2020-04-04, 16:39
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Intressant prognos. Stämmer med min fundering att vi får vara glada om vi klarar oss under 10 000 döda i första omgången.

Ja, och?

Ni/du ska kanske acceptera att vi lever i en värld där pandemier händer då och då ?

Nyss skrev en totaldåre nåt om "döda kroppar på gatorna..." Var kommer alla psykstörda ifrån?
Skulle en pandemi få vårt civiliserade land att falla sönder? Varför skulle nån dödssjuk gå ut på gatan för att dö?
Senast redigerad av Draken55 2020-04-04 kl. 16:43.
Citera
2020-04-04, 16:40
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Min poäng är att experter sällan är överens. Då måste man vara kunna ta rätt beslut. Är man lågutbildad, som de flesta ministrar i Sveriges regering är, tar man ofta beslut som är mindre lyckade. Eller så tar man inga beslut alls, och låter allt gå åt helvete.

Eller så tror de outbildade politikerna tro att de vet bättre än experterna, som i Danmark.

Jag tvekar om det finns en bevisbar stark koppling mellan utbildning och intelligens, men alldeles oavsett så tror jag att varken Sohlberg, Trump eller Orban eller den mest välutbildade av dem alla - Prodi - har studerat epidemiologi.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Detta är i allra högsta grad oroande. Hur är det med morfinet?:

Jenny Jonasson
@jonassonj84
Hos oss börjar propofol ta slut. Klonidin. Atracurium. Redan restriktioner i hur vi bör använda det. Vi har haft covid19 på intensiven i 3 v. Vill inte tänka på hur det ser ut om 2 månader.
https://twitter.com/jonassonj84/status/1246144487627292672?s=20

Alltså det att Sverige börjar få brist på sådana "basvaror" är skrämmande. Borde finnas i obegränsad mängd. Nu finns bara jämställdhetsplaner och värdegrundsdokument på lager.

Propofol för den som undrar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Propofol
Stefan Sauk om saken:
https://www.youtube.com/watch?v=E0wKOFDo04U&t=
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Lurigt virus det här. 80% är sjuka utan att veta om det. 20% behöver vård. 5% intensivvård och av dem dör 1-2%. Viruset stannar länge i kroppen. Det är luftburet. Viruset överlever i flera dagar på olika ytor.

Det känns onekligen som att FHM har haft fel från början till slut.

"Stanna hemma om du har symtom. Bara de med symtom smittar. Barn smittar inte. Bara droppsmitta och kontaktsmitta. Viruset kommer inte till Sverige. Vi har ingen allmän smittspridning"

Stämmer någonting som myndigheten gått ut med?
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Fattar det som att hjärtat tar enormt med stryk om lungorna är dåliga, det blir som en kombination av skit bara. Folk dör alltså inte "bara" av lunginflammation utan också av hjärtsvikt.

Nja, om de inte har hjärtsvikt sedan innan tror jag det är större chans att dö av plötsligt hjärtstopp orsakad av syrebristen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Blir man sjuk nu och hamnar på sjukan om si så där 3-4 veckor lär dom dela ut gyttorp

Jag skulle egentligen behöva uppsöka sjukvården p.g.a. en helt annan åkomma men avvaktar. Både för att inte belasta sjukvården och för att jag vill undvika smittan. Kommer inte att uppsöka sjukvården om jag inte absolut måste innan epidemin är över. Vet också andra som resonerar så.
Citera
2020-04-04, 16:41
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Coronaviruset är inte bara ett fysiskt virus som drabbar kroppen. Det är också ett psykologiskt virus som angriper själen och skapar rädsla. Vi måste nu lämna den gamla världen vi känner till och påbörja vandringen mot den okända nya värld som ligger framför oss. Den öppna globaliserade världen är på väg att slutas allt mer igen med stängda gränser och restriktioner. Vi ser isolation på både makro och mikronivå i samhället. Osynliga gränser och barriär av rädsla kommer uppföras mellan människor och mellan grupper av människor. En alltmer tilltagande skepsis mot vår nästa kommer bli följden av virusets framfart i världen.

