2020-04-04, 17:34
Medlem
Five London bus workers have now died with Covid-19
Today, 10:38 AM
https://www.burnhamandhighbridgeweek...19-union-says/
Five London bus workers have now died with Covid-19, according to a trade union.

Unite said the deaths were a “terrible tragedy”.

Regional secretary Peter Kavanagh said: “Unite will assist the families of our members in every possible way during this terrible time.

“Unite has been working continuously with Transport for London (TfL) and the operators to ensure the safety of drivers and others in the industry who are performing a heroic job in getting NHS and care workers to their places of work.
Citera
2020-04-04, 17:36
Medlem
Döda/befolkning, Sverige värre än USA, Tyskland!

Sverige 37
Danmark 28
USA 24
Tyskland 16
Island 12
Norge 11
Finland 5
Citera
2020-04-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du säger ju emot dig själv angående Kina och Wuhan? Det vore jämförbart med att sätta Stockholm i karantän samt ge hårda förhållningsregler till övriga landet, vilket dom gjorde (men inte vi). Dessutom har du fel i att det är en droppsmitta, den är luftburen vid nära kontakt. Du har även fel i att 100% av Sveriges befolkning är smittade, det kan du inte veta men för fram det som en sanning. Familjer som lever tillsammans smittar varandra oavsett om det är karantän eller ej. Nej jag tror bara att du är rädd för en karantän och ensamhet. Det fungerar, det har vi vetat sen medeltiden! Din strategi, som vi kör nu (Tegnells), kommer att leda till att sjukvården havererar - då är vi alla rökta, det ser jag verkligen inte fram emot.

Spridningen i Stockholm är långt ifrån jämför med spridningen som fanns i Wuhan.

Sen har jag aldrig sagt att Sverige har 100% smittade, jag sa raka motsatsen. Vänligen läs mitt inlägg igen.

Men tydligen är jag "bara rädd för ensamhet och karantän", så antar att du inte har så stor ambition att försöka förstå vad jag skrev.
Citera
2020-04-04, 17:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ett intressant specialprogram från brittiska Channel 4 News:

https://www.youtube.com/watch?v=K03vqAX9USM

Sverige linje framstår ju som helt absurd i jämförelse. Storbritannien var på väg i samma spår som oss, men slog om när man insåg att man hade för få vårdplatser. De hade då 7 IVA-platser per 100000 invånare, Sverige har 5.3.

UK har nu lyckats ökat till 8000 respiratorer och "tusentals fler är på väg" sägs det. Låt oss anta att UK kommer upp till 10000 st, det motsvarar att vi skulle ha 1550 repiratorer i Sverige. Men det har vi inte... Vi sitter så djupt i skiten så jag tror knappt någon fattar det..
Citera
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK my bad

lugnt, det är ju så online, tonfal och annat faller ju bort. lika mycket mitt fel =)
Citera
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Harvardrapport: Sveriges coronastrategi kan vara den bästa

https://f7td5.app.goo.gl/NFwTwj

Skickat via @updaySE
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
sverige och brasilien verkar ha samma sjukldomsförlopp döda och smittade.

Helt korrekt.

Grafen visar dödstal och de inringade är Sverige och Brasilien https://imgur.com/a/bMQEg7a
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hittade en ny Coronavirus Growth in western countries, nu ser man att vi ligger nästan helt med den Italienska kurvan. Men nu är det helg så vi gör väl våran vanliga avplaning. Frankrike är upp på Italiens kurva också efter gårdagens siffra.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-2-update/

En intressant hypotes varför vi minskar på helgerna är att det svenska folket, helt frivilligt, tar det försiktigt på helgerna. Under vardagarna måste vi ju både färdas och vara på jobbet,(om vi inte känner oss krassliga förstås).

Våra övergripande siffror är jämförbara med UK siffror, (om man tar hänsyn skillnad i befolkningsmängd), trots deras lockdown och att man där, just nu, febrilt försöker folk att stanna inomhus i helgen, trots fint väder. UK siffror skiljer sig dock ifrån Sveriges på två områden: Allvarliga/kritiska fall, (läs människor som får respiratorvård). Här är UK siffra låg. Även vad gäller dödlighet så ligger UK högt, dubbelt så högt som Sverige. Förklaringen till detta är enkel: UK har struntat fullständigt att äldre dött under de vanliga influensansäsongerna. Därför har man startat med relativt få respiratorer och personal som är utbildade på att sköta dem.

Just nu talar en politiker och en NHS representant om "testing". Ingen verkar ha en susning om hur man skall avveckla lockdownen.
Citera
Avslutad
här är ett klipp från Expressen, där en läkare förklarar hur viruset kan spridas bra tycker jag .

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/lakaren-forklarar-sa-har-sprider-sig-viruset/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Var ute på stan idag i det soliga vädret. Uteserveringarna var överfulla!
Citera
2020-04-04, 17:39
Medlem
Fyra miljoner skyddsmasker som det svenska företaget Mölnlycke hade importerat från Kina fastnade i Frankrike, då landet hävdade rätten att beslagta dem.
Nu har Frankrike släppt restriktionerna, skriver utrikesminister Ann Linde på Twitter.

Hon säger vidare: "Det betyder att livsviktig utrustning för kampen mot Coronaviruset nu kan distribueras till resten av EU."
Citera
2020-04-04, 17:39
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu finns det tydligen intensivvårdsplatser iallafall i Stockholm enligt Björn Eriksson.

Citat:
STOCKHOLM. Ett internt nyhetsbrev som skickades ut på Karolinska i veckan hade en dyster dom: IVA-platserna i regionen kan ta slut redan i helgen. Men så har det inte blivit, menar hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.
– Det kanske var rätt där och då för den avdelningen, men vi har tagit i ordentligt så vi har fått lite marginal. Som läget är just nu har vi mycket ledig kapacitet i regionen, säger han till Aftonbladet.

Han säger vidare att intensivvård inte behöver avslutas för vissa patienter:

– Nej, det är så nära normalt läge det kan vara. Det är nästan så att det finns mer vårdplatser nu än under normala förhållanden, för att vi har tagit i så mycket.

"Tagit i ordentligt så vi har fått lite marginal" = "utformat klara direktiv om triage för äldre för att lätta på trycket utan att det syns i statistiken".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in