2020-04-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Lustigt när man sett memes hela året hittils där det står ''År 1720 var det en outbreak, samma med år 1820, 1920 .. Och nu är det 2020''

Det är kört. Memes har inte fel

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag kollade och det stämmer. De årtalen bland de allra värsta de århundradena.
1720 dog 100.000 i Marseille av pesten.
1816-1826 dog 100.000 i Europa och Asien av kolera.
1918-1920 dog 100.000.000 av spanska sjukan.
Kring 1920 dog miljoner även av tyfus i Ryssland.

jag väljer att citera dom två första inläggen i tråden eftersom jag tycker att det är intressant
att detta skulle vara en ren tillfällighet vetifan tycker det är för sammanträffande
menar inte att det har en andlig förklaring, nån högre makt som ligger bakom (eller?)
kanske är det så att jorden/universum går i perfekta cyklar så att t.ex. stora pandemiutbrott
sker med så pass jämna mellanrum
Citera
2020-04-04, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Då går vi tillbaka ett par veckor. "USA, ni gör allt rätt med corona, ni har otroligt få döda per miljon. Ni är verkligen fantastiska på att hantera Corona. Nu behöver inte göra nånting annat än ni gör".

Döda per miljon säger ingenting i början på en pandemi. Det är inte speciellt svårt att förstå. Dels för att hela befolkningar inte smittas på en gång. Dels för att länder är i olika faser.

Det är för fan en tumregel. Ett land som blir rädd och vill skydda sig läser statistik.
Oavsett om det är bara siffror eller procent.
Vad fan tror du?
Siffror man blir rädd för. Det är siffror som gör att länder reagerar.
Italien fortsatte att leva dolce vita när det var 5-10-30-50 döda per dag.
Jo mer dödsfall droppade in desto mer folk och staten blev.
Det är självklart att död/1m är en del av beräknignar. Gå och häng dej nu, pratar inte med kräk som du.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad är så svårt med att förstå att de små skillnaderna i siffror beror på hur och var man inhämtar informationen.

Problemet är att folk utgår från att det finns en facit på siffrorna. Det gör det inte. Men FHM är självklart det mest rättvisande.

c19.se och FHM hämtar siffrorna från samma regioner.

Ändå har c19 haft korrekta siffror dagligen jämfört med FHM.

Det är fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jo det är sant men om de inte vill lyssna till folket så kan de fan lyssna på sådana länder som har drabbats istället för att köra sitt egna race som misslyckas totalt.

Exakt, men om de har nåt att tänka med så används det inte, helt obegripligt hela den här cirkusen.
Antagligen så har de gjort beräkningar vad olika scenarion kostar över t.ex. 1 vecka och jämfört det med vad det kostar per dag att inte göra det, dvs tar en dag i sänder istället för att göra en ordentlig beräkning, därför är katastrofen ett faktum, skulle vara intressant att utläsa olika kostnadsförslag på eländet.

Att inte ha tillräckligt med IVA platser t.ex., jo det hade ju räckt till om alla andra länders agerande hade varit felaktiga, och kurvan hade vänt när han pratade i nattmössan förut.

Men att inte ha tillräckligt med platser nu, det löser de ju med invasion av smittan på äldreboenden, där många aldrig kommer få någon chans att få sjukvård, undra vad åldern på de som får de sista IVA platserna är innan det är fullt, enda sättet att få lös platser i nästa steg är ju triage, de avlidna behöver ju inte sina platser längre.

Det är fan pinsamt av ett I-land att det ska skötas på detta skrämmande sätt, tänk vad övriga världen kommer att tänka om oss i framtiden.....
Citera
Medlem
Tänk att finlands kvinnliga statsminister som bara varit med ett par månader, sköter detta på ett bättre sätt(mina tankar)
Citera
2020-04-04, 15:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till alla er som tror att det snart vänder och inte alls ska bli speciellt farligt.

Jag frågar er:
Det har beräknats från trovärdiga källor att mellan 0.5-1 miljon i Sverige hade smittats för 3 dagar sedan.

https://www.nyteknik.se/samhalle/halva-sveriges-befolkning-smittad-av-coronaviruset-i-april-6992396

Min egen beräkning är 700000 den 1/4. Vi vet också att denna siffra har ökat från ca 50000 den 15/3, som är det datum där de som dör nu blev smittade. Dessutom verkar det olyckligtvis som andelen äldre som blir smittade och sjuka ökar, då det i början mest var turister i 50-årsåldern.

