Citat:
Ursprungligen postat av
topofthemorning
Det marks i nyhetsflodet har i Australien att regeringarna (federal och states) forsoker basunera ut att det minsann inte bara ar de gamla 'skropliga' och de med 'underliggande sjukdomar' som kan och kommer drabbas av corona. Vilket jag personligen tycker ar bra av flera orsaker. Dels att sanningen kommer fram och dels att det atminstone far nagra fler att tanka sig for.
Vad morkertalet ar i Australien eller for den delen nagon annanstans , vet saklart ingen.
Vad jag vet, ar att det testas och testas frenetiskt har i landet. Mest test per capita i varlden sager premiarministern.
Sen ar det helt klart sa att de yngre ar de som 'skiter mest i formaningar och regler'. Som alltid. Men skrackhistorier om unga, fullt friska Australiensare som far sig en slang av coronan kommer saklart paverka en del av dessa.
Alltså, missförstå mig inte. Jag tycker det är bra att myndigheterna betonar allvaret och kör med raka kort, men jag anser inte att man på något sätt ljugit i Sverige. Det är ingen lögn att detta virus är något som främst drabbar äldre och multisjuka värst. Italiens statistik, om något, talar MYCKET tydligt för detta. De har som sagt enbart 6 dödsfall bland människor under 30 år och detta av över 13,000 registrerade dödsfall.
Jag säger inte att Corona inte kan slå hårt mot unga också, för det kan det i allra högsta grad, men man ska inte överdriva åt andra hållet heller och försöka få det att låta som att vi är utsatta för en stor konspiration.
Faktum är nu att vi lär ha ett enormt mörkertal smittade, det är det nog ingen som betvivlar, så den verkliga dödligheten lär sjunka så snart vi kan börja testa och se vilka som VARIT smittade.
Sen igen, äldre och sjuka försöker man skydda så gott det går just nu medan unga är ute och rör sig i större utsträckning. Det lär också förvränga siffrorna.