2020-04-04, 15:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Till alla er som tror att det snart vänder och inte alls ska bli speciellt farligt.

Jag frågar er:
Det har beräknats från trovärdiga källor att mellan 0.5-1 miljon i Sverige hade smittats för 3 dagar sedan.

https://www.nyteknik.se/samhalle/halva-sveriges-befolkning-smittad-av-coronaviruset-i-april-6992396

Min egen beräkning är 700000 den 1/4. Vi vet också att denna siffra har ökat från ca 50000 den 15/3, som är det datum där de som dör nu blev smittade. Dessutom verkar det olyckligtvis som andelen äldre som blir smittade och sjuka ökar, då det i början mest var turister i 50-årsåldern.

Då frågar jag er: Vad i hela fridens namn skulle kunna göra att vi de närmaste 17 dagarna INTE får se en ökning av antalet döda och IVA-patienter med en faktor 14?

Argumentera gärna för det, jag lyssnar och är beredd att ändra min uppfattning om jag får goda motargument.
Citera
2020-04-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Tänk så mycket CORONA BÄBISAR som kommer att födas sen
Vad gör alla under karantän, jo jökar!
2034 - Year of the Quaran-teens.
Senast redigerad av HobbyGW 2020-04-04 kl. 15:33.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Dom anvisas hem eller till någon anhörigs hem. Kan skickas hem med färdtjänst om de inte kan ta sig hem för egen maskin. De som får träffa en läkare får oftast något smärtstillande/lugnande medel utskrivet i vissa pall en mindre ta med förpackning..Sedan är det att gå hem och lägga sig för att dö på egen hand. Förhoppningsvis med några anhöriga i närheten.

Har personen 40 graders feber så är de inte så medvetna längre och de flesta ser döden som ett ganska OK alternativ då man är så pas sjuk. Man är ofta så sjuk att man skiter i det mesta. hjärnan fungerar så..När jag hade hög feber och blodförgiftning så ville jag bara somna och slippa eländet. Tänkte inte ens på att döden kunde vara något som lurade runt hörnet. Trots att det var ganska nära den gången.

Tyvärr så lär det vara ganska så mycket värre om man inte kan andas ordentligt..Det lär utlösa en hel del panik och dödsångest hos många. Vården sägs ha brist på lugnande och morfin så tyvärr lär många dö väldigt ångestfyllda utan medicinsk lindring för ångesten.

Läkarna lär försöka medicinera bort detta med de preparat de har även kanske använda rent olagliga preparat för att lindra ångsest och smärta hos de döende. Läkare har lagt en ed om att hela och lindra

Så en läkare som inte kan ge mer "bot" SKALL försöka sitt bästa att lindra smärta och ångest hos döende med de medel som står till buds. Så jag skulle tro att de även skulle kunna använda preparat som inte godkänts för palliativ vård om rätta mediciner saknades.

Vården saknar morfin nu också.
Lovely!
Citera
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Professor Björn Olsen säger att Corona kan bli värre än Spanska sjukan. Grattis.

Källa på det tack!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
<klipp>
"Anders, Sverige är nummer 1 i döda per 1M. Vad säger du?"
"Det spelar ingen roll"?
"Hur menar du"?
"Det är bara statistik, som vi epidemiologer brukar säga"

Ja han är heltiskall!

Sen blev jag lite förvånad att Anders Wallensten i TV4 idag sa ;

Ja vi har inte tillräckliga data på att det sprider sig utan symptom, så det kan vi inte veta.

Det står ju faktiskt att i Kina har de kommit fram till att så många som 4/5 kan vara asymptomatiska och sprida viruset. Deras råd är verkligen helt värdelösa. De sprider ju smittan - istället - för att stoppa den!

https://www.tv4.se/nyheterna

https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-av-symtomfri/
Citera
2020-04-04, 15:31
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår. Jeg håper at andre land kan hjelpe de landene som eventuelt senere blir rammet av dette viruset: hjelpe til med medisiner, helsepersonell m.m.
Absolut.
När viruset passerat länder bör där finnas en överkapacitet kvar som kan skickas vidare. Säkert också många frivilliga sjukvårdare.

Men först måste vi låta Wuhanviruset bli färdigt i de länder det härjar i och då måste tillräckligt många ha utsatts för det.

Efter det kan vi börja starta upp samhället igen och hjälpa andra.
Citera
2020-04-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Första fallet är alltid ett enskilt fall?
Du ser ingen skillnad på ett fall där smittan isolerats och ett där den sprids i samhället?
Citera
2020-04-04, 15:32
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Naturligtvis. Så länge man har överkapacitet.
Sen när smittan slår till där får sjuktransporterna köra andra hållet.

Tyskland har tagit emot patienter från Frankrike, Spanien och Italien.

Men Sverige lär väl aldrig få överkapacitet med tanke på vår usla kapacitet från början. Men vi får väl muta finnarna med något annat. Vad behöver Finland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vi kan ju börja med att noga lyssna på hur Italien och Spanien har löst det här och sedan göra tvärtom.
Du har missat de åtgärderna de tog, att de var sent ute. Norra Italien tex blev ett helvete. Om inte åtgärder skulle ha tagits så hade hela italien blivit drabbat. I Sverige är det fortfarande inte för sent att ta åtgärder då bara stockholm är hårt drabbat än så länge. Och Italien kom med varningar bara vissa länder var snabba med att ta till med hårda restriktioner.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp, Löfven och FHM har det inte lätt just nu.

Vad är så svårt med att förstå att de små skillnaderna i siffror beror på hur och var man inhämtar informationen.

Problemet är att folk utgår från att det finns en facit på siffrorna. Det gör det inte. Men FHM är självklart det mest rättvisande.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är ju faktiskt tvärtom. Helt tvärtom.

I Sverige registreras alla döda som varit smittade med Corona. Inte bara de som man med säkerhet kan säga dött av covid.

Om du hade haft tid att följa presskonferenserna under veckan så hade du hört FHM m fl berätta att man nu löpande också går igenom registren för att också fånga de som finns registrerade som smittade men som inte dött på sjukhusen.

Sedan har Covid inte en chans mot TBC som fortfarande idag tar 1 500 000 - 3 000 000 liv varje år (så minst 5 000/dag) och stod för var 6:e dödsfall i Sverige för dryga 100 år sedan.

Du får presentera en källa till ditt påstående om att ALLA registreras korrekt.

Min fru arbetar inom vården och har tillgång till en hel del kunskap om detta. Så även flera av hennes väninnor. Speciellt en av dem som arbetar på Patologen vid ett av Mellansveriges större sjukhus.

Så fram med dina källor..Har du inga så är du enbart ett troll som arbetar för att dölja myndigheternas faktiska brott mot befolkningen.
Citera
2020-04-04, 15:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vi är på 10e plats i världen när det gäller antal i kritiskt tillstånd. Blir en jobbig påsk!

Belgarna som ligger på platsen över oss lär iof få en ännu jobbigare påsk. De har bara en miljon människor mer än Sverige, men har ca 2,5 fler allvarliga/kritiska fall. Oxh då har jag inte ens nämnt antalet/andelen döda och det totala antalet smittade. Belgarna testar fler än vi men en test botar inte covid-19. Men testar man rätt grupper så är många tester bra. Det verkar dock inte ha hjälpt belgarna......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in