Om vinstprognoser, tillväxt och frihet har varit dirigenten i västvärlden de senaste decennierna så är det nu istället rädslan som dirigerar oss i vårt handlande. Vi har en lång och mödosam resa framför oss där vi måste lämna våra gamla liv helt och hållet bakom oss. Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan vi kan åka på semester igen till ett annat land. Ingen vet hur lång tid det kommer ta innan vi kan umgås på samma sätt som vi gjorde innan utan att vara rädd föra att någon ska vara sjuk, utan att vara ständigt vaksam på eventuella sjukdomssymptom hos människorna i vår omgivning. Det som ligger framför oss är ett massivt och svårklättrat isberg av samhällsutmaningar som vi måste ta oss över. Det som ligger framför oss är vår tids största prövning.

Men det kan finnas en strimma av ljus i den mörka och illavarslande Coronahimlen som välvt sig över våra liv. Kanske kommer vi människor hitta tillbaka till ett enklare liv där vi lever en dag i taget och lär oss uppskatta den tid vi har tillsammans. Det finns möjligen en vacker och outtalad charm mitt i kaoset, ångesten och svårmodet. Det kan vara så att klättringen över till andra sidan av det mäktiga och skräckinjagande Mount Corona gör oss mer ödmjukade och jordnära som människor. Kanske kommer det som egentligen betyder något att synliggöras och blottläggas för oss, på samma sätt som när gryningsljuset bränner bort flyktig morgondimma som ligger vilandes över dunkla landskap

Första inlägg där jag inte läser om att de handlar om pengar vilket majoritet här inne här bevisat att pengar är viktigare. Men det du skrev om håll er jag med om. Jag personligen vill att det ska bli sammhällkollaps över jorden så alla blir drabbad så alla har samma förutsättningar. Pengar är sånt uråldrat system som funnits allt för länge tack vare maktgalna (äckliga män) och kommer aldrig försvinna så länge pengar är makt kommer pengar alltid vara viktigast. Men tror inte det kommer ske om 1000 år eller mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Stockholms blodbad 1.0 var väl inte lika illa som detta

Nej, just därför jag la till 2.0....
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Vilka transplanterar man lungor till då?

Med transplanterade lungor måste du även ta sk "immunsuppresiva" läkemedel. Detta för att den transplanterade lungan är "någon annans". Kroppens egna immunförsvar stöter då bort den nya lungan, som det ser som en inkräktare. De immunsuppresiva läkemedlen får det egna immunförsvaret att bli lite "groggy", och inte lika alert. Dessa läkemedel höjer även risken för cancer..

Hos cancer-patienter är det även en överhängande risk att metastaser (dotter-svulster) har bildats i andra organ, och då är det kört. Cancer sprider sig som bekant.

Mitt svar är nya lungor, till en lungcancer patient.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Trots att de bytte strategi till slut är det kaos i England.

https://m.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4

Konstigt att alla patienter är i 50 års åldern eller yngre. Sker triagering från larmcentralen? Kan det vara mycker mer än 20% av covid-19 patienter som dör hemma och inte får medial uppmärksamhet?

Citat:
Italy’s Coronavirus Death Toll Is Far Higher Than Reported
Many are dying uncounted as nation’s stretched health-care system struggles to save the living and accurately gauge human cost

- The wall street journal, https://www.wsj.com/articles/italys-coronavirus-death-toll-is-far-higher-than-reported-11585767179 3 dagar sedan, 4 april 2020

Det dör förmodligen mycket mer människor av covid-19 än officiella siffror visar.
Citera
2020-04-04, 16:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är så upprörande så jag blir galen. Kolla gärna Johan Rocklöws argument för att intensivvårdsplatser kommer ta slut med FoHMs råd och förmaningar. Medan Anders Tegnell står och försöker förklara bort detta. Det här var 15/3!

De kommer ta bort detta om 2 dagar.

https://www.svtplay.se/video/25652656/agenda/agenda-15-mars-21-15?start=auto

Ja, det är sinnesjukt. Några dagar efter detta program sändes så smittades de som avlider nu. Fullständigt sinnessjukt att den mannen Tegnell fortfarande får säga till om något. Han kommer personligen att vara ansvarit för många, många tusen personers död.
Citera
2020-04-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, just därför jag la till 2.0....

Japp, förstår det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto