer ju få in smittan i omgångar igen så länge det florerar i världen.
Ja de har visat sig vara bäst.

Citat:
Borgmästare Jan Vapaavuori göt olja på coronavågorna under onsdagen: i Helsingfors är läget tillsvidare under kontroll. Under det senaste dygnet minskade antalet nya bekräftade fall.
https://www.hbl.fi/artikel/vapaavuori-om-coronalaget-i-helsingfors-vi-ser-hoppingivande-tecken/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in