Då frågar jag er: Vad i hela fridens namn skulle kunna göra att vi de närmaste 17 dagarna INTE får se en ökning av antalet döda och IVA-patienter med en faktor 14?

Argumentera gärna för det, jag lyssnar och är beredd att ändra min uppfattning om jag får goda motargument.

Du får tycka och tro precis vad du vill. Det kommer inte att ändra något. Den kinesiska rapporten som nu florerar talar om att 4 av 5 smittade saknar symptom. Det finns alltså många olika teorier som är i svang. Prognoser i alla ära. Det är bara verkligheten som talar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du får presentera en källa till ditt påstående om att ALLA registreras korrekt.

Min fru arbetar inom vården och har tillgång till en hel del kunskap om detta. Så även flera av hennes väninnor. Speciellt en av dem som arbetar på Patologen vid ett av Mellansveriges större sjukhus.

Så fram med dina källor..Har du inga så är du enbart ett troll som arbetar för att dölja myndigheternas faktiska brott mot befolkningen.

Det har han nog inte.

Har även hört från flera håll på Facebook hur det mörkas med folk som dör.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du får presentera en källa till ditt påstående om att ALLA registreras korrekt.

Min fru arbetar inom vården och har tillgång till en hel del kunskap om detta. Så även flera av hennes väninnor. Speciellt en av dem som arbetar på Patologen vid ett av Mellansveriges större sjukhus.

Så fram med dina källor..Har du inga så är du enbart ett troll som arbetar för att dölja myndigheternas faktiska brott mot befolkningen.

Roligt att begära källa när ens egen källa är "en fru som jobbar inom vården".
Citera
2020-04-04, 15:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Hittade en ny Coronavirus Growth in western countries, nu ser man att vi ligger nästan helt med den Italienska kurvan. Men nu är det helg så vi gör väl våran vanliga avplaning. Frankrike är upp på Italiens kurva också efter gårdagens siffra.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/04/coronavirus-growth-in-western-countries-april-2-update/
Citera
2020-04-04, 15:37
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Rent praktiskt, vad händer exakt med dom som nekas vård?
Blir dom avhysade från sjukhuset för att gå och dö i någon dunge?
Eller blir dom ledda direkt in i en kylcontainer?

Tja, rent praktiskt skulle de väl kunna gå till väga så som nazisterna gjorde när folk klev ut ur godsvagnarna inne i förintelselägren.. nåja, de kan väl ge dem som nekas vård ett par sprutor med lugnande etc och leda dem till någon bänk i närheten utomhus, där de får sitta ner till döden inträffar och sedan blir de upphämtade och lagda i säck.
Citera
2020-04-04, 15:38
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja han är heltiskall!

Sen blev jag lite förvånad att Anders Wallensten i TV4 idag sa ;

Ja vi har inte tillräckliga data på att det sprider sig utan symptom, så det kan vi inte veta.

Det står ju faktiskt att i Kina har de kommit fram till att så många som 4/5 kan vara asymptomatiska och sprida viruset. Deras råd är verkligen helt värdelösa. De sprider ju smittan - istället - för att stoppa den!

https://www.tv4.se/nyheterna

https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-av-symtomfri/
Frågan är vad de ska komma med för nya rekommendationer när dom inte längre kan neka till att folk utan symtom smittar. Öka avstånden ännu mera. Tvätta händerna två gånger i rad?
Blir ju svårt att stanna hemma dagen innan man får symtom.
Tomtar. De känns fortfarande som dom försöker dra ut på allt bara...
Citera
2020-04-04, 15:38
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Första april var det 45 nya döda i Stockholm. Sen dess har det varit 30,25,21. Antalet döda per dag i Stockholm har de senaste dagarna minskat.
Samma i Spanien.

EU-hjälp till konkurshotade begravningsbyråer?
Citat:
Coronavirus live news: Spain records second day of fewer deaths

https://www.theguardian.com/world/live/2020/apr/04/coronavirus-lives-news-china-prepares-to-mourn-martyrs-as-us-urges-everyone-to-wear-face-masks?page= with:block-5e8851d68f080bdb9f534138
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in