2020-04-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo men det står att även gruppen yngre utan bakomliggande sjukdomar är större än vad man trott. WHO kommer även med en ny rapport att det finns en viss möjlighet att coronaviruset kan vara luftburet. Det skulle i så fall innebära att mindre droppkärnor kan spridas med luften och inandas.
Mängden av virus vid smittotillfället verkar ju också spela roll. Sydeuropeernas kramande och pussande kan spela en sinister roll i allt det här . . . .
Citera
2020-04-04, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hans uttalanden borde ligga först i tråden. Johan Carlssons och Anders Wallenstens förmaningar eller uttalanden också. Det är satir men det är oerhört tragisk satir.

Flera bär ansvaret. Både inom FHM och regeringen.
Johan Carlsson och Anders Wallensten har säkert sin del i detta.
Men till skillnad från Tegnell försöker dem åtminstone verka lite ödmjuka.
Det enorma problemet med Tegnell är inte bara att han sagt och fortsätter säger en massa fel saker.
Det är hur han förmedlat det.
Alltid med den där kaxiga och arroganta attityden som att "Jag vet allt, ni vet inte ett skit. Nä det där hjälper inte. Nä man vinner inget på det", vilket iofs blir så jävla komiskt med tanke på hur mycket fel han haft.
Men hans kroppsspråk, hans arroganta sätt..det går inte att stå ut med. Hoppas på livstidsfängelse i ett land med massa svartingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Precis, men oavsett så gäller det att försöka få spridningen att gå så långsamt som möjligt. Jag tror en lång matkö eller en person som eventuellt smittar ner sin familj för att han varit på sitt viktiga jobb ändå inte går att jämföra med hur snabbt det hade gått om alla levde på nästan som vanligt som det påstods att 40% i Italien gjorde.

Absolut! Men alla lever inte på som vanligt i Sverige trots att vi inte har någon lockdown.

Jag vet att folk hör i tråden skriver det, men de är efterblivna troll som borde stängas av alternativt fläskiga datornördar som inte varit längre än till pizzerian på bottenvåningen på flera år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Precis, men oavsett så gäller det att försöka få spridningen att gå så långsamt som möjligt. Jag tror en lång matkö eller en person som eventuellt smittar ner sin familj för att han varit på sitt viktiga jobb ändå inte går att jämföra med hur snabbt det hade gått om alla levde på nästan som vanligt som det påstods att 40% i Italien gjorde.

I länder med karantän står man i kö med två meters mellanrum utanför mataffären medan ett visst antal personer tillåts handla och sedan är det en ut - en in. Alla har handskar och munskydd, även kunderna, inte bara personalen. Det är klart det får effekt efter några veckor (3-4 veckor).
Citera
2020-04-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Det marks i nyhetsflodet har i Australien att regeringarna (federal och states) forsoker basunera ut att det minsann inte bara ar de gamla 'skropliga' och de med 'underliggande sjukdomar' som kan och kommer drabbas av corona. Vilket jag personligen tycker ar bra av flera orsaker. Dels att sanningen kommer fram och dels att det atminstone far nagra fler att tanka sig for.
Vad morkertalet ar i Australien eller for den delen nagon annanstans , vet saklart ingen.
Vad jag vet, ar att det testas och testas frenetiskt har i landet. Mest test per capita i varlden sager premiarministern.
Sen ar det helt klart sa att de yngre ar de som 'skiter mest i formaningar och regler'. Som alltid. Men skrackhistorier om unga, fullt friska Australiensare som far sig en slang av coronan kommer saklart paverka en del av dessa.

Alltså, missförstå mig inte. Jag tycker det är bra att myndigheterna betonar allvaret och kör med raka kort, men jag anser inte att man på något sätt ljugit i Sverige. Det är ingen lögn att detta virus är något som främst drabbar äldre och multisjuka värst. Italiens statistik, om något, talar MYCKET tydligt för detta. De har som sagt enbart 6 dödsfall bland människor under 30 år och detta av över 13,000 registrerade dödsfall.

Jag säger inte att Corona inte kan slå hårt mot unga också, för det kan det i allra högsta grad, men man ska inte överdriva åt andra hållet heller och försöka få det att låta som att vi är utsatta för en stor konspiration.

Faktum är nu att vi lär ha ett enormt mörkertal smittade, det är det nog ingen som betvivlar, så den verkliga dödligheten lär sjunka så snart vi kan börja testa och se vilka som VARIT smittade.

Sen igen, äldre och sjuka försöker man skydda så gott det går just nu medan unga är ute och rör sig i större utsträckning. Det lär också förvränga siffrorna.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ja du ser vad olika folks uppfattning om deras förmaningar är. Det är säkert 5 miljoner sätt olika människor tolkar deras riktlinjer.

Att stänga ner skulle vara mer konkret för många människor, och skolorna (vill egentligen inte de ska stänga) men att stänga skolorna skulle iallafall få folk att bli mer medvetna om riskerna, och mer konkret förstå att det är allvar. Det är handlingar konkreta - inte - ord som får mest effekt.

En nedstängning borde ha gjorts för länge sedan men bättre sent än aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Trots att de bytte strategi till slut är det kaos i England.

https://m.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4

Alldeles för sent bytte demå strategi. De var dumma likt oss länge. Skillnaden är att de nyktrade till
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så FHM mörkar alltså inte siffror. Tack. Bra att du ser den sanningen till slut.

De rättar dem efteråt när de blir synade.

Simpelt.
Citera
2020-04-04, 16:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja det är så upprörande så jag blir galen. Kolla gärna Johan Rocklöws argument för att intensivvårdsplatser kommer ta slut med FoHMs råd och förmaningar. Medan Anders Tegnell står och försöker förklara bort detta. Det här var 15/3!

De kommer ta bort detta om 2 dagar.

https://www.svtplay.se/video/25652656/agenda/agenda-15-mars-21-15?start=auto

Tegnell kommenterar ju överhuvudtaget inte intensivvårdsplatserna och Joacim Rocklöv säger att det finns en risk. Tegnells huvudsakliga argument är ju att ingen vet. Joacim Rocklöv är ju inte knivskarp i sin framställan. Han antyder möjligen nedstängning, men säger det inte rakt ut.

På det hela taget en tämligen intetsägande debatt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-04 kl. 16:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ja du ser vad olika folks uppfattning om deras förmaningar är. Det är säkert 5 miljoner sätt olika människor tolkar deras riktlinjer.

Att stänga ner skulle vara mer konkret för många människor, och skolorna (vill egentligen inte de ska stänga) men att stänga skolorna skulle iallafall få folk att bli mer medvetna om riskerna, och mer konkret förstå att det är allvar. Det är handlingar konkreta - inte - ord som får mest effekt.

Ord som dessutom är ett jävla mummel bara.
Angående fotboll: ”träningsmatcher kan vara ok om man håller avstånd” - vad FAN betyder det? Hur håller man avstånd när man spelar en fotbollsmatch?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju helt orimligt att utgå ifrån att 3.4% av 70% av befolkningen ska dö.

Italien har förlorat 0.23 promille av sin befolkning, och så sent som idag gick de ut med att en fjärdedel av befolkningen kan vara smittad.

Trollen och de psykiskt sjuka som hänger på Flashback vill inte höra sådana rationella argument. De vill gärna tro att 90% av mänskligheten kommer dö
Citera
Medlem
Diamond Princess: 11 döda enligt worldometers, dödlighet över 1,5% i detta nu med 10 st fortfarande kritiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in