2020-04-04, 15:53
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det är jävla irriterande alltså. Här gör man sin plikt och har suttit inne i 3 jävla veckor. Bara varit ute för kortare promenader på kvällarna eller för att handla. Och så tittar man ut och fullt med ungdomar på fotbollsplanerna och polare som är ute och går sida vid sida osv osv osv. Borde fan göra som Duterte i Filipinerna och beordra militären att skjuta alla dessa egoistiska fittor som inte tänker på sina medmänniskor.

Samma här och jag håller med dig.
Mötte oturligt en grupp skäggiga babbar häromdagen på ca 11 pers som gick i tät klunga och skränade på som vanligt. Fy fan vad folk är korkade!!!
Senast redigerad av Narutoshippchop 2020-04-04 kl. 15:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det är jävla irriterande alltså. Här gör man sin plikt och har suttit inne i 3 jävla veckor. Bara varit ute för kortare promenader på kvällarna eller för att handla. Och så tittar man ut och fullt med ungdomar på fotbollsplanerna och polare som är ute och går sida vid sida osv osv osv. Borde fan göra som Duterte i Filipinerna och beordra militären att skjuta alla dessa egoistiska fittor som inte tänker på sina medmänniskor.

Idag var jag och gjorde några livsmedelsinköp igen. Så många ungar i butiken som trängdes och skrek har jag sällan sett. Sveriges föräldrar borde se till att deras ungar stannar hemma när de inte är i skolan, och inte trängs i stora flockar i matbutiker dit folk går för att köpa mat och därmed hamnar i denna trängsel.
Och ja, jag är själv förälder och jag håller mina ungar hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
EXPRESSEN
SJUKVÅRDEN. Region Stockholm är i ett pressat läge inom sjukvården och under gårdagen lämnade man in en hemställan till region Uppsala där man bad om hjälp. Regionen behöver mer sjukvårdspersonal i allmänhet och IVA-sjuksköterskor i synnerhet. Men svaret från Uppsala blev nej, skriver UNT.
– Det är det jobbigaste samtal jag haft yrkesmässigt. De har det väldigt jobbigt, det är klart att man vill hjälpa till. Det här är ett beslut vi har tagit för den här helgen. Vi har svårt att frigöra resurser under helgen och vi ser ett ökat behov hos oss också, säger Mikael Köhler, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör på Region Uppsala, till UNT.

Köhler utesluter dock inte att man kanske kan hjälpa Stockholm nästa vecka, om situationen i Uppsala förbättras det vill säga.
De gör alldeles rätt, man ser till att hjälpa sina egna först och sen de andra. Som jag har skrivit hela tiden nästa vecka kommer stockholm att kollapsa.
Citera
2020-04-04, 15:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vad hände med de 75 miljonerna som MSB fick för två veckor sen? Blev det nåt gjort ö.h.t. från detas sida? De lovade nån broschyr eller kampanj för att informera. Vad blev det av det då?

Löfven och Eliasson stod och svamlade i Tv om det då.

Har sett nån informationsfilm på TV iallafall... fast de har inte lagt den på sin youtube-kanal.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Regionerna rapporterar en gång per dag till FHM. FHM sammanställer siffrorna en gång per dag. Är det svårt förstå att varje dags siffror då kanske inte är 100% korrekta med verkligheten? Det som är viktigt är siffrorna över tid. Kurvan som kan dras.

Det här är ingen hockeymatch där det bara är att läsa av siffrorna på en jumbotron.

Precis som c19.se gör.

Regionerna uppdaterar sina siffror och man sammanställer dem.

Krävs inte så mycket hjärnceller att komma fram till den slutsatsen. Sedan är inte FHM en dag försena med sina siffror, det brukar skilja ett par dagar ibland med verkligheten.

Det är allmän sanning för den som har följt i denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
En utav de positiva effekterna när många dött i corona, när vi kommit upp i 5 siffriga antal, är att bostadsbristen kommer minska lite grann.

Allra bäst passar det ju bra här i Stockholmsområdet om vi får ett bortfall på typ 50 - 60 000 individer!

Vad hittar vi för fler positiva effekter efter att coronahärjningen väl lagt sig till ro?

Vill du bo på ett ålderdomshem eller i en somalisk familj i Rinkeby? Det är där de flesta platserna frigjorts hittills.
Citera
2020-04-04, 15:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
<klipp>
Tomtar. De känns fortfarande som dom försöker dra ut på allt bara...

Ja och det är det som är det mest uppseendeväckande. Att gamla människor dör, medan de hela tiden speglat sig i glansen att vara omtänksamma och empatiska när de sagt hela tiden.

- Vi måste vara rädda om de äldre och sköra (skööra).

Idag ligger massor med äldre människor och dör. Jag ställer FoHM ansvarig pga att de hela tiden försökte lugna folk med sina dagliga (!!!) beräkningar och "ögonblicksbilder", som skulle få smittan att inte komma in på äldreboende.
Jag började gråta igår när jag stod och diskade när jag tänkte på hur många äldre människor med massor av livserfarenhet och visdom, ligger och kvävs i covid19. Det är så sorgligt.

Karaktärisera en människa efter deras - handlingar - inte deras - ord - !

Kolla gärna Agenda från 15/3 där Anders Tegnell argumenterar emot Johans Rocklöws argument att intensivvårdsplatserna skulle ta slut enligt hans beräkning. Kolla gärna innan de tar bort detta!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
”Intensivvård kan behöva avslutas för stort antal patienter”
Av ett internt nyhetsbrev för Karolinska universitetssjukhusets intensivvårdsavdelning i Solna från den 1 april framgår att coronapandemin har skapat ett kritiskt läge för intensivvården i Stockholms-regionen.
Från: Aftonbladet

Ja, sjukvårdskrisen har blivit ett faktum.
Citera
Medlem
708 döda i UK i dag, ökning från 684 sen i går. Dom ökar varje dag .
Citera
Medlem
Ja, sjukvården i Stockholm är i ett pressat läge. Precis som den är under varje svår influensasäsong, exempelvis 2017/2018-säsongen.

Skillnaden nu är bara att det uppmärksammas mer.
Citera
2020-04-04, 15:56
Medlem
InOurNatures avatar
372 personer på IVA, 157 i Stockholm, folk är ute och tar en bärs. Det går bra nu..
Citera
2020-04-04, 15:57
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja, sjukvården i Stockholm är i ett pressat läge. Precis som den är under varje svår influensasäsong, exempelvis 2017/2018-säsongen.

Skillnaden nu är bara att det uppmärksammas mer.
Du lever i en annan verklighet än oss övriga, dream on...